• pandis81

    Tunisien (Hammamet)

    Är det någon som har varit i Tunisien (Hammamet) precis som rubriken lyder??
    Vi ska nämligen åka dit på bröllopsresa två veckor i oktober, med våran 4 åriga dotter och jag vill nu ha massor med tips på saker som man kan göra under tiden man är där. Vi vill verkligen se oss omkring och varva det med dagar på stranden. Vi ska ju ändå vara där i två veckor och hinner säkert med en del saker.

    Ge gärna också tips på saker som ni tycker att man ska äta eller testa på när man är där.

    Tack på förhand

  • Svar på tråden Tunisien (Hammamet)
  • Gurran

    Hej

    Jag var i Hammamet i oktober 2007 och det var verkligen inget ställe för mig... jag har svårt för människor som drar i en och luras, dessutom låtsades taxichaufförerna inte höra när jag, som tjej, skulle säga vart vi skulle... hoppas att det har blivit bättre nu!

    Det bästa på resan var ett Saharasafari på ett par dagar där man fick åka upp i Atlasbergen, fick rida dromedar i solnedgången och uppleva soluppgången i öknen.

    Vi åkte även på egen hand till Sousse och till Tunis för lite bättre shopping än i lilla Hammamet.

  • Lyckliga013bruden

    Jag var i Sousse i somras. Kommer inte åka tillbaka dit eller rekomendera någon att åka dit. Precis som Gurran säger så drar de i en och ska luras och som tjej måste man hålla sig i bakgrunden för att få bra service. Min man fick beställa på restauranger, när vi skulle handla grejer till mig var han tvungen att börja prata med butiksinnehavaren och etablera en kontakjt och sen slussa in mig i konversationen. Tar man hänsyn till deras kultur och klär sig som man "ska"(täcka sig från axlarna till knäna och undvika urringningar) låter mannen sköta kontakten med taxichaffisar, servitörer mm så får man bättre service.


    Maten var inte god, vet ingen som gillar deras mat. Vi blev dessutom magsjuka och fick se många olika toaletter


     


    Att åka till sahara och rida kamel i soluppgång eller nedgång det är häftigt, det är nästan ett "måste".

  • pandis81

    tråkigt att det  bara är negativ respons på tunisien..

  • MarieFredrik

    Vi var i Hammamet när vi förlovade oss! Upplevde dock inte att invånarna var negativa till tjejer och maten var god där vi åt! Dock gjorde vi inte så mkt mer än att sola så några upplevelsetips har jag tyvärr inte! :)

  • anoli

    Åker ni med resbolag så brukar ju de ha en del utflykter som man kan boka.
    Vi var i Sousse för något år sen och åkte på en jättehärlig båtutflykt en dag, då vi fick tillfälle att se delfiner :)

    Hoppas ni får en härlig resa!!

  • MarianneL

    Vi ska åka ditt nu i September på bröllopsresa, och vi har hört att det ska vara billigt med jetski, men det kanske inte är optimalt med en 4 åring :)


    Annars hoppas jag också på utflykt till Tunis för att gå på riktigt marknad, och sen en tur ut i öknen.


    Och en grej till, har hört att det ska finnas ett riktigt fint badland där. Det kunde ju vara kul med eran dotter.

  • pandis81

     


    MarianneL skrev 2010-08-12 12:16:38 följande:
    Nån som har tips på bra utflykter?

    tack för dina tips.
    Badlandet låter ju verkligen optimalt med våran lilla badråtta
    Det ska visst även finnas någon djurpark har jag hört.
    Men det kommer nog bli mycket sol och bad för oss samt marknader också tror jag.

    Min man ville även åka till någon historisk dag som jag inte kommer på namnet på just nu. Någon utflykt blir det säkert.

    Hur länge ska ni vara borta?? Du får gärna berätta hur ni har haft det sen när ni har kommit hem.

Svar på tråden Tunisien (Hammamet)