• mysaan

Hur ska jag fria?

Min sambo och jag har snart varit ihop i 10 år. Vi har varit förlovade i 9 år och har 3 barn och villa ihop. När vi pratat om bröllop innan så har han alltid sagt att vi väntar tills vi har hus och gifter oss i trädgården. Fine! Nu har vi haft hus i 3 år och nu skyller han på att tomten är för liten. Så nu tänker jag att det är dags att ta tag i detta själv annars lär inget hända liksom. Så hur ska jag göra? Han är inte den romantiska saken utan mer jordnära. Hade nog inte tänkt mig någon reglerätt frieri men jag måste ta upp det.

Alla mina barn fick hans efternamn för jag trodde att ajg snart skulle få det också. Jag känner personligen att jag egentligen skiter i fester osv runt vigseln utan jag vill bara bli han fru och få hans efternamn för att det känsn som jag mer tillhör familjen. Förstår ni hur jag menar? Men han vill ha fest och kunna bjuda på drickat. När vi diskuterat bröllop vid olika situationer och kommit in på vad vi skulle vilja så är det något i stil med barfota bröllop i trädgården medans släktens alla barn får springa runt som de vill.

Därför håller jag nu på att räkna på vad ett bröllop skulle kosta så jag vet det innan jag friar.

Men hur tycker ni jag ska lägga fram det?

• Svar på tråden Hur ska jag fria?
  • Bride in leather

Som du gjort nu tycker jag.Att du vill ha samma efternamn som honom och era barn helt enkelt.

• pyrro

Var i en liknande situatiion, villa volvo och 2 barn Dock var vi inte forlovade. Jag mådde jättedåligt av att han aldrig friade. Hade också gett båda barnen hans efternamn för att tog förgivet att det också skulle bli mitt. Jag hade hintat vad jag ville, men han sa bara typ så småningom. Tillslut skrev jag ett brev med precis vad det betydde för mig och exakt vad jag kände ( inga omskrivningar eller hintar längre) och två månader efter det friade han och vi ska gifta oss i  augusti,. Mitt tips är alltså att du verkligen säger hur du känner rakt ut utan omskrivningar

• Skuggan

Jag friade till min sambo på vår 4 års dag. Lagade speciell middag, fixade och donade för att allt skulle vara perfekt. Sen frågade jag helt sonika och fick ett ja.

Nu har vi varit ett par snart 4 år till och har en dotter tillsammans. Förra sommaren tyckte jag helt enkelt att det var dags att vi gifte oss så jag sa till honom en dag helt enkelt att nu tycker jag vi börjar spara till vårt bröllop så det blir av snart. Sagt och gjort, i juli blir det av. Men det blir ett litet ett, i svärföräldrarnas trädgård (vi har ingen egen) där barnen kan leka och våra familjer kan umgås. Kanon tror jag att det blir.

• Skuggan

Skuggan skrev 2010-05-22 22:52:13 följande:
    Jag friade till min sambo på vår 4 års dag. Lagade speciell middag, fixade och donade för att allt skulle vara perfekt. Sen frågade jag helt sonika och fick ett ja.Nu har vi varit ett par snart 4 år till och har en dotter tillsammans. Förra sommaren tyckte jag helt enkelt att det var dags att vi gifte oss så jag sa till honom en dag helt enkelt att nu tycker jag vi börjar spara till vårt bröllop så det blir av snart. Sagt och gjort, i juli blir det av. Men det blir ett litet ett, i svärföräldrarnas trädgård (vi har ingen egen) där barnen kan leka och våra familjer kan umgås. Kanon tror jag att det blir.

Hm, min poäng var egentligen att du behöver inte göra nåt stort av det. Ni är ju redan förlovade så det är ju inget "frieri" på det sättet som ska till. Frågan måste bara upp på bordet på nåt vis.

• mysaan

Tack för era svar! Vi vill inte heller ha något stort för det är vi överrens om efter alla dikussioner vi haft. Jag tror att sambons största rädsla är kostnaden och att han blir stressad av mycket folk.
    Och hur vi än gör får vi inte ner antalet till under 30 pers. Då är det bara föräldrar och syskon med familjer.

