• Majsan80

Björkdragning

Min farfar kommer från Småland och min sambo är oxå därifrån så vi ska anamma denna tradition och det ska bli jättekul. Någon som har varit med om björkdragning eller som ska ha det själva?

• Svar på tråden Björkdragning
  • Majsan80

Förr i tiden samlades alla från bygden, jag tror att det var i samband med den sista lysningen. Man letade upp en ståtlig björk som männen drog omkull med hjälp av rep. Sedan drog de björken fram till brudens dörr och därefter snickrade man ihop brudsängen av virket medan man höll fest.

Nu är det inte lika vanligt att göra en säng utan brudparet får själva tillverka saker så det brukar mest vara plojsaker.

Eftersom hela hans familj bor nere i Småland och min farfars släkt likaså så känns det helt rätt att värna om en så gamal tradition.

• Nynnar

En liten undran bara, var skall björken landa? I er trappuppgång? fast ni kanske bor i hus förståss? *funderar*

Fast det låter skoj!!

• Majsan80

Jo, det vore en syn, ett gäng släpandes på en björk genom Söders gator...

Eftersom min blivandes familj och vänner bor i Småland så tar vi det där, antingen hos svärmor & svärfar eller i skolan där min farfar gick som barn (numera deras landställe)

Samtidigt passar vi på o har lysning, vi ska ha en nere i Småland o en i Stockholm.
    Vi valde mellan att ha lysning innan o att öppna presenterna för oss själva efter festen...o lysning passade bra eftersom vi ska ha björkdragning.
  • Majsan80

Absolut!
    O min blivandes vänner vet hur man festar!

Svar på tråden Björkdragning