Björkdragning
Min farfar kommer från Småland och min sambo är oxå därifrån så vi ska anamma denna tradition och det ska bli jättekul. Någon som har varit med om björkdragning eller som ska ha det själva?
Min farfar kommer från Småland och min sambo är oxå därifrån så vi ska anamma denna tradition och det ska bli jättekul. Någon som har varit med om björkdragning eller som ska ha det själva?
Vad innebär det?
Förr i tiden samlades alla från bygden, jag tror att det var i samband med den sista lysningen. Man letade upp en ståtlig björk som männen drog omkull med hjälp av rep. Sedan drog de björken fram till brudens dörr och därefter snickrade man ihop brudsängen av virket medan man höll fest.
Nu är det inte lika vanligt att göra en säng utan brudparet får själva tillverka saker så det brukar mest vara plojsaker.
Eftersom hela hans familj bor nere i Småland och min farfars släkt likaså så känns det helt rätt att värna om en så gamal tradition.
En liten undran bara, var skall björken landa? I er trappuppgång? fast ni kanske bor i hus förståss? *funderar*
Fast det låter skoj!!
Låter kul!
Absolut!
O min blivandes vänner vet hur man festar!