Tärna eller icke tärna det är frågan?
Vi håller på fram och tillbaka med om vi ska ha tärna/tärnor eller inte till bröllopet... Hur ska ni göra?
Vi håller på fram och tillbaka med om vi ska ha tärna/tärnor eller inte till bröllopet... Hur ska ni göra?
Jag har två tärnor och en marsalk, mannen har två marsalkar..=)
Vi har aldrig tvekat; mina tärnor var bestämda innan det var säkert vem min blivande make skulle vara. ;)
Och vi kommer ha två av varje.
Vi kommer att ha en tärna och en marskalk.
Fördel med tärna:
Om man har en bra och pålitlig nära vän, syster eller annan släkting (har sett väldigt tråkiga trådar om tärnor här på BT) så är tärnan ett väldigt bra stöd under planering och bröllopsdag. Som man kan bolla saker med, allt mellan himmel och jord. Nu är jag inte gift ännu, men jag föreställer mig behöva någon som kan se till att allt ligger rätt så att bilderna blir bra. Har man släp på klänningen är det absolut nödvändigt med tärna eftersom någon måste rätta till släpet innan man går in.
En tärna och en marskalk. Min tärna har hittils varit med mig och kollat på klänningar och vi bollar en massa annat också. Det var t.ex. hon som påpekade att jag kanske ska ha några smycken på mig förutom ringen...
På dagen ska hon vara med hela tiden och hjälpa mig att hålla reda på mig själv och allt runt omkring. Och så behövar jag hjälp med påklädningen. Hon är guld värd!
Vi har varken tärna eller marskalk. Tycker att det fungerar bra ändå, hade med mig en av mina systrar första gången jag kollade på klänning och jag bollar idéer både med henne o en kompis kring olika grejer, utan att någon av dem är min tärna. Har dessutom en bm som gärna engagerar sig, även i borsdekorationer osv.
På bröllopsdagen har han bett en kompis att vara med som stöd innan vigseln, o jag tänkte höra med nån av mina systrar, som nog mer än gärna är med vid påklädning osv. Så för den sakens skull känns det inte nödvändigt med tärna för min del i alla fall. Ett plus, som jag ser det, är också att det är en sak mindre att tänka på utan tärna, med kläder, blommor osv till henne. Har nog med mig själv ;)
Jag hade tre underbara tärnor som var där som stöd både under planering o på själva Dagen, dessa agerade också som värdinnor
Jag hade ingen tärna. Kändes helt onödigt.
Jag o maken planerade det mesta tillsammans. Min bästa väninna är superduktig vad gäller mat och servering och dukning, så dessa ämnen bollade jag med henne, hon hjälpte oss med det. Min andra jättegoa väninna och dotter är frissor, så de hjälpte mig med frisyr, hårsmycken osv. Hon hjälpte mig att sy in klänningen.
På dagen D så sminkade och gjorde jag mig iordning på deras salong, så de hjälpte och "stöttade" mig där, sedan fotograferade vi oss och fotograf var förstnämnda "matväninnan" som även är duktig hobbyfotograf. Så vi var helt enkelt omgivna med vänner som stöttade oss på olika sätt.
I kyrkan så höll min barndomsvän och jättegoa kompis, som sjöng solo vid vigseln, min bukett, eftersom hon ändå satt där framme i kyrkan.
Ringarna höll min makes far, som också satt längst fram, så han räckte över dem till maken när det var dags.
Märkvärdigare behöver det liksom inte vara.
Men vi hade en ganska enkel vigsel och en enkel, avslappnad opretantiös fest efteråt och körde den enkla stilen rakt igenom.
Har DU en marskalk? Hur funkar det? Killkompis?
Jag kommer inte ha någon tärna med min blivande ska ha en marskalk!
Vi har två brudnäbbar men ingen tärna eller marskalk.
Har tärna men i efter hand skulle jag inte tagit det tror jag.
Bara krångligt att hitta klänning och sånt.
Massa konstigt. Men jag vet inte
Nej, jag tyckte det var lite onödigt. Men jag ska gifta mig i Sverige och har bott utomlands de senaste 4 åren, så det skulle bara varit krångligt. Däremot ska min syster och min kusin vara värdpar. Jag har lämnat över hela festen till dom, med viss "oro" eftersom vi har växt upp tillsammans och har samma humor. Så jag har ingen aning om vad dom kommer att hitta på. Skulle inte förvåna mig om dom sjöng en självkomponerad sång utklädda till kycklingar..!
Ja, det verkar himla krångligt det där med tärnor. Och en källa till en massa bråk och missförstånd och annat tjafs.
Jag ska ha tre tärnor (mina bästaste vänner) och alla ska de bära vitt medans jag bär blått.
Och så har jag bett de att välja ut klänningar själva. Om de vill matcha varandra så får de göra det men om inte så spelar det ingen roll. Bara de är vita.