• Sussi08

    Namnbyte hjälp

    Jag har förstått att det är billigast eller gratis? att skicka in namnbyte i samband med hindersprövningen, är det så?

    Jag har idag bestämt mig för att ta min mans efternamn men behålla mitt namn som mellannamn Detta leder till att våra två barn och jag kommer att ha mitt efternamn som mellannamn och min m2b som efternamn (barnen har redan så). Kan inte min m2b också sätta ditt mitt efternamn som mellannamn så vi alla heter likadant?  Dvs vi alla har mitt efternamn som mellannamn och hans som efternamn? 

    Någon som vet, tror ni vet, svara gärna!

  • Svar på tråden Namnbyte hjälp
  • Blancas

    Hej!

    Jag vet att du kan ta hans namn och behålla ditt... dvs du har två efternamn, men tyvärr kan inte din man ta ditt namn... han behåller bara sitt vad jag förstod det.
    Lycka till :)

  • ZemraBullen

    Hej.


    Som jag förstått det så kan du ta ditt efternamn som mellannamn men din kille kan inte ta ditt som mellannamn. Jag har förstått det som att man inte kan ha två efternamn längre.


    Men är inte 100 på det.


     


    Lycka till


    Min bättre hälft och jag
  • FiaLottaoälsklingen

    du kan ta din blivandes namn som efternamn och ditt som mellanamn nu i sambandmed hindersprövningen och det kostar inget

    sedan kan din man efter giftermålet lägga till ditt mellannamn som sitt mellannamn men era framtida barn kommer dock endast heta efternamnet och inte mellannamnet,
    man måste "lagligt kringgå lagen" på detta vis som skatteverket så fint uttrycker det men det funkar även om det blir lite meckigt

    ring till skatteverket och prata med dem om du är osäker =)

    lycka till

Svar på tråden Namnbyte hjälp