• Maxiander

Kolla upp något alternativ och presentera det :) Kanske utomlands på vintersemestern eller något? Eller hemma i trädgårde som han sa. Berätta att du vill bli Fru XXX och att det faktiskt är dags för det nu och att han har lite olika alternativ att välja på hur det ska gå till :) Så presenterar du lite förslag så får han vara med och tycka och kanske komma in i idén på ett roligt sätt :) Eller ett klassiskt friere! jag älskar sånt oavsett om det är killen eller tjejen som friar! Såhär friade min blivande man www.maxiander.se/forlovningen/

Lycka till!!!

• Tattolady

Känner igen mig rätt mycket, jag och karl har varit förlovade i 5 år en son på 2 år och hus.. Han har vetat såå länge att jag ville gifta mig men han hade sagt att han absolut inte ville det inte ens borgligt, så hade vant mig vid tanken på att bara vara förlovad med honom och fick väl helt enkelt kanske baar byta efternamn ändå eller lägga till eller nått.....

Men så satt vi hemma på nyårsafton i soffan och sonen sov (han var sjuk så vi var hemma bara)och nyårslöften kom upp. Och så berättade att hans nyårslöfte var att jag skulle få bli hans fru innan 2010 var slut och jög höll på att dö av lycka :D

Vi vill oxå hålla ner kostnad och allt landar väl runt 9000 ska vara i kyrkan hittade billig klänning billiga ringar ska baka allt själv och blir endast tårta och fika i församlingslokalen. Ingen fest då vi har mycket alkoholproblem i släkterna och vi helt eneklt inte vill ha det, blir 65 pers trots att vi hållt det till närmaste men båda har många syskon med familjer mm så.. Men allt kommer nog bli toppen!!

Slå slag i saken nu!!!

• mysaan

Verkar inte bli något bröllop över huvudtaget! Vi började diskutera och då var allt så bra och nu sedan i söndags så är vi inte överrens om något och jag har helt tappat lusten att gifta mig. Så jag får nog tillhöra skaran av människor som aldrig någonsin får bli fru{#lang_emotions_cry}

Är väldigt väldigt ledsen men jag älskar honom ändå. Ibland blir inte löften hållna bara eller något vad vet jag. Men efter vår senaste diskussion där vi pratade allmänt om bröllop så satt vi och prata om hur vårt bröllop skulle vara. Hur vi ville ha det och då säger jag: Ja men då gör vi så någon gång tex nästa sommar. Tystnad var det som följde total tystnad och sedan reste han sig coh gick och klippte gräset.

• Skuggan

mysaan skrev 2010-05-25 20:17:42 följande:
    Verkar inte bli något bröllop över huvudtaget! Vi började diskutera och då var allt så bra och nu sedan i söndags så är vi inte överrens om något och jag har helt tappat lusten att gifta mig. Så jag får nog tillhöra skaran av människor som aldrig någonsin får bli fruÄr väldigt väldigt ledsen men jag älskar honom ändå. Ibland blir inte löften hållna bara eller något vad vet jag. Men efter vår senaste diskussion där vi pratade allmänt om bröllop så satt vi och prata om hur vårt bröllop skulle vara. Hur vi ville ha det och då säger jag: Ja men då gör vi så någon gång tex nästa sommar. Tystnad var det som följde total tystnad och sedan reste han sig coh gick och klippte gräset.

Nej vad tråkigt det låter. Du känner ju förstås honom till skillnat från oss BTare men måste det betyda tvärt nej att han gick? Det kan itne vara så att han behöver få suga på karamellen innan han riktigt vet vad han tycker?

• mysaan

Nej det behöver inte betyda tvärt Nej iofs men hade han inte kunnat sagt då att jag måste tänka på det? Sedan vet jag att jag är väldigt duktig på att tillskriva honom tankar han inte har just för att han sällan säger något

Svar på tråden Hur ska jag fria?