• små länningen

Problem med bröllopsklädsel som bröllopsgäst

Hej!

Mitt första inlägg så jag hoppas att det hamnar rätt!?

Jag är inbjuden till bröllop om några veckor. Det är dottern till en direktör som ska gifta sig o VDn är min kusin. Själva bröllopsakten hålls på ett slott o likaså böllopsfesten hålls även den på ett slott. Problemet är att jag väldigt sällan går på bröllop o inte direkt är van att umgås i dessa kretsar. Så jag har några frågor.

På inbjudan står det bara "klädsel: kostym".

Är helsvart kostym helt ok? Med svarta strumpor o svarta skor? Vit skjorta kanske vore passande. Frågan blir då vad det ska vara för färg på slipsen? Alternativet till min helsvarta kostym är att leta upp en begagnad grå på Tradera eller Blocket. Har sett att de säljer "Hugo Boss" kostymer i nyskick för några hundra där.

En bröllopspresent är väl självklart ett krav. Då kommer nästa fråga... när ska den överlämnas? Knappast i kyrkan... men ska den överlämnas på bröllopsfesten? Läste något inlägg på nätet om någon skrev något om "andra lysningen". Vad är detta o när händer detta? Är det ev DÅ som bröllopspresenten ska överlämnas? Är "andra lysningen" före eller efter bröllopet i kyrkan/bröllopsfesten?

Vad är då lämpligt som bröllopspresent? Tilläggas skall att brudparet har flyttat till brudens föräldrars stora paradvilla o har redan INNAN de gifter sig alldeles alldeles för mycket prylar. Både från sina två separata lägenheter de hade innan sammanflyttningen samt att föräldrarna har överlämnat hela sitt bohag i "dotterns händer" eftersom föräldrarna flyttat utomlands. Själv hade jag faktiskt av rent ekonomiska skäl tänkt leta upp någon snygg vas i en second hand butik alt i en antikvitetsbutik. Nya prylar är inte riktigt min bag. Tycker att "gamla ting" har betydligt mer "charm o själ".

Alla förslag eller tips välkomnas!

Ha en bra dag!

• Svar på tråden Problem med bröllopsklädsel som bröllopsgäst
  • Sebastiána

Jag gav bort ett äppelträd till min väninna och hennes man. De har en mycket stor tomt och gröna fingrar.

• Optimia

Nuförtiden får svart kostym anses vara korrekt. Men är det konservativa kretsar skulle jag råda dig att satsa på en mörkblå eller mörkgrå kostym.
    Vit skjorta, svarta strumpor och givetvis svarta skor. Slips i "mild" färg som passar dig, ingen skämtslips och absolut INTE svart eller vit slips.

(Magdalena Ribbing på DN har skrivit en bra guide för vad man har på sig när klädkoden är mörk kostym, läs hennes råd på DN:s sidor).

Presenten brukar man överlämna när man kommer till feststället.

Lycka till

• Påfågeln

Du kan alltid ge ett bidrag till deras bröllopsresa?
    Har de någon hemsida där de skrivit vad de önskar sig kanske?

• bobods

Ser att du redan fått bra svar på de flesta av dina frågor - utom lysning. Det är en (numera) frivillig företeelse som brudparet ifråga isf skulle ha informerat om. Läs mer om lysning här: http://www.brollopstorget.se/Traditioner/lysning.php

Alltså tar istället presenten med till festen och lämnas där. 

Lycka till!

• små länningen

Jag får tacka för alla trevliga o utförliga svar!  

Sebastiána... skulle det gällt mig själv så skulle jag mer än gärna vilja ha ett äppelträd i bröllopspresent. Men jag är dessvärre inte så säker på att någon av dom är speciellt trädgårdsintresserade.

Var på en marknad i helgen där en av knallarna sålde ett par "begagnade handsnidade fiskegubbar i trä" som jag tyckte såg urhäftiga ut. Frågade en av försäljarna vad hon trodde om att ge bort en sådan gubbe i bröllopspresent... men hon avrådde.

En annan knalle hade en begagnad men helt felfri vas tillverkad i Kosta, både signerad av konstnären o numrerad. Hade troligen kostat en bit över tusenlappen. Nu tog hon bara 225 kronor för den. Men då var dessvärre mina kontanter slut o hon tog inte kort, tyvärr.

Optimia... Konservativa kan jag definitivt inte kalla dom. Det får bli svart kostym, svarta strumpor, svarta skor, vit skjorta och... RÖD slips! Såg Kungen i TV i förra veckan i just den kombinationen så det bör väl även passa åt mig.

Så det är på bröllopsfesten presenten ska överlämnas. Ska den överlämnas  inslagen eller uppackad? Direkt vid ankomsten... eller?

Påfågeln... Jag vet faktiskt inte om de har någon egen websajt... jag tror inte det. Dock känns det lite... mindre personligt... att ge cash! Det känns betydligt bättre att ge en present... även om de inte alls gillar den. Det gäller att pricka in rätt. En prydnadssak brukar väl (hoppas jag) gå hem.

bobods... ska ärligt erkänna att jag (dessvärre) har varit på många många många fler begravningar... än bröllop. Känner mig mer hemma på begravningar.

• Dejli

Är de personer som har mycket prydnadssaker hemma? Annars... fundera över vad du tänkt ge. För nej, prydnadssaker uppskattas inte alls alltid... jag skulle inte uppskatta fler vaser, skålar, lyktor etc om det inte var från en nära vän/släkting som kände oss väl och visste exakt vad vi tycker om. För sådant är mer personligt än något annat... De tar dessutom massor med plats och risken är stor att det blir stående i nåt skåp eller hamnar på en loppis med tiden.

Det verkar ju inte vara så väldigt nära vänner, så du kanske kan slå till på någon attiralj till resan även om du inte vill ge kontanter? Ett litet kit med sandaler, strandbok, handduk och solkräm eller dylikt kanske? Eller valuta som gäller dit de ska åka (om du vet det). Såg att någon märkt pengarna med "drink på stranden", "utflykt" etc. Rolig idé tycker jag... Det går ju åt mycket småpengar på en resa.

• Fyrtiotvå

Det där med present är svårt...
    Kan säga dig direkt att prydnadssaker inte alls uppskattas alltid...
    Jag o min blivande man kommer på inbjudan skriva att vi vägrar prydnadssaker och ifall någon faktiskt inte respekterar det så kommer det finnas en sopsäck för sådana presenter... Ledsen men jag är allergisk mot prydnadssaker.. Men det är jag och jag är väldigt tydlig med det...

Har de inte specifikt önskat sig något eller frånsagt sig något så är det bäst att Du går på magkänslan när det gäller present...
    I värsta fall tycker de helt enkelt inte om den och den används aldrig... Typ...

Svar på tråden Problem med bröllopsklädsel som bröllopsgäst