• knyttan

Förlova sig två gånger?

Hej!

Jag och min fästis är förlovade sen snart två år tillbaka. När vi förlovade oss var det inget tal om giftemål utan vi gjorde det som en symbolisk grej för att visa att det var "vi" då vi skulle vara tvugna att vara ifån varandra en lång tid. Vi gick och köpte ett par billiga silverringar och graverade dem med varandras namn och det var det liksom. Men nu har han friat på riktigt :)

Frågan är bara hur vi gör med ringarna? Ska man skaffa nya "riktiga" i guld och gravera dem med det första förlovningsdatumet, eller med dagen då han friade, eller båda datumen? Jag har tänkt på det som att man kan ju se det som att vi faktiskt förlovat oss två gånger och då kan vi skaffa nya ringar och skriva båda datumen i.

Eller ska man behålla silverringarna (som är väldigt fina iofs) och satsa allt krut på en vigselring istället (vi har inte jättemycket pengar att lägga på ringar)? Jag tycker min förlovningsring är fin, men nånstans har jag en känsla av att det "bara" är en silverring - betydelsefull för mig visserligen- som att det skulle kännas konstigt att ha den tillsammans med en vigselring som är mer "äkta"? Och min fästis kommer ju sen bara ha den silverringen som han redan har efter giftemålet isåfall... Å andra sidan känns det ju också konstigt att byta ut sin frlovningsring, och en vigselring MÅSTE väl inte nödvändigtvis vara av guld, eller hur? 

Ja, det blev lite snurrigt här, nån som har några tankar?

• Svar på tråden Förlova sig två gånger?
  • Pyttsan

Om jag var i din situation skulle jag inte göra nånting nu, annat än att mysa åt att ni ska gifta er!!

Sen skulle jag köpa vigselringar till båda, då i guld eller precis så fina ni vill ha dem. Och antagligen fortsätta bära förlovnignsringen i silver på andra handen, eftersom den ändå är en ring du gillar och som betyder mycket för dig.

MEN, man får göra precis hur man vill. Själv älskar jag min enkla släta förlovningsring(vitguld) och kommer troligen bara att lägga in en enkel rund sten i den och gravera in "du & jag" samt bröllopsdatum till vigsel. Så vi fortsätter båda att ha vår enda förlovningsring. 

• cajeli

Rent spontant skulle jag behålla de ringar ni har och satsa på en vitguldsring som vigselring. Det är ju för dig ringen ska vara betydelsefull, inte för din omgivning.

Vi har vitguld både i förlovningsring och vigselring, vi förlovade oss för snart 11 år sedan (inget tal om giftemål då, utan detta kom senare) och dagen då min sambo friade fick jag en riktigt cool silverring som är så mycket jag, den är symbolen för friandet, förlovningsringen är symbolen för oss och vår kärlek.

Skulle ni ngn gång få mycket pengar kan man alltid byta ut både förlovningsring och vigselring om man känner för det.

• Martinaa

Grattis till att ni ska gifta er! :) Va roligt!!

Jag håller med ovanstående, att jag tycker ni kan behålla era förlovningsringar. Det är ju ändå DE ringarna som ni förlovade er med, och det är ju det datumet som egenligen betyder något. Vi gjorde också som ni, förlovade oss först och så kom frieriet ett år senare men det är bara det första datumet som är ingraverat i ringarna.

När  ni gifter er sen kan ni ju välja att köpa en ring till dig, en som Pyttsan föreslog, en till er var.

• knyttan

Tack för svaren :) För mig så har det alltid kännts mer naturligt att bara ha en vigselring som gift (har alltid tyckt det vart lite "onödigt" att förlova sig, ända tills jag gjorde det, hahaha!) så jag ska fundera vidare på hur jag vill ha det...

Sen angående din tråd Ezna så var ju inte grejen att jag har gått o väntat på att bli friad till direkt, att vi förlovade oss innebar för oss vissa viktiga och personliga saker och eventuellt giftemål längre fram. Nu har vi pratat om det ett tag mer seriöst och bestämt oss för när det blir och var etc, och då gick min fästis ner på knä, för honom är sånt där viktigare än för mig, jag tycker nästan det är lite löjligt... Men visst, jag fick ett "riktigt" frieri. Som inte var i samband med förlovningen. Så då har vi visst gjort fel enligt vissa här på BT. Oj då. Men tack ändå för dina åsikter...

• Ezna

knyttan skrev 2010-05-15 21:45:11 följande:
     Sen angående din tråd Ezna så var ju inte grejen att jag har gått o väntat på att bli friad till direkt, att vi förlovade oss innebar för oss vissa viktiga och personliga saker och eventuellt giftemål längre fram. Nu har vi pratat om det ett tag mer seriöst och bestämt oss för när det blir och var etc, och då gick min fästis ner på knä, för honom är sånt där viktigare än för mig, jag tycker nästan det är lite löjligt... Men visst, jag fick ett "riktigt" frieri. Som inte var i samband med förlovningen. Så då har vi visst gjort fel enligt vissa här på BT. Oj då. Men tack ändå för dina åsikter...

Knappast min tråd! Men jag tänkte att du skulle vara intresserad av vad andra tycker.. då du skriver en tråd och frågar om det!!
    Sen är det nog ingen som säger att ni gjorde "fel", utan är bara förundrade över varför man som du skriver " förlovar sig två gånger"!! Och med samma man dessutom!!
    Men jepp,... alla gör vi som vi vill........

• aikidoaasa

Grattis till att ni äntligen vill gifta er! Ni kommer att ha en underbar tid framför er med all planering.

Ha kvar din förklovningsring, det är ändå den som är ER förlovningsring. För hur ska ni annars göra: gifta er två gånger för att ni förovat er två gånger...? (Låter ganska knäppt i mina öron.)  Eller kör på den nya trenden med att endast ha en ring: vigselringen. Den andra kan förflyttas till ett annat finger då istället.

• aikidoaasa

förlovningsring ska det ju stå.

• David i sthlm

Detta kanske inte är exakt samma sak, men vi har förlovat oss två gånger - men det var för att båda ville få möjligheten att fria! :) (Varför skulle bara en få göra det, det kändes orättvist...)

Så, vi har två datum, och kommer gravera ringarna (vilken dag som helst, typ) med båda datumen...

Svar på tråden Förlova sig två gånger?