• Brud73

Brudbåge

Jag funderar på att själv dekorera brudbågen, någon som tänkt desamma eller gjort så? Nån som har nåt bra tips??

• Svar på tråden Brudbåge
  • Long engagement

Man kan ju ha ballonger i en båge!

• Brud73

Ja, jag funderade på det,,lite finare röda och vanlijfärgade. Nån mer som har tips,,undra om de blir bra att själv fixa dit björk och blommor eller om det kommer se B ut :/

• 19juni

Jag funderar oxå på att göra en själv. Antingen blir det med ballonger eller med björk, blommor o ev. tyll upptill som hänger ner längs sidorna.

• jos2010

Jag har också tänkt att vi ska göra den själv. Pratade med floristen vår idag och hon kastade fram lite idéer. Vi tänkte satsa lite mera på brudbuketten och så gör vi dekorationer till bord osv själva istället. Att göra bågen med ballonger låter fint. Vad ska ni ha för stomme i så fall?

Floristen förslag på hur man tillverkar bågen: På sidorna har man två stabila delar av trä, själva bågen görs av vide (lätta att böja) som böjs och sätt lite kors om tvärs. Videkvistarna får gärna gå ner längs sidorna också så det blir lättare att dekorera sedan.

• Brud73

Vi får låna en stomme från cateringfirman gratis så jag/vi behöver "bara" fixa dekorationen av den.

• Flotten

Några råd till er som skall klä bågen
    * börja ALLTID från mitten och jobba er neråt, alltså skall ni lägga den "bukett" som ni arbetar med ovanpå "sistan" på föregående "bukett". Gör ni inte så här så ser det inte B ut utan det ser Ö ut!
    * det tar längre tid än man tror att göra en båge+att du blir redigt grön om fingrarna(om nu bruden själv tänkte klä)
    *använd bara floratejp om du använt det innan, om inte så rekommenderar jag spoltråd, den kan du köpa i blomsterbutiken.
    * till er som tycker att här tar jag en björk och sätter fast från topp till tå, strunta i bågen! det ser tråkigt ut, eller rent ut sagt för J#####t ut.
    *här passar det att kalla in vännen eller släktingen som är pysslig.
    Lycka till

• Brud73

Vad rekonenderar du för grönt??? Blommor ska jag köpa så de passar övrig dukning, blivande svärmor plus m2b´s faster har lovat att binda den åt oss.

• Flotten

Om jag skall klä en båge använder jag vid denna tiden björk och senare, efter midsommar, eklöv eller murgröneblad.Nu skall det sägas att jag bor i sydöstra skåne där oftast våren slår till först och jag bor på landet så jag har tillgång till en hel del grönt.
    Det har hänt att jag använt det brudparen kommit med, syrenblad, skuggröna osv.
    Man kan också köpa i blomsterburiken ruskus,sparris och läderblad och sedan blanda dem för att få lite liv i bågen använder man detta får man försöka binda den tunnt - glöm inte att binda både fram och baksida samtidigt.

• bruden i skogen

Ek fyller bäst.

Vi gjorde med blåbärsris och blommor till i lördags, blebv jättfint

Svar på tråden Brudbåge