• Sebastiána

Tips för att hyra ut i andrahand?!

Jag tänker hyra ut i andrahand. Någon som har tips?

• Svar på tråden Tips för att hyra ut i andrahand?!
  • lillalyckan

SKriv ett ordentligt kontrakt! Har flera vänner som har varit ut för att de har fått sina lägenheter förstörda och folk som struntat i sina månadshyror mm... På tex Akademibokhandeln tror jag att det är kan man köpa färdig kontrakt som kan bara fyller i och skriver under. Jga har en massa skräckhistorier...

• Cantaton

Ha koll på att föreningen godkänner andrahandsuthyrningar och var sedan noga med kontrakt.

• Uppsalabrud2010

Har också två vänner som har fått sina lägenheter kraschade. Var jättenoga med att skriva in i kontraktet att om hyresgästen förstör något så är denne skyldig att betala både det som har gått sönder samt en extraavgift.
    Kolla med föreningen om de gidkänner hyresgästen.
    Se till att du har rätt att vräka hyresgästen om denne missköter sig
    Så, det var allt jag kom på!

• JustMeAndMyLove

Skriv ett bra kontrakt, och ta ut deposition! Jag själv tog 2 månadshyror i deposition som de får tillbaka när jag kollat lägenheten efter att de flyttat ut.

Skriv också en lista på allt du har i lägenheten så du inte behöver tveka på iom nått blivit stulet. 

Och ha en budget för obetalda hyror, jag själv har inte fått hyra av de jag hyr ut till på 2 månader. 

Lycka till!

• Sebastiána

Tack för tipsen!

Jag ska hyra ut min hyreslägenhet (och det är OK med värden). Tyvärr tror jag inte att värden godkänner depositionsavgift. Jag får lägga på max 500:- för att hyra ut möblerat. Min tänkta hyresgäst vill ta med en del möbler själv (och bär själv ner till källaren om det behövs) och undrar om jag kan skriva ner extrabeloppet för att jag hyr ut möblerat. Vad tycker ni? Ska jag sänka extraavgiften och i så fall hur mycket?

De måste i vilket fall som helst ta med engen säng eftersom jag endast har enkelsäng och jag ska hyra ut till ett par. Nu vill de ta med sitt matbord och lite småmöbler och menar att de ju inte sliter på mina möbler då (och det är ju sant).

Brukar det ingå husgeråd när man hyr ut möblerat? Jag har packat med mig allt sånt eftersom jag trodde att man skulle ta bort allt utom just möblerna.

• lillalyckan
    Sebastiána skrev 2010-06-14 09:09:50 följande:
    Tack för tipsen! Jag ska hyra ut min hyreslägenhet (och det är OK med värden). Tyvärr tror jag inte att värden godkänner depositionsavgift. Jag får lägga på max 500:- för att hyra ut möblerat. Min tänkta hyresgäst vill ta med en del möbler själv (och bär själv ner till källaren om det behövs) och undrar om jag kan skriva ner extrabeloppet för att jag hyr ut möblerat. Vad tycker ni? Ska jag sänka extraavgiften och i så fall hur mycket? De måste i vilket fall som helst ta med engen säng eftersom jag endast har enkelsäng och jag ska hyra ut till ett par. Nu vill de ta med sitt matbord och lite småmöbler och menar att de ju inte sliter på mina möbler då (och det är ju sant). Brukar det ingå husgeråd när man hyr ut möblerat? Jag har packat med mig allt sånt eftersom jag trodde att man skulle ta bort allt utom just möblerna.
    När jag har bott i andrahand så har det ingått en del basic husgeråd. Och även dammsugare mm. Det behöver väl inte vara ett fullt utrustat kök men en del brukar det finnas. Varför inte fråga de som ska bo där hur de vill ha det? Och vad gäller extraavgiften för möbleringen hade jag nog låtit den vara kvar. De har ju ändå full tillgång till möbler även om de bär ner de i källaren.
  • Sebastiána
    lillalyckan skrev 2010-06-14 10:40:42 följande:
    När jag har bott i andrahand så har det ingått en del basic husgeråd. Och även dammsugare mm. Det behöver väl inte vara ett fullt utrustat kök men en del brukar det finnas. Varför inte fråga de som ska bo där hur de vill ha det? Och vad gäller extraavgiften för möbleringen hade jag nog låtit den vara kvar. De har ju ändå full tillgång till möbler även om de bär ner de i källaren.
    Typiskt. Jag packade ner allt när jag flyttade och nu har jag ingen användning för det... eftersom min pojkvän naturligtvis har allt som behövs redan. Dammsugare, sopborste, svabb finns plus microvågsugn och lite annat.
  • lillalyckan
    Sebastiána skrev 2010-06-14 10:43:27 följande:
    Typiskt. Jag packade ner allt när jag flyttade och nu har jag ingen användning för det... eftersom min pojkvän naturligtvis har allt som behövs redan. Dammsugare, sopborste, svabb finns plus microvågsugn och lite annat.
    Härliga problem man får när man flyttar ihop Men de som flyttar in kanske räknar med att allt finns och inte har nåt med sig, då är det ju bara att ge dom kartonegn med husgeråd
  • Sebastiána
    lillalyckan skrev 2010-06-14 10:49:59 följande:
    Härliga problem man får när man flyttar ihop Men de som flyttar in kanske räknar med att allt finns och inte har nåt med sig, då är det ju bara att ge dom kartonegn med husgeråd
    Kartongen med husgeråd finns numera i Umeå , men vi ska ner med bil innan de flyttar in så vi kanske kan te med oss den ner.
  • Dejli

www.andrahand.se finns också en del matnyttigt, jag skrev ut kontrakt där när jag hyrde ut i andra hand under ett halvår.

• JustMeAndMyLove
    Sebastiána skrev 2010-06-14 09:09:50 följande:
    Tack för tipsen! Jag ska hyra ut min hyreslägenhet (och det är OK med värden). Tyvärr tror jag inte att värden godkänner depositionsavgift. Jag får lägga på max 500:- för att hyra ut möblerat. Min tänkta hyresgäst vill ta med en del möbler själv (och bär själv ner till källaren om det behövs) och undrar om jag kan skriva ner extrabeloppet för att jag hyr ut möblerat. Vad tycker ni? Ska jag sänka extraavgiften och i så fall hur mycket? De måste i vilket fall som helst ta med engen säng eftersom jag endast har enkelsäng och jag ska hyra ut till ett par. Nu vill de ta med sitt matbord och lite småmöbler och menar att de ju inte sliter på mina möbler då (och det är ju sant). Brukar det ingå husgeråd när man hyr ut möblerat? Jag har packat med mig allt sånt eftersom jag trodde att man skulle ta bort allt utom just möblerna.
    Vad jag vet behöver du inte ha något godkännande för att ta ut deposition?

Jag tog ut 2 månadhyror, står med i kontraktet som jag lämnade in, var ingen som nämnde det.

Det är ju inte en "kostnad", pengarna ger du ju tillbaka om de inte förstört lägenheten :)

• Gorgeousnes

Om du bor i en storstad så skulle jag rekommendera att hyra ut till ett företag. Se till att hyrestagaren betalar till dig varje månad. Så att du med säkerhet vet att pengarna kommer in varje månad. Så får du betala till din hyrestagare. Så får du inte höra något om utebliven hyra efter några månader.

• JustMeAndMyLove
    Gorgeousnes skrev 2010-06-14 17:42:18 följande:
    Om du bor i en storstad så skulle jag rekommendera att hyra ut till ett företag. Se till att hyrestagaren betalar till dig varje månad. Så att du med säkerhet vet att pengarna kommer in varje månad. Så får du betala till din hyrestagare. Så får du inte höra något om utebliven hyra efter några månader.
    Hyr ut till företag ja, från Stockholm, bor i Gävle. Har inte fått hyra på tre månader och har ingen makt att kräva dem på det då de efter kreditkollen jag gjort dragit på sig skulder för flera miljoner.

Hyr inte till företag som inte är enskild firma är mitt tips!

• Gorgeousnes

Just det man ska göra kreditkoll på dom?. Min syster hyrde ut till ett stort företag typ Ericsson, inga problem med något alls.

• JustMeAndMyLove
    Gorgeousnes skrev 2010-06-14 18:17:27 följande:
    Just det man ska göra kreditkoll på dom?. Min syster hyrde ut till ett stort företag typ Ericsson, inga problem med något alls.
    Jag hade gjort kredit koll, såg jättebra ut! Men de hade just startat ett projekt som var väldigt stort och det har krashat totalt.

Jag ´kommer aldrig hyra ut till företag igen då jag vet att min lilla hyra prioriteras sist, även efter att de gått i konkurs.

Bättre att ha rätten på sin sida och kunna använda sig av kronofogden etc om det strular!

Skulle själv inte vara orolig om det handlade om Ericson eller liknande då de är lite stabilare än småföretag är, men tror det är svårt att få tag på sånna hyresvärdar.

De som jag hyr av har avtal själv med företag och hyr ut möblerade lägenheter till större företag och sågverk på min ort, så jag har inte en chans tyvärr. 

• Sebastiána

Jag har redan skrivit kontrakt med ett par. Tyvärr tänkte jag inte på att få med deposition där - kanske kan jag få med det i pappret om vilka möbler, husgeråd och annat som finns i lägenheten när jag lämnar den. De måste kvittera det innan de flyttar in (och jag ska kvittera att allt finns kvar när de flyttar ut)??

• JustMeAndMyLove
    Sebastiána skrev 2010-06-14 21:48:09 följande:
    Jag har redan skrivit kontrakt med ett par. Tyvärr tänkte jag inte på att få med deposition där - kanske kan jag få med det i pappret om vilka möbler, husgeråd och annat som finns i lägenheten när jag lämnar den. De måste kvittera det innan de flyttar in (och jag ska kvittera att allt finns kvar när de flyttar ut)??
    Så gjorde vi :) Vi skrev ner allt som fanns i lägenheten och de fick skriva på det när de flytta in, hade inte med talrikar och glas och sånt men TVn, soffor, säng etc. Det som är dyrast.

Nu har de som jag hyr till äntligen gått med på att flytta utan vräkning, blivit en obehaglig historia med alltihopa. Hoppas jag hittar nån ny som kan hya tills vi kan flytta... är så trött på att bli lurad :( 

Se till att kontraktet är bra skrivet och att du har med vad som gäller om de inte betalar hyra, etc. Och vad som gäller om de vill flytta. Jag missade den delen så nu kanske jag åker på resterande hyror. :/

• Sebastiána
    JustMeAndMyLove skrev 2010-06-16 19:09:54 följande:
    Så gjorde vi :) Vi skrev ner allt som fanns i lägenheten och de fick skriva på det när de flytta in, hade inte med talrikar och glas och sånt men TVn, soffor, säng etc. Det som är dyrast. Nu har de som jag hyr till äntligen gått med på att flytta utan vräkning, blivit en obehaglig historia med alltihopa. Hoppas jag hittar nån ny som kan hya tills vi kan flytta... är så trött på att bli lurad :(  Se till att kontraktet är bra skrivet och att du har med vad som gäller om de inte betalar hyra, etc. Och vad som gäller om de vill flytta. Jag missade den delen så nu kanske jag åker på resterande hyror. :/
    Tyvärr fick jag inte med detta. Skrev bara att hyran skulle betalas viss tid varje månad - inte vad som hände om den inte betalades. Kontraktet skrevs för ett par veckor sedan.
  • JustMeAndMyLove
    Sebastiána skrev 2010-06-21 21:18:37 följande:
    Tyvärr fick jag inte med detta. Skrev bara att hyran skulle betalas viss tid varje månad - inte vad som hände om den inte betalades. Kontraktet skrevs för ett par veckor sedan.
    Gör tillägg och be dem skriva under, de kommer nog inte ha något emot det om de nu inte planerar att inte betala hyran. För din egen skull!
Svar på tråden Tips för att hyra ut i andrahand?!