• JBB

    Det är mindre än en månad till bröllopet och jag funderar på att dumpa min tärna.

    Jag funderar på att kicka min tärna. Det känns inte som att hon går in helhjärtat i varesig tärnrollen eller toastmadamrollen som hon är tilltänkt att ha.


    Det är mindre än 1 månad kvar tills vi gifter oss och jag litar inte på henne. Hon håller inte löften, hon ljuger och slutar att prata med mig så fort jag nämner något om bröllopet. När hon väl är uttråkad och ingen ger henne uppmärksamhet så kontaktar hon mig för att prata om bröllopet. Hon har sagt till sitt ex (som är en väldigt god killkompis till mig) att jag pratar för mycket om bröllopet och att saker och ting "löser sig".


    Jag kan medge att jag kanske har pratat en del om bröllopet, men det har handlat mycket om hennes ev frisyr, sminkning och sådana här grejer som vi egentligen borde ha fixat tillsammans men som jag själv har fått tag i och fått lösa eftersom hon inte verkar vara villig att komma med idér eller hjälp.


    Hon ska egentligen ha hand om bröllopsprogrammet och hålla reda på om någon av våra gäster vill hålla ett tal eller göra någon form av lekar på bröllopsdagen. Vi har redan nu fått klagomål om att hon inte hör av sig till de gäster som har kommit med idér. Hon svarar inte på mail helt enkelt trots påminnelser från gästerna.


    Det känns många gånger som jag får jaga henne med diverse olika saker. Hon verkar inte engagerad överhuvudtaget.


    Jag känner mig så otroligt korkad för vår vänskapsrelation är relativt nytt, igen. Vi var sambos på gymnasiet, när jag träffade min fästman ville hon flytta ut och beslutade sig för att bo med en gemensam vän till oss. När hon var med mig pratade hon skit om vår gemensamma vän.


    Droppen som fick bägaren att rinna över för min del i våran relation var när hon började prata skit om mig och avslöjade hemligheter som jag hade berättat i förtroende till henne. Vår vänskap fick då ett slut, hon ansåg jag gjorde fel som ville han en förklaring på hennes beteende.  Aldrig någonsin fick jag höra ett förlåt från henne.


    Det här hände för några år sedan, i höstas tog hon kontakt med mig igen, hon sa att hon hade förändrats att hon aldrig skulle svika mig igen. Jag gav henne en ny chans både som vän och även som min tärna och här står vi nu. Hon verkar inte ha förändrats från den hon var innan, utan verkar vara av samma skrot och korn som hon var då.


    Jag känner mig en aning ledsen måste jag erkänna, för det känns inte som hon är engagerad. Hur ska en bra tärna vara? Borde jag dumpa min?

  • Svar på tråden Det är mindre än en månad till bröllopet och jag funderar på att dumpa min tärna.
  • Summer2010

    Jag tycker att det är jätteviktigt att man kan lita på de som är involverade i bröllopet, det är ju en av de viktigaste dagarna i ens liv (tycker jag iaf.)


    Som du beskriver det så låter det inte som om hon är ett bra val, men du måste känna efter själv. Jag skulle dumpat henne. 


     

  • lillabjörn

    Svårt... Du skriver i din presentation att hon är din närmaste vän, är det så?

  • 19juni

    Vad tråkigt att höra!! Och stark utav dig att ta tillbaka henne som vän igen!

    Du ska inte alls tolerera att hon gör så här!!! Vi blivande brudar har ju så klart inget annat i huvudet just nu än att allt ska bli perfekt till bröllopet!! Jag har oxå ca en månad kvar nu o börjar känna mig lite stressad att allt ska klaffa o vara klart.

    Jag tycker att du helt enkelt ska säga till henne hur du känner och att det är viktigt för dig att allt ska vara klart ett tag innan bröllopet. Och kan hon inte fixa det åt dig så får hon ju helt enkelt bli utbytt.
    Hon kanske gärna vill men kan kanske helt enkelt inte ordna allt själv. För stor uppgift till henne helt enkelt??

    Jag ska inte ha någon tärna men om jag hade en skulle jag verkligen ha en som är engagerad i allt vad som skulle göra min dag perfekt!!

  • JBB

    Jag har väldigt få tjejkompisar och av dessa tre tjejkompisar som jag har står hon mig närmast med tanke på att vi har varit sambos och även "bästa vänner" på gymnasie tiden. Jag tror däremot jag värdesätter vår vänskap högre än vad hon gör.

  • lillabjörn

    Jag förstår hur du menar. Kan ju vara så att hon inte riktigt har hunnit börja se dig som så nära än, det kan ju ta ett tag. Att hon blir både toastmadame och tärna kan kanske kännas övermäktigt för den här tjejej, eftersom ni slutade att ha kontakt i några år för att i höstas ta upp den på nytt.

    Säg inte upp henne som tärna, prata med henne istället! Tycker ibland att många svarar alldeles för snabbt att man ska säga upp tärnor/vänskap/dra tillbaka inbjudan!

  • naturtanten

    nu låter det som hon bevisat vad hon går för även vid tidigare tillfällen, men det kan vara så att två personer har olika sätt att se på det här med rollen som tärna. Kanske var hon inte beredd på att det skulle innebära så mycket arbete från hennes sida?? Har du förklarat för henne vad du förväntar dig av henne? Om hon inte känner att hon klarar av, eller tycker det är skoj att göra alla uppgifter och tycker att du kanske överreagerar med planeringen ( vilket vi planerande brudar har en tendens att göra) så gör du henne kanske en tjänst att låta ansvaret falla på någon annan. Hoppas att det ordnar sig för er båda.

  • JBB

    Jag har pratat med henne alldeles för många gånger om det här, bland annat om det här med att hon slutar att höra av sig och att hon enbart tar kontakt med mig då hon är uttråkad och vill ha uppmärksamhet. Och framför allt det här med att hon inte hör av sig till gästerna.


    Uppgifterna i sig som tärna och toastmadam är inte så stora. Hon ska hålla marskalkens hand när vi går in i kyrkan och hålla i brudbuketten när vi byter ringar. Och som toastmadam ska hon välkomna alla när vi ska ska skåla första gången samt hålla koll på sin mail och prata med gästerna som förbereder tal eller lekar så att vi kan planera in ev tal och sådant under middagen så det inte krockar med serveringen.


     

  • lillabjörn

    Ett annat förslag är ju att varken ha tärna eller marskalk, det är ju inget måste! 

    Vet inte om det är så enkelt att byta ut bara henne, det kommer förmodligen bli nådastöten för en vänskap. 

    MEN om du känner att det som hänt är för mycket för dig för att fortsätta att vara vän med den här tjejen, då tycker jag att det inte spelar någon roll om du "petar" henne. 

  • Peppo79

    Jag har haft PRECIS samma problem! nu är honinte min tärna, men jag har en kompis som jag känt sen länge och vi har brutit kontakten flera ggr för att hon vill ha uppmärksamhet när hon är uttråkad, ledsen osv osv, klart att man som vän ställer upp. men till en viss gräns! Hon respekterade inte mitt privatliv över huvudtaget, utan när hon ringde o var uttråkad, ville prata om ngt förväntade hon sig att jag skulle släppa allt o ge henne uppmärksamhet, även när hon kunde ringa när jag o min (då nyinflyttad) sambo hade romantisk middag el dyl, OCH jag sa till henne att jag inte kunde prata just då, blev hon skitsur. Respekterade inte mitt privatliv helt enkelt, tog mig för givet på så många sätt och jag offade mkt av mig till henne. vi "gjorde slut" två ggr, och det har alltid varit hon som "saknat" mig och tagit upp kontakten igen. Jag har då gett henne chanser på nytt och nu denna senaste ggn har vi haft kontakt i två år. Detta är andra ggn jag ger henne en chans, men jag lovar att sumpar hon denna oxå så är det good bye för evigt! Hon är, likson din kompis, en riktig energitjuv! Nu har XX bättrat sig på så många sätt, för jag trror hon förstår att jag menade allvar med att det är sista chansen. Skulle hon varit min tärna vet jag dock att hon skulle engagera sig. Nu är hon inte min tärna, men gäst på bröllopet :)

    Med andra ord hade jag varit dig hade jag nog dumpat din kompis som tärna! Även om hon är sån "annars" så har man fått uppgiften som tärna, DÅ ska man väl verkligen känna sig hedrad och bry sig!!

  • JBB

    Jag är så otroligt glad över att ha kunnat skriva av mig till er. Vissa av er skriver att ni hade dumpat henne som tärna och andra hade pratat mer med henne. Själv känner jag mig en aning kluven, en del av mig vill ha henne kvar, jag gav henne trots allt chansen att vara min vän igen, hon kanske bättrar sig trots allt. Men samtidigt så känner jag att hon har fått många chanser och hon borde redan ha förbättrat sig.


    Hon är exakt som du säger Peppo79 en energitjuv. Det tar enormt mycket kraft att pusha på henne jämt och ge henne uppmärksamhet. Det borde vara hon som frågar om hon kunde hjälpa till.


    Ibland känns det som att hon tackade Ja till rollen som tärna enbart för att kunna skryta om den till gemensamma vänner.

Svar på tråden Det är mindre än en månad till bröllopet och jag funderar på att dumpa min tärna.