Palladium ringar
Någon som erfarenheter av sk palladium ringar?
Bra eller dåligt?
Någon som erfarenheter av sk palladium ringar?
Bra eller dåligt?
Vi har palladiumringar och är jättenöjda! Kan inte se någon som helst nackdel med det materialet. Finns bilder på ringarna i mitt galler
Superfina!!! :)
Med palladium i ringen så kan det få din ring att gulna om det är vitguld.. Inget jag rekomenderar för då ser den smutsig ut.
Hur mkt du än lämnar in den för putsning o den doppas i vitguld igen så kommer det gula alltid fram igen..
Min förlovningsring som har små vita diamanter (totalt 1 carat) o svarta diamanter (totalt 0.63 carat) glittrar otroligt fint men... det vita guldet har gulnat av palladiumet (som säljaren aldrig nämnde för oss) får ringen att se gammal ut men tack vare diamanterna som glittrar så otroligt mkt så är det inget folk lägger märke till det men min partymans ring som bara har två diamanter så syns det direkt att den är lite gulaktig.
Palladium=ringen blir gul
Tro vad du fått denna uppgift ifrån, att palladium gör ringen gul . . .
Det är precis tvärtom.
Ju högre halt palladium inblandat i vitguldet desto vitare. Många tillverkare har 14 eller 16 % palladium i sina ringar.
Det som gör vitguldet gulaktigt är om man har en enklare legering med mer koppar/silver i legeringen. Fast då rodierar man alltid ringen (lägger på en yta av rodium utanpå vitguldet) Denna yta måste göras om mellan ½ till 3 års mellanrum beroende på hur mycket rodium man lagt på och hur mycket man sliter på ringen.
Min ring är dessutom i 95% palladium. Det finns inga risker att den missfärgas. Jag har haft förlovningsringen i 4 år och vigselringen i 3 år. De är precis samma färg som dagen vi fick dem.
Ni som har ringar av Palladium - hur är de i vithet jämfört med en rodinerad vitguldsring?
Den vitaste metallen är i fallande ordning:
Silver
Rodium
Platina
Palladium
Vitguld med 16% palladium
Titan
Vitguld med < 12% palladium
En rodierad vitguldsring är vitare än en palladiumring.
Det är faktiskt ganska svårt att se skillnad på en vitguldsring (med 16% palladium) och en palladiumring.
Här hittade jag en bild på matterat palladium och vitguld. Då kan man faktiskt se skillnad. På en blank ring är det mycket svårare.
http://iloapp.guldellersilver.se/blog/blogg?ShowFile&image=1231682423.jpg
Våra ringar är i palladium, och jag tycker att det är galet snyggt Jättenödja är vi!
Jag upplever att palladium nästan kan se lite blåvitt ut i färgen. Om man håller det intill vitguld så ser vitguldet typ gulaktigt ut tycker jag.
Jag tycker att bilden på mina ringar (i mitt galleri) ger en bra återgivning av metallfärgen. Hur det ser ut med en vitguldsring bredvid en palladiumring kan jag inte svara på. Jag tror att det beror på om vitguldsringen är rhodierad eller inte, hur hög palladiumhalt den har samt vilka andra metaller den är legerad med.
Har hört att palladium är hårdare än vitguld och på så sätt blir det mindre repor...
Jag har nu haft mina vitguldsringar i ett år. När vi lämnade in alla ringar för putsning så sa jag åt guldsmeden att INTE rhodiera dem och jag är supernöjd. Har 16% palladiumhalt i vitguldet så de är nu gråare än tidigare, just min mans ring blev supersnygg på honom.
Ett exempel på platinaring finns i mitt galleri ;)
@pokaloo Jag vill bara nämna här att anledningen till att din ring gulnar med palladium i är inte att de använder just palladium utan att de förr i tiden blandade i andra metaller i vitguldslegeringen som gjorde att det höll bättre, bl.a. nickel som ju av förklarliga skäl inte används mer.
Jag tycker det är jättekul att palladium verkar komma mer. De kommer ju dessutom hålla färgen så det underlättar ju :)
Vill också tillägga, när det gäller färgen på metallen, att om du köper en vitguldsring och rhodinerar om den så finns det faktiskt olika nyanser på själva rhodineringen.