• Fru sept -03

Tips på whiskey

Kan absolut ingenting om sånt. En whiskey som de flesta whiskeydrickare tycker om. Finns det? Ska ha det som avec.

• Svar på tråden Tips på whiskey
  • Evangeline

Grant's brukar gå hem.....

• Fru M

Här kommer tips från en som gillar dylika drycker (med reservation för stavning ): Grant´s som sagt är ju god, Famous Grouse är lika mild och Glenfiddish. Eftersom de är lite mjukare i smaken passar de jättebra som avec. Sen finns det en hel del av den rökigare sorten men de brukar inte uppskattas så mycket till kaffet.

• Mrs Eire

Jameson brukar gå hem hos de flesta. Irländsk

• Leah

De whiskeysorter som har nämnts hittills funkar om man är nybörjare eller inte vet så mycket om god whiskey. Ta och köp en riktigt god singel malt (skottland)istället för en billig och väldigt intetsägande sort(typ blended eller bourbon). Fundera om du vill ha mer sälta, rök eller arom (lite olika beroende på vad du har för tema på maten)

Jag kan rekomendera:
    Aberlour 15 år (söt smak med god arom)
    Lagavulin 14 år (god arom med lagom styrka)
    Bowmore Mariner (sälta med rökighet)
    Bowmore Surf (sälta med lagom rökighet)
    Bowmore Darkest (stor rökighet och kraftig smak)
    Highland Park 18 år (välbalanserad mellan smak och rökighet)

Ett gott råd om du bor i en stad som har The Bishops Arms, är att gå dit och höra med dom (brukar ha ca 160 sorters singel malt whiskey)och ev. provsmaka några.

• monsckin

Bell´s brukar ingen säga nej till har jag märkt men undvik kanadensiskt, t.ex. Black Velvet, de är så spritiga - passar bättre att blanda drinkar på tycker jag.
    Håller med Fru M att de rökigare single malt sorterna inte passar så bra till avec. Satsa på en skotsk blended!

• Blivande präst

De flesta som tycker om whisky efter maten föredrar en single malt, blended dricker man före maten (om man överhuvudtaget dricker den...).

Satsa på en ordentlig skotsk whisky, och be om hjälp på Systemet...

• Fru sept -03

Jättetack för alla förslag.

• lottali

Jag gillar Whisky och gärna rökiga. Leahs lista är MUMS. Men jag har förstått att inte alla uppskattar det, särskilt inte nybörjare och äldre personer.

Här kommer mitt tips på en mild Whisky som ändå är single malt vilket nog får anses som lite "finare".

* Macallan

Av Leahs lista tror jag att Highland Park torde passa dom flesta.

Lycka till

• Draak

Jag har två sorter som brukar tilltala de flesta, nybörjare liksom kännare, utan att ta till de allra vanligate standard-blended-sorterna:

- Tullamore Dew (Irlänsk)
    - Auchentoshan

(Med risk för felstavning!)

Lycka till!

• Lill Anna  8/7-04

Jag skulle nog satsa på en "blended" whiskey från Irland eller Kanada och inte singelmaltswhiskeyna från Skottland. Många är ganska svårdruckna.
    Nån sa Lagavulin? Hur kommer det sig? Den har legat på ekfat i 16 år om jag inte minns fel och den smakar verkligen ekfat (trä), samtidigt som den är hyffat dyr.

Jag skulle nog själv undvikit rökiga whiskeyn och burbon..

Bra exempel:
    Famous Grouse, Segrams VO, Tullamore dew, Black bush, Chivas regal, Grants, J&B, Ballentines... Det finns massor..

Men smaken är som baken, jag gillar Talisker, en rökig singelmaltswhiskey. Men det är inget jag skulle bjuda på om jag inte visste att sällskapet hade samma smak..

• Lill Anna  8/7-04

Attans gubbar som ska dyka upp i texten ;)

Under bra exempel, listade jag whiskeyn som jag skulle bjuda på om jag hade bröllopskaffe..

(var lite otydlig)

• Draak

Intressant i sammahanget är man ofta glömmer calvados som ett lyxigt avec-alternativ. Lite, off-topic, jag vet...

• Fru sept -03

Chivas regal - Jag vet att det är min pappas favorit. Någon hade den som förslag. Då funkar den bra som avec alltså?
    Draak - Jag har funderat på calvados och vill väldigt gärna ha det. Men samtidigt vill jag ha cognac, whiskey, bailys och tequila rose. Det blir för mycket alternativ och då ryker tyvärr calvadosen.

• Julia B

The Macallan ska vara en bra "neutral" whiskey som även whiskeysnobbar gillar.

• monsckin

Jag tycker att chivas funkar fint Fru sept-03, men jag tycker inte att den är prisvärd, fast om det är din pappas favorit så...
    å andra sidan så kanske det vore kul att välja någon annan just därför. Jag tycker fortfarande inte att du ska ta en av de rökigare single malten ifall du bara ska ha en sort. Jag gillar flera av dem oxå men de är inte "för alla".
    Lycka till med ditt val, hoppas du inte fått så mycket tips att du vet mindre än när du började!

• KUS

Seve Fournier är ett bar avec-alternativ som folk ofta missar!

Jag är annars en stooor whiskyälskare och Lagavoullin(?) är storfavorit!

• Svejsan

Kör "mainstream" - whisky som ingen gammal farbror/faster blir chockad av och som ingen kan bli spottar ut för att den är extrem. En Irländsk eller kanadensisk blended är mitt tips. Annars kan det bli som att kasta pärlor för svin... Man får tänka på att Single malten blivit stor först på senare år ( senaste 10 kanske). Och de äldre generationerna brukar vara "något konservativ". Bourboun är ju inget "till Kaffe"-alternativ med den parfym känslan.
    Själv är "Old Fettercairn" och "Laphroaigh" favvisar (single malt:ar).

Snart helg!!

• Fru sept -03

Många tips blir det.... Jag får nog helt enkelt gå in på systemet och be dem välja en lämplig åt mig. :)

Svar på tråden Tips på whiskey