• Janqvi­st
    Äldre 26 May 06:14
    4168 visningar
    13 svar
    13
    4168

    skärgård!

    Gomorron!

    Vi e igång med planeringen inför bröllopet nästa sommar.... Vi bor i skärgården å därför känns de naturligt att haka på de temat!

    Har ni nå tips? hur ska vi utforma allt "papper"? dvs inbjudningar, placeringskort å dyl.
    Å va ska vi ha för färg? marinblå känns ju naturlogt men ja ha aldrig gillat blått särdeles... E mera inne på lila mnen hur får vi de å funka me skärgårdstemat? :)

  • Svar på tråden skärgård!
  • CeKe
    Äldre 26 May 06:58
    #1

    Hej!

    Vi kommer också ha ett skärgårdsbröllop.. Vi har ju dock blått, vitt och rött som tema, men det är klart ni kan köra på lila

    Vi kommer ha tjärade snören som servettringar för att få in lite skärgårdsdoft..
    har en fyr och fiskmås som stämplar på festprogram och inbjudningskort, har flöten som vi skriver namnen på som bordsplaccerings"skyltar", kör med fisk etc på buffén.

    Har hört talas om att en del skickar inbjudningarna som flaskpost, vilket är en kul idé. Man kan ha snäckor på bordet, eller sådana där gamla glaskulor som man hade i näten förr..

    Valsen kan man ha Calle Schewens vals om man gillar den

    Lycka till!

  • Janqvi­st
    Äldre 26 May 07:04
    #2

    flöten var en kul idé, de ska ja lägga på minnet! :)

    tack!

  • CeKe
    Äldre 27 May 23:11
    #3

    Kul att du gillade idén Vi såg en bild på en sådan dukning i en bröllopstidning och fastnade direkt. Så nu har vi köpt 100 flöten. hehe, man känner sig lite smått annorlunda när man går in i en liten fiskebutik och ber om 100 flöten

    Antingen kan man ju bara lägga dem framför tallrikarna, eller om man har många glas.. kan man sätta varje flöte i ett glas med vatten, så de får flyta runt in! Riktigt fint men blev inte realistiskt för oss när vi blev så många!

  • CeKe
    Äldre 27 May 23:17
    #4

    Just ja.. i inbjudningskort och festhäften, om ni ska ha såna, kan ni använda er av koordinater till kyrka/vigselplats, festplats etc.

    Vi skrev ut små sjökort från eniro som vi kopierade ner till lämplig skala, ritade in pilar till kyrka och festplats på och skickade med inbjudningskorten tillsammans med en vägbeskrivning. Det tyckte vi var en kul idé som blev lite båt/skärgårdsaktig!

    För vår del var det enkelt att ha ett sjö/båt/fisketema med det mesta, då vi önskar oss pengar till vår nyinköpta båt som vi ska ut på bröllopssemester med början dagen efter, startade en namntävling till båten i samband med inbjudningskorten etc... Så ett tips är att försöka hitta för er naturliga saker att ta vara på i ert tema.

    Just ja, man kan dekorera med fiskenät på väggarna också

  • DOL
    Äldre 4 Aug 21:56
    #5

    Här är en till som har skärgårdstema då vi gifter oss på Ornö i Stockholms skärgård. Vi bjuder på fisk, tänkte ha stenar som placeringskort mm. Funderar just nu på vilka blommor vi ska ha. Än så länge har vi bara haft vitt som färg så det vore kul att lägga till någon kanske.


     


    Bra tråd, jag vill gärna ha fler skärgårdstips!

  • CeKe
    Äldre 4 Aug 23:14
    #6

    Just ja, har ett tips till... Av bordsplaceringen gjorde vi ett sjökort. Alla bordslängorna fick varsitt ö-namn, liksom baren etc. Typ Tjockö, Vätö, Barholmen, Honnören, musiken blev till en fyr etc... Sen fick alla gäster navigera till sin plats genom att hitta sitt nr på sjökortet.

    Det va uppskattat och folk tyckte det kändes genomtänkt Lite meck då jag gjorde det hela i paint som måste vara världens klumpigaste program att jobba med, men det gick!

    Det finns rätt billiga, fina prydnadssaker, typ strandskator, fiskmåsar, fyrar, båtar etc att köpa som ju även är fina att ha i sina hem senare, om man vill dekorera t.ex ett buffébord med.

    Vi hade tjärat snöre som servettringar (som vi knöt själva), vilket definitivt gav en skärgårdskänsla. Lite kladdigt att jobba med dock, men även detta var uppskattat och jag vet fler gäster som tom tog med sig sin repstump hem!

  • CeKe
    Äldre 4 Aug 23:16
    #7

    Just ja.. på tal om flötena... jag har lagt upp en eller två bilder på vår dukning, om du är nyfiken på hur det blev.

  • CeKe
    Äldre 4 Aug 23:18
    #8

    Sorry, blev ännu ett inlägg Våra näbbar hade sjömansklänningar på sig, vilket var hur sött som helst och nåt vi kom på rätt sent! Ett tips om ni vill löpa skärgårdstemat fullt ut och ska ha näbbar

  • DOL
    Äldre 8 Aug 18:29
    #9

    Jättefint CeKe. Så snygga och inspirerande bord!

  • Maräng­trolle­t
    Äldre 8 Aug 18:36
    #10

    Vad roligt med en skärgårdstråd, precis vad jag behöver! =)
    Jag gifter mig i Fjällbacka i maj och behöver massor med tips på allt!

    Har tänkt mig att plocka mängder med blåmusselskal och köpa ljuskoppar på Ikea att dekorera borden med.

    Inbjudningarna funderar jag fortfarnade på..
    Letar efter en stämpel med en blåmussla på men har bara hittat en från Inkido och den ser inte verklig ut. Annars har jag en mås som stämpel och en fyr lät fint..

    Tips på hur brudbuketten kan se ut då? Tacksam för alla tips som sagt=)

  • DOL
    Äldre 8 Aug 18:43
    #11

    Roligt att så många planerar skärgårdsbröllop! :)


     


    Tips på brudbukett behöver jag med. Borde nog beställa snart... Just nu lutar det åt vita rosor men kanske med någon mer färg? Eller finns det någon mer marin blomma?

  • Ocean Bride
    Äldre 20 Jan 22:08
    #12

    Hej Janqvist!

    Hur går det med planeringen? Såg på din presentation att ni planerar bröllop till sommaren. Står ni fortfarande fast vid skärgårdstema? =)

  • Sebast­iána
    Äldre 20 Jan 23:09
    #13
    Janqvist skrev 2010-05-26 06:14:40 följande:

    Gomorron!

    Vi e igång med planeringen inför bröllopet nästa sommar.... Vi bor i skärgården å därför känns de naturligt att haka på de temat!

    Har ni nå tips? hur ska vi utforma allt "papper"? dvs inbjudningar, placeringskort å dyl.
    Å va ska vi ha för färg? marinblå känns ju naturlogt men ja ha aldrig gillat blått särdeles... E mera inne på lila mnen hur får vi de å funka me skärgårdstemat? :)


    Sandfärgat? Himmelsblått (finns ju himmel över havet också)?
Svar på tråden skärgård!