• MumMum

Charleston ("Flapper")klänning?

Hej!
    Ska gifta mig den 21/8 och jagar som bäst klänningsmodell. Har alltid gillat charlestonmodet från 20- och 30-talet (älskade serien Huset Elliot när jag var liten!) och skulle gärna vilja att min brudklänning hade det stuket. Har hittat en designer från England som heter Lindsay Flemming vars "All that Jazz collection" är väldigt tilltalande men dock för dyr... Så min undran är om någon har några bra inspirationstips på siter med klänningar från den tiden eller i nytappning? Kommer förmodligen att sy upp en egen klänning så det är ju kanon att ha med sig några bilder till sömmerskan.... Tack på förhand!  

• Svar på tråden Charleston ("Flapper")klänning?
  • xaniara

Unique-vintage har väldigt fina klänningar. Jag har inte handlat av dem själv, men har mailat frågor till dem, och den kontakten har varit mycket bra. Har även hört bra från andra om dem. Bilderna kanske funkar som inspiration i allafall? Jag tycker det är en hårfin gräns mellan maskeradfeeling och "inspirerat" när det gäller så pass tidstypiska kläder. Jag tror att ditt bröllop kan bli såå häftigt! Har ni kommit någon vart i planeringen?

www.unique-vintage.com/wong-short-white-lace-dress-with-crochet-flowerssz-p-5489.html

www.unique-vintage.com/1920s-flapper-style-white-battenburg-lace-dress-p-4264.html

www.unique-vintage.com/white-diamond-shimmer-1920s-style-flapper-dress-p-3786.html

www.unique-vintage.com/white-silver-dropped-waist-1920s-flapper-style-dress-p-3694.html

www.unique-vintage.com/1920s-style-white-fringe-flapper-dress-thru-p-1477.html

• xaniara

Alltså, ursäkta att jag spammar din tråd, men damn vad snygg den "all that jazz collection" var!

• Senilia

Haha skulle tipsa om precis samma sida..=)

• MumMum

1000 tack för hjälpen, ska genast gå in och kolla! Gällande planeringen så är vi inte så långt gångna som man kanske skulle vara, men följande är fixat:
    lokal, både för vigsel och fest
    vigselförrättare (ska gifta oss borgeligt)
    kock
    inbjudningar (går ut idag!)
    värdpar
    toastmaster
    manikyr
    kläder till BM
    kläder till sonen

Så det är en del kvar att ordna, men det kommer nog att lösa sig {#lang_emotions_wink}

Ja men visst är väl det mesta i "all that jazz collection" snyggt!! Inte så mycket av maskeradfeeling där....

Tack igen!

• Pyttsan

Helt OT, men VAD jag gillar att deras modeller har lite kurvor och hull! så man verkligen kan föreställa sig hur klänningarna skulle sitta på en själv. (med rumpa och allt)

MumMum: Jättefin klänning! Härligt att den fanns, din klänning! Kan bli hur läckert som helst!!{#lang_emotions_laughing}

• Nordiskbrud

Kan tipsa dig om att The House of Eliott nu äntligen! finns att köpa på Dvd i Sverige (med svensk tex). Vi köpte den på Akademibokhandeln förra helgen och kollar på två avsnitt varje kväll. Den är ju helt underbar och skulle kunna ge er massor av bra inspration Jag älskade den när den gick första gången och den är lika bra nu...

• MumMum

Nordiskbrud: har också sett att den kommit ut nu på DVD och faktiskt tänkt att inhandla den som inspiration. Kul att du tycket att den är lika bra nu som då, hoppas på samma här!

Pyttsan: kan bara hålla med och Tack!

• xaniara
    MumMum skrev 2010-05-17 10:05:05 följande:
    Tjohooo!!! Jag tror minsann att jag hittat DEN!!!! Precis som jag föreställt mig, *LYCKLIG* Xaniara, du har verkligen gjort min dag, tack! www.unique-vintage.com/unique-vintage-exclusi...
    Haha, nu blir jag gladast på länge, trevligt att kunna hjälpa till :) Klänningen är jättefin förresten! Ska ni ha mer saker i samma stil eller blir det mest din klänning? 

Ja, Lindsey Fleming har VERKLIGEN lyckats, jag brukar backa lite när det blir "alla typiska detaljer som går att klämma in samtidigt"-känsla, men det är oftast så läckert när man mest låter det "andas" - som i det här fallet - 20-tal (eller rockabilly, vintage whatever). 

Svar på tråden Charleston ("Flapper")klänning?