• Planer
    Äldre 16 May 19:51
    2105 visningar
    5 svar
    5
    2105

    Löften?

    Är det vanligt att man säger löften till varandra under vigseln? eller är det bara på film?

  • Svar på tråden Löften?
  • TalisQ­ualis
    Äldre 16 May 19:53
    #1

    Jag har ingen aning om det är vanligt eller inte. Men vi skall skriva egna löften som vi skall säga till varandra i alla fall {#lang_emotions_smile}

  • Framti­daFruS­andber­g
    Äldre 17 May 18:52
    #2

    Så här berättade vår präst för oss:


    Man ska säga löften till varandra. Antingen så säger man efter prästen som förstavar "jag NN, ta dig NN, nu till min hustru/man, att dela glädje och sorg med sig och vara dig trogen tills döden skiljer oss åt" eller så säger man samma sak fast utan att prästen förstavar, eller så skriver man egna löften. Dessa löften måste innehålla samma element som de traditionella löftena (här har jag tolkat att man delar, är trogen och tills man dör). Vidare så ville prästen gärna godkänna våra löften i förväg.

  • mattia­sFästm­ö
    Äldre 10 Jul 16:37
    #3

    Jag tror man absolut får skriva egna löften sålänge de är inom vissa 'ramar'. Däremot det jag tänker på är att man ska kunna framföra dom också där inför alla människor när man garanterat är supernervös! ^^

  • Äldre 11 Jul 07:45
    #4

    Om det är en kyrklig vigsel så är, precis som sagts ovan, löftena obligatoriska. Hur det är i borgerliga vigslar vet jag inte.

  • TalisQ­ualis
    Äldre 11 Jul 11:57
    #5

    När det är borgerlig vigsel så har man "fria händer", du får säga i stort sett vad du vill eller ta bort löftena helt. Man behöver inte ens växla ringar om man inte vill.

Svar på tråden Löften?