• Sörön10

Pris, vad tror ni?

Har hittat en bukett som jag tycker är fin i formen! (Min blivande ville att det skulle hänga ner lite, och detta tycker jag är lagom!)

Den finns i mitt galleri, vad tror ni den skulle kosta? De färgade blommorna skulle vara bara cerise gerbera men allt det gröna samt formen skulle behållas. 

Finns det några som sitter inne på en massa erfarenhet och vill iaf ge mig en prisidé? Vill inte förälska mig i något som är för dyrt... 

• Svar på tråden Pris, vad tror ni?
  • mct73

Det är jättesvårt och jag är verkligen ingen expert. När jag var runt hos florister så verkