• Albertina83

Efternamn förslag

Jag och min älskling funderar på att ta ett helt nytt efternamn när vi gifter oss.  Mitt efternamn är Helén och hans är Andersson. Helén har jag tänkt behålla som mellannamn men vi vill inte heta det i efternamn. Andersson är för vanligt och det påminner för mycket om hans adoptivföräldrar. Dom var han tvungen att stryka ur sitt liv för dom fick han bara att må dåligt.
    Vi har funderat på nåt namn som funnits i min släkt, men hittade bara vanliga namn som Johansson. Ett efternamn som är okey var min morfars, det är Tobiassen. Men det känns lite tråkigt. Vi kommer inte på nåt efternamn men vi måste ju ha nåt efternamn.

• Svar på tråden Efternamn förslag
  • Påfågeln

Tobiassen låter ju jättefint! Inte alls tråkigt enligt min mening!

Annars kan ni alltid sitta och brainstorma med ord som ni tycker är fina och speglar av er som personer.

Eller så kan ni gå in på PRV och ta hjälp av deras efternamnsförslagstjänst.

Lycka till!

• patrikoannika

Halèn....

Eller Tallbarskotte...

• Ezna

Kombo av era..
    Anderlén kanske? Eller Helander.. {#lang_emotions_smile}

Jag skulle nog ta det första isf..

• Jakobsson85

Eller basera det nya namnet på någon plats som betyder mycket för er båda och lägg till en knorr.

• Albertina83

Funderar på om man får ta namn efter det ställe man bor på. Vi är på jakt efter vårt drömhus, har det stället ett fint namn så skulle det inte vara fel att ha det som efternamn. Vi behöver inte heta exakt som stället, det går ju att ändra lite. 
    Saga är fint men det är ju ett förnamn, så det måste ändras på nåt sätt så det blir ett efternamn. Min hund heter Zaga, jag valde att stava namnet med Z istället för S.  
    Vi vill inte ha nån kombo av våra efternamn eller nåt som påminner om våra efternamn. Vi vill ha nåt helt nytt efternamn. För oss är hemmet viktigt, vi trivs bäst hemma men även ute i skogen. Ord som speglar oss som personer, som är viktiga för oss är hem, lycka, lugn, kärlek.

• MissKitten

Albertina83: Har en bekant som byggde upp sitt efternamn efter stället de bodde på, så det tror jag att man kan göra. Gör en liten lista med namn som ni kan tänka er och ring sen PRV och hör om namnen redan finns. Tänk just i stavelser, ex -gård, -vik, -lind, -lund, -horn, -mo, -eng/äng osv. Så kanske man har platsen som ni bor på som första stavelse. Kanske kan vara en idé? Lycka till!  

Svar på tråden Efternamn förslag