• Junebug

Namnbyte!! Ni som vet

Hej,

Har tvekat litegrann om namnbyte men nu i princip bestämt mig för att ta min blivande mans namn. Vet att det varit uppe 100 ggr förut, men kan någon snälla upplysa mig om hur detta går till?

Vi gifter oss 21a augusti. Hindersprövningen kom idag från skatteverket, jag anmälde inte om namnbyte i samband med det.

Den 23e åker vi till kuba på bröllopsresa, som är bokad i mitt gamla namn. Vill alltså kunna använda mitt gamla pass.

Om jag skickar in namnbytesansökan nu, när träder det då i kraft?

TACK!

• Svar på tråden Namnbyte!! Ni som vet
  • TalisQualis

Jag har tyvärr inget svar, men jag undrar precis samma sak! Någon som vet?

• Petrah

Det kvittar om du heter något annat i de svenska registren om det står samma namn i ditt pass som det står på biljetten. Det är det viktiga!

• Dolly84

ja, biljett och pass måste ha samma namn, då är det lugnt...

• Junebug

Läste nu att om man inte ansökt om namn i samband med hindersprövningen så kan man ansöka i samband med att man vigs, då ska man lämna namnbytesansökan till vigselförrättaren som skickar in det. Funkar det så?

• Fofinha

Så som jag har fått det förklarat så är det bara att skicka in ansökan, men bytet/ändringen träder inte i kraft förrän ni är vigda.

Att biljett och pass stämmer överens känns väldigt viktigt, man vill inte fastna i en kontroll direkt :/

• bruden i skogen

Du kan lämna in nu på skattemyndigeten. det gjorde jag idag

Svar på tråden Namnbyte!! Ni som vet