• Marie och Roger Söderlund

Borgligt nu & Kyrkligt om ett år?!?!

Hej, 

jag har ett dilemma, jag och mn familj ska flytta utomlands till sommaren, min sambo har fått jobb i Shanghai på två år. Vår plan innan jobberbjudandet kom var att gifta oss sommaren 2011. Dock har det visat sig att det hade varit bättre om vi varit gifta innan vi åker pga. formaliteter. Jag har ganska stora planer för vårt bröllop och vill inte bara springa iväg och gifta mig bara för att få det gjort, men alternativet som jag kan se det är att vi gifter oss borgligt innan vi åker och gör inget direkt väsen av de och kommer hem nästa sommar och "gifter oss igen" (har en ceremoni i kyrkan som påminner om ett bröllop, det kunde man tydligen enligt pastorsexpeditionen) Detta känns just nu som den bästa lösningen, men är det någon annan som har idéer på hur man kan göra detta, eller erfarenheter själv, så hade jag varit otroligt tacksam för att få lite råd och tips. Tack på förhand!

//Marie
  • Svar på tråden Borgligt nu & Kyrkligt om ett år?!?!
  • Zouzou

Det gjorde vi! vi gifte oss på cypern i oktober, och kommer att ha en kyrklig välsignelse nu i juni. I Finland (var vi kommer ha det) är den ceremonin rätt likadan som en "vanlig vigsel". Tror det är rätt samma i Sverige. Finns mer att läsa om det säkert.

Mitt tips är att försök boka och ordna med bröllopet så mycket som möjligt när du ännu är i Sverige. Jag är utomlands och det har varit rätt jobbigt ibland att planera bröllopet härifrån. Vänta på mail osv, inte kunna besöka ställen och ringa...men åker nu 2 veckor innan och fixar det sista.

Lycka till!

• Marie och Roger Söderlund

TACK, vad skönt att höra att fler gör så. :) Tack för tipsen, ska tänka på det. LYCKA TILL SJÄLVA!

//Marie
  • aikidoaasa

Tänk på att den andra blir "endast" en välsignelse. Gifta er en gång till går inte. Prästen och kyrkan gör er förening välsignad av Gud, men i alla papper etc så är ni redan gifta.

Det finns de som nästan blir arga för att prästen (oftast) inte går med på att man tar löftena i den välsignelsen. En kommentar som jag hörde från en som ville göra på det sättet sa att hon blev väldigt besviken då den ceremonin inte kändes äkta.

Men för andra har det fungerat toppenbra så om ni känner att det är så som ni vill göra så tycker jag att ni ska göra det.

• empa83

så gör vi! svenska bröllopet blir nu i augusti. vi ser det mest som att vi är förlovade men ändå gifta! för mig har det alltid varit viktigt med stort bröllop med allt vad det innebär. vi var själva när vi gifte oss i Skottlan i september förra året å det var väldigt ensamt tyckte vi, ingen som var riktigt glad för våran kärlek, så nu ska det bli jättekul att få dela det mad alla. inte alls konstigt att man väljer att göra så. jag flera som gjort så av div anledningar.

Svar på tråden Borgligt nu & Kyrkligt om ett år?!?!