• LindaJ­oh
    Äldre 27 May 17:08
    2480 visningar
    16 svar
    16
    2480

    fästmannens släktnamn

    vill bara fråga vad ni tror....
    har beställt och fått handlingar från Riksarkivet med uppgifter som ska styrka att min fästmans mormors morfar och mormors mor hade ett visst namn, namnet har dock inte använts i släkten sedan 1912 då mormors mor gifte sig.

    vad tror ni om chanserna att få ta namnet? brukar PRV vara besvärliga?

  • Svar på tråden fästmannens släktnamn
  • Jmms
    Äldre 27 May 17:32
    #1

    Som jag har förstått det måste namnet ha funnits i släkten inom de senaste 100 åren. Så detta skulle innebära då att ni måste ta namnet innan 2012. Så det kommer säkert att gå alldeles utmärkt om ni har dokumentation på detta.

  • LindaJ­oh
    Äldre 27 May 17:40
    #2

    jag hörde nåt om att 100-årsregeln är borta......men att det ska ha burits i av minst 2 generationer av de senaste 4.
    hoppas vi får ta det, nu heter vi -ssonnamn båda två och det är lite trist....

  • Lillar­ia
    Äldre 27 May 18:00
    #3

    LindJoh har rätt. Det är fyra generationer bakåt räknat. Som exempel: din far, farmor, farmors mor och farmors mormor är fyra generationer bakåt. Dock är det så att om din farmors mormor och hennes far heter samma efternamn så räknas det med men inte längre bak än så. Kolla på PRV, deras hemsida är ganska bra i alla fall. 


  • LindaJ­oh
    Äldre 27 May 18:04
    #4

    hans mormors mor och mormors morfar har burit samma namn så det borde gå men man vet ju aldrig...även genarationen före hette det men det är ju för långt bak

  • LindaJ­oh
    Äldre 27 May 18:07
    #5

     


    LindaJoh skrev 2010-05-27 18:04:28 följande:
    hans mormors mor och mormors morfar har burit samma namn så det borde gå men man vet ju aldrig...även genarationen före hette det men det är ju för långt bak

    mormors morfars far blir det väl då

  • LindaJ­oh
    Äldre 27 May 18:08
    #6

    måste man ha papper på att även mormors morfars far hette samma..eller räcker det med 4 generationer?

  • Lillar­ia
    Äldre 27 May 22:58
    #7

    de två generationer som man avser skall skickas med så om det är generation fyra och fem så är det båda, om generation tre och fyra har samma namn så räcker det. 


  • LindaJ­oh
    Äldre 28 May 08:07
    #8

    tack för svaret!

  • LindaJ­oh
    Äldre 28 May 12:47
    #9

    fästmannen var på Skatteverket idag för at hämta personbevis och då sa hon på skatteverket att man kan söka om namnbyte där om man aldrig bytt namn förut,och det skulle vara gratis....nån som vet nåt om detta?

  • Werty
    Äldre 28 May 15:09
    #10

    Det är bara om man tar något av varandras namn, om ni ska ha ett nytt namn (släktnamn exempelvis) måste det gå genom PRV och det är inte heller kostnadsfritt.


    Det är bara om man tar något av varandras namn, om ni ska ha ett nytt namn (släktnamn exempelvis) måste det gå genom PRV och det är inte heller kostnadsfritt.


    LindaJoh skrev 2010-05-28 12:47:12 följande:
    fästmannen var på Skatteverket idag för at hämta personbevis och då sa hon på skatteverket att man kan söka om namnbyte där om man aldrig bytt namn förut,och det skulle vara gratis....nån som vet nåt om detta?
  • 100703 M och B
    Äldre 28 May 15:16
    #11

    Kolla in www.prv.se
    De har bra och lättförståelig information gällande namnbyte. Och det är som Werty skriver, att byta gratis hos Skatteverket är enbart om det är ett befintligt namn som familjen eller den man gifter sig med nu har. Alltså om ni skulle ta hans mammas efternamn eller liknande.

    Vi ska också byta till ett gammalt släktnamn, vi tänkte vänta till vi kommer hem från bröllopsresan så vi slipper byta pass och boka om hotell/biljetter etc. Är lite nervös över om det kommer fungera eller inte..

    Men min blivande man byter till sitt gamla släktnamn och betalar 1500kr till PRV för detta. Sen byter jag kostnadsfritt hos Skatteverket till min mans efternamn, eftersom vi då är gifta.


    At last my love has come along
  • 100703 M och B
    Äldre 28 May 15:30
    #12

    1800kr var det visst såg jag nu..


    At last my love has come along
  • Lillar­ia
    Äldre 28 May 15:46
    #13

    Vi hade tänkt göra precis som du 100703 M och B Hittade det beskrivet på någon annan tråd här på BT, tyckte det lät enklast. 


  • Enilem­mE
    Äldre 5 Jul 21:13
    #14

    Vi har tänkt byta till sambons släktnamn och har tänkt att göra det i samband med vigseln. Jag har fyllt i papperna till PRV och har även fått information från en handläggare att det går att sätta ett datum då man vill att det tidigast ska ändrats. Vi vill nämligen inte att han ändrar efternamn innan vigseln.


    Kruxet med allt detta tycker jag är att veta vilka utdrag man ska bifoga med ansökan och hur man beställer dem på enklast möjliga sätt?!? Jag skulle vara mer än tacksam om någon ville hjälpa mig med det!

  • Happyp­uppy
    Äldre 6 Jul 08:23
    #16

    Jag och min kusin bytte vårt efternamn til vår farmors flicknamn. Det vi var tvugna att skicka in var, förutom våra egna personbevis, födelsebrev från försmlingen där farmor föddes och "personbevis" för våra respektive pappor.
    Detta behövdes dels för att vår farmor är död och dels för att bevisa släktskapet.

    Om ni har frågor tror jag att det lättaste är att ringa PRV. De är hjälpsamma och snabba på att svara på frågor.

    Lycka till!

Svar på tråden fästmannens släktnamn