• Mad

Tips inför "könskamp"

Hej, vi ska ha en femkamp på svensexan/möhippan (den leken är tillsammans) som leker med stereotypa könsroller men har brist på fantasi.

Är det någon som kan hjälpa till?

• Svar på tråden Tips inför "könskamp"
  • duckling

Hej

Om det ska vara klyschiga grejer kanske ni kan ha grenar typ hugga ved, stryka skjortor, bygga ihop nån ikeamöbel, laga nån maträtt/nämna ingredienserna. Vet inte var nånstans ni ska vara eller vad ni har tillgång till för grejer, men det mesta går ju att tävla i, på tid eller utan. Sen kan man ju dra allt till sin spets och förklara varför det är typiskt manligt/kvinnligt, t.ex bygga en mänsklig pyramid och säga att det är klassisk hejaklacksledar-grej som alla tjejer lär sig i high school.

Låter som en jätterolig grej att samföra svensexa och möhippa, hoppas du får mer förslag. Lycka till!

• Sebastiána

Förstår inte vad en "könskamp" med stereoypa könsroller har med bröllop att göra, men har lite tips i alla fall. På 40-talet hade man ibland tävlingar på hushållsskolorna, tex om vem som kunde diska snabbast, stryka snabbast (korrekt gjort såklart). Det fanns tävlingar för killar också men de gick väl ut på att så och plöja och sånt.

• naturtanten

IKEA möbel e toppen, gärna ngt som dom kan få behålla efteråt, slå i spik på tid är en annan grej... dekorera en tårta kan va en annan... går o göra me sylt färdiggrädde o dekorationer... så har ni fika sen med ;)
    varför inte paintball med tjejerna mot killarna??

• min hemlighet

- klä på sig strumbyxor på tid

- korsett med hyskor/hakar

- sminka ögonen

- gå i högklackat (svårt att hitta skor till killarna kanske men det går kanske att fixa nåt som man fäster under vanliga skon som klack?!)

- byta däck

- laga punka på cykeln

- byta lampa i bilen

• sms å fotboll

Sebastiána skrev 2010-05-25 22:41:26 följande:
    Förstår inte vad en "könskamp" med stereoypa könsroller har med bröllop att göra, men har lite tips i alla fall. På 40-talet hade man ibland tävlingar på hushållsskolorna, tex om vem som kunde diska snabbast, stryka snabbast (korrekt gjort såklart). Det fanns tävlingar för killar också men de gick väl ut på att så och plöja och sånt.

Det står under "Möhippa & Svensexa" så det ska nog inte vara på själva bröllopet :)

• rowan

Iiih vilka roliga idéer!

Var med på en 'bridal shower' i hjärtat av mellanvästerns USA, där uppgifterna (för tjejen) var, att känna igen olika ingredienser i påse (bakpulver, mjöl, florsocker, mald ingefära, et c.). Tjejen skulle dessutom baka en kaka, utan tillgång till recept.

För männen? Jag fick höra att de hade en 'tool shower' någång gång, ett tillfälle då de fick alla verktyg de kunde behöva. Hm. Då hade iaf ormbett vara 'borta' medan jag o mamma var frånvarande.

• Sebastiána

Ska tjejerna göra stereotypt kvinnliga saker och killarna stereotypt manliga? Det är ju roligare tvärtom egentligen. Var på en fest för några år sedan när killarna skulle ta på sig strumpbyxor på kortast tid. De såg väldigt roliga ut. Jag och flera andra tjejer undrade vilket märke det var på strumbyxorna för de höll trots alla krumbukter killarna gjorde (de fick bara använda en hand tror jag och tog på sig dem utanpå byxorna).

Om man lyckas få tag på några begagnade högklackade skor i stor storlek kan de ju också tävla i 60 meter högklackat - (60 meter är kanske att ta i, det räcker nog med 10).

• Sebastiána
    sms å fotboll skrev 2010-05-26 07:55:43 följande:
      Det står under "Möhippa & Svensexa" så det ska nog inte vara på själva bröllopet :)
    Fast möhippa och svensexa har man ju gärna i anknytning till ett bröllop. Det är inte fester man ställer till med sådär när som helst.
  • rowan

ojsan vill bara be om ursäkt för mitt sista underliga inlägg; jag skrev när jag egentligen var för trött för att tänka (och skriva!) klart. Bortse :)

• idajohanna82

Killarna kan sminka tjejerna och tjejerna kan knyta slipsknut/fluga på killarna... Det kan vara på tid men samtidigt ge stilpoäng... =)

Det kan också vara frågesport med typiska tjej/killfrågor. Tex: var i ansiktet målar du rouge? Var i bilen sitter förgasaren (ok jag vet, dåliga frågor men ni fattar poängen...)

• Mad

Tack, för alla tips. Det blir sy i knapp, stryka skjorta, slå i spik, klä på dig strumpbyxor  på tid etc. hoppas att brud o brudgum uppskattar allt!

Svar på tråden Tips inför "könskamp"