• Murtinos

Måste man...

Min sambo vill inte stå och "prata" där framme.. alltså han vill inte säga efter prästen utan bara svara JA och sen är det "över".. Kan man göra så? och finns det någon som gjort så? Jag känner likadant som min sambo då jag har världens scenskräck. Tur att våran älskade dotter döps precis efteråt!

• Svar på tråden Måste man...
  • Cherrygirl

Nopp man kan inte hoppa över löftena, det är en del av cermonin och av själva vigseln.

• Aleta

Han måste säga efter prästen. Det kan man inte ta bort. Det är inte alls mycket att säga och går jättefort, han kan ju öva innan så känns det nog inte så konstigt. Om ni gifter er borgerligt så räcker det med ett "ja".

• Werty

om ni gifter er i svenska kyrkan måste ni nog avge någon slags löften utöver "ja" och då brukar den när man repeterar efter prästen vara den "milda" varianten men jag är inte helt säker - det lättaste är väl att ringa en präst. det måste ju inte vara er vigselpräst utan ni kan ju ringa vilken präst som helst och fråga. nåt att komma ihåg är att även om den prästen säger att det kan gå bra är det ju inte säkert att er vigselpräst går med på det.

• Kjell Präst

Cherrygirl, Aleta och Wert har helt rätt. Löftena är obligatoriska. Det är dock inte många rader ni behöver säga, så att "stå och prata" kan det nog knappast kallas

• Casmel

Men om ni nu känner så, varför inte gifta sig borgerligt då?

Bröllop 17/7
  • Jeez

Och faktiskt. Löftena säger ni till varandra och det är ni resp. prästen som måste höra dem ordentligt. Ni kommer titta på varandra, ingen annan och ni behöver inte ha mikrofon eller dyl. Det kommer gå jättebra *övertygad*

Svar på tråden Måste man...