Förlova sig två gånger?
Hej!
Jag och min fästis är förlovade sen snart två år tillbaka. När vi förlovade oss var det inget tal om giftemål utan vi gjorde det som en symbolisk grej för att visa att det var "vi" då vi skulle vara tvugna att vara ifån varandra en lång tid. Vi gick och köpte ett par billiga silverringar och graverade dem med varandras namn och det var det liksom. Men nu har han friat på riktigt :)
Frågan är bara hur vi gör med ringarna? Ska man skaffa nya "riktiga" i guld och gravera dem med det första förlovningsdatumet, eller med dagen då han friade, eller båda datumen? Jag har tänkt på det som att man kan ju se det som att vi faktiskt förlovat oss två gånger och då kan vi skaffa nya ringar och skriva båda datumen i.
Eller ska man behålla silverringarna (som är väldigt fina iofs) och satsa allt krut på en vigselring istället (vi har inte jättemycket pengar att lägga på ringar)? Jag tycker min förlovningsring är fin, men nånstans har jag en känsla av att det "bara" är en silverring - betydelsefull för mig visserligen- som att det skulle kännas konstigt att ha den tillsammans med en vigselring som är mer "äkta"? Och min fästis kommer ju sen bara ha den silverringen som han redan har efter giftemålet isåfall... Å andra sidan känns det ju också konstigt att byta ut sin frlovningsring, och en vigselring MÅSTE väl inte nödvändigtvis vara av guld, eller hur?
Ja, det blev lite snurrigt här, nån som har några tankar?