• Stephaniero

    Vilka ska man bjuda?

    Jag och min fästman planerar att gifta oss inom ett år (förlovade oss för 1 månad sedan).

    Vi har för tillfället väldigt ont om pengar och vill göra ett billigt bröllop.

    Jag är inte mycket för fester m.m  och funderarde på kanske gifta sig i hemlighet eller något, men samtidigt vill man ju ha lite fest:) 

    Nu är våran fundering kanske han 30 års dag till våren (2011). bjuda in till 30 år fest och sedan överaska med ett bröllop? fungerar de? 

    Min sida är väldigt stor och ska man bjuda alla blir de ca 70 personer vilket jag på ett sätt känner mig skyldig till att göra. men samtidigt så är de hans 30 års fest hur ska man få dit min släkt? 

    så nu min fråga kan man strunta i min släkt (kusiner, farbröder m.m) 
    och bjuda några vänner, föräldrar och mor och farföräldrar?.

    jag har sådan ångest över detta att jag ska  tacka nej till min kusins bröllop, för att jag inte vet om jag kan bjuda dom.  
     

  • Svar på tråden Vilka ska man bjuda?
  • FramtidaFruSandberg

    du behöver ju inte alls tacka nej till din kusins bröllop bara för att du inte tror att du kommer bjuda tillbaka och jag tycker att vänner, föräldrar samt mor- och farföräldrar räcker gott och väl. Överraskningsbröllop låter kul! Lycka till!

  • bobods

    Överraskningsbröllop är roligt! Känn absolut ingen press att du "måste" bjuda alla, vill ni ha ett litet bröllop så kör på litet bröllop. Man måste inte bjuda tillbaka de som bjudit er på sitt bröllop.


    En sak att tänka på när det gäller överraskningsbröllop: om det är någon som avböjer inbjudan och inte kan komma, tänk efter en extra gång om det inte är värt att avslöja hemligheten så att personen ifråga kan själv prioritera om denne vill komma eller inte. Inte roligt att tacka nej till en 30-årsfest och sen i efterhand ha missat ett bröllop...

  • ferret

    Ha ingen ångest, vi har klippt och klistrat i listan så den är hårt beskuren. Vi bjuder enbart personer som betyder något i våra liv och som är roliga att umgås med. Herregud bjuda hela släkten för att man "måste" blir dyrt och inte speciellt kul om dom nu inte känner en riktigt bra. Lycka till =D

  • Lyckliga013bruden

    I början kände jag att jag borde bjuda hela släkten, men efter lite planerande kom vi fram till att vi bjuder de vi vill. Oavsett om vi blivit bjudna till dem eller inte, ville vi fira med dem bjöd vi dem. Vi bjöd även allas respektivar oavsett om vi setts eller inte.


    VIll du ha din släkt på bröllopet men ni bjuder in till 30-års fest så säg att det är en lite speciell födelsedagsfest eller liknande.

  • Tokstolla

    DU kan med gott samvete gå på din kusins bröllop även om du inte bjuder tillbaka- Det är ju inte så som att du bjuder andra släktingar och inte just kusinen... Du bjuder endast närmsta familj och det har du all rätt att göra- DIN DAG!

  • OomphGirl

    JAg tycker absolut inte man ska strunta i sin släkt -om de inte är otrevliga, jag har en morbror jag aaaldrgi skulel bjuda


    Däremot om man har en riktigt tight budget och bara kan bjuda de allra närmsta så tror jag alla både familj och avslägsen släkt har full förståelse.


    Men jag kommer aldrig att förstå när folk som gör en budget med "lyxig"middag och sedan inte bjuder sin gammelmoster för att ha råd .. Bröllop är till för familjer, familjer är grundstenen i vårt välmående och familjer hålls samman av att man delar de stora tillfällende tillsammans; bröllop, dop, begravningar. 

  • Eriane

    Jag har bjudit en moster (har tre) samt två kusiner dom som står mig närmast. Sen är det närmaste mamma, pappa, bror. Min sambo bjuder utöver sina föräldra sin moster och hennes gubbe (som han bott nästan hela livet hos) Samt en morbror, ingen annan släkt.

    Hur nära står du alla dina kusiner och mostrar och dyl? Vill ni inte ha så stort skulle jag råda att bara bjuda dom du har regelbunden kontakt med. Min sida av släkten är också stor, folk ynglar av sig som flugor, skulle jag bjuda alla skulle det vara över 100per bara släkt och sambon skulle nog komma upp runt en 50 gäster i alla fall bara släkt.

  • Påfågeln

    Lös det lätt. Vi har en högre kuvertavgift som täcker det mesta och har sagt att detta är det vi vill. Spendera vår bröllopsdag med er, inte få någon konstig bröllopspresent. Det har bemöts otroligt bra. Vi har inte heller mycket pengar... men kolla på kreativa lösningar, ta hjälp av personer i eran omgivning. Någon kanske är bra på att fota, någon kanske är bra på att laga mat, någon kanske har en bra bil att åka i som ni kan få låna.

    Det går med lite pengar. Och för guds skull far på bröllopet! Tror du inte att de blir lite ledsna för att du/ni inte kommer?

    Lycka till och ta det lungt, allt löser sig till sist!

Svar på tråden Vilka ska man bjuda?