• Jessica och Daniel

Tårtan och spriten? ;)

Hehe vi börjar med tårtan då... En gammal skolkamrat är grym på tårtor så hon har erbjudit sig att baka mina 28 cm,s tårtor x 40 för 400:- styck.. Bra pris??? Man får ut ca 10-12 bitar..

Sen så undrar jag hur ni har gjort med antal bitar? beställer ni lika många som gästerna eller har ni dragit ner lite? Alla tar ju olika bitar lixom...

Sen så undrar jag o ni tror at vår bar kommer räcka i alkohol...

9 liter vodka och 3 liter gin... På det kommer vi ha öl, vin och cider.. Och en massa grogg virke....

Kan ju kanske lägga till antal gäster oxå!

Vi blir 49 vuxna.... ;)

• Svar på tråden Tårtan och spriten? ;)
  • minimis

City Gross i våran trakt tar 20 kr/bit för en bröllopstårta. Så jag tycker det var dyrt. Men det beror ju på hur man vill ha det såklart :)
    Vi är ungefär lika många vuxa, +- 2 personer typ. Tror er alkohol räcker bra :)

• Jessica och Daniel

Ojj det var billigt... Antar att ni inte bor i sthlm då? På icamxi tar den 47:- per bit och på kondiset tar dom 37:- men då fanns det inte så mkt att välja på...

• FramtidaFruSandberg

det konditori vi först gick till ville ha 55kr/bit (för en icke-avancerad tårta) så jag skulle säga att ca 40kr/bit är ganska bra. På vår festlokal så skär de upp tårtan åt gästerna så vi beställer exakt antal bitar. Tänk på att även om vissa tar mindre så tar vissa mer.

• Greeneyes

Jessica: Jag tycker att det är ett helt okej tårtpris. Det man måste tänka på när det handlar om folk som bakar privat är att det ofta kostar väldigt mycket med bara materialet, och speciellt om man ska ha riktiga fyllningar som mousser etc, och dessutom all den tid som läggs ner. Jag bakade förut alla möjliga konstnärliga tårtor på beställning som hobby, men hade inte råd att fortsätta. Jag la ner ungefär 30h på en tårta där bara materialet (det ätbara, inga verktyg osv!) kostade mellan 25-28kr/bit. Tyvärr tänker inte folk på det, och tyckte jag var för dyr när jag tog typ 35:-/bit till vänner etc. Då tjänade jag mellan 300-500kr för något som jag lagt ner typ 30h på... Gick liksom inte runt.. Så jag tycker absolut att det är ett rimligt /bra pris om personen ifråga lägger ner tid på dekor etc o inte bara gör en vanlig gräddtårta som man kan göra själv på en kvart

• one

Det är nog bra om serveringspersonalen skär upp bitarna, annars blir det svårt att beräkna. Jag var på ett bröllop i höstas där en av gästerna (en äldre herre) tog halva tårtan, typ princesstårtemodell. Strax efter honom i kön stod hans fru och hon tog andra halvan.... Det blev inte mycket kvar till oss andra.... Vi ska göra så att jag och blivande maken har en liten egen tårta som vi skär av och gästerna får varsin bröllopsbakelse i samma stil och innehåll som vår tårta. Då blir det lätt att beräkna. Tror att vi betalar ca 40:-/st för bakelserna. 

• pyrro

Vi tar till.....till 20 vuxna och 8 barn kommer vi att beställa 40-50 bitar, vill absolut att alla ska våga ta så mkt dom vill.

• Greeneyes

Vanligtvis kan man beräkna antalet bitar lite olika beroende på om man först serverar efterrätt eller inte. Om man har efterrätt kan man räkna på lite mindre bitar, för då brukar folk redan vara ganska mätta.

• KatjaB

jag tror att vi tar så många bitar som det finns gäster, men då räknar vi med barnen också (så att alla får en egen tårtbit) Skulle tro att det blir över, vi har efterrätt också så det kommer ju garanterat att bli över.

• Nordiskbrud

Det tycker jag var dyrt för hembakt tårta Vi betalade 56 kr biten för "avancerad" som vi fick designa själva med innehåll, botten etc och då ingick 2 handgjorda chokladpraliner i det priset.
    36 kr biten tar de för "vanlig" bröllopstårta.
    Vi beställde mer tårta än gäster, fick iof rätt mycket över men det är det värt. Ruskigt pinsamt om tårtan tar slut eller om det ser ut att den är på väg att ta slut så gästerna måste "snåla" när de tar. Så ta några bitar för mycket.

Drickan verkar ni absolut inte snålat på så det kommer ni nog få över av skulle jag tro

• Ezna

Tycker oxå att det lät dyrt för en hembakt tårta!
    Vi betalar 150 :- /tårta!!

• Greeneyes

Som jag skrev i mitt inlägg ovan så är det absolut inte dyrt för vad ni kallar "hembakt" -  OM det är tårtor gjorda på proffsigt sätt med dyra fyllningar.

De som är riktigt duktiga på att baka gör hundra gånger finare tårtor än nåt konditori, och jag tror att du själv kan avgöra om så är fallet. Är det en standardtårta med typ princessfyllning utan dekor eller bara nån ros så är det nog lite dyrt. Men är det mousse-fyllning eller nåt annat som faktiskt kostar ganska mycket, plus en massa handgjord dekor som kräver jättemycket tid så är det prisvärt.

• Jessica och Daniel

Det blir pasions och hallon mousse som fyllning och sugarpaste på istället för marsipan och rosor och blad som dekor...
    28 cm stora a´10-12 bitar a´400 ?? Tjejen bakar som hobby men är duktig..

• Eva72

Jag tror att du ska vara rätt nöjd med det priset. Tror att din tårta kommer vara super god eftersom den just är hembakad. Och tänk på bekvämligheten om hon nu levererar tårtan också. Du säger 10-12 bitar för ni säkert provat ut det. Jag köper 20 bitars på ICA för 410kr men det är ju inte mer en max 15 bitar. Så var nöjd med det och din tårta kommer säkert vara bakad med extra mycket kärlek :) Låter super gott, hallon och passions mouse :)mums....

Svar på tråden Tårtan och spriten? ;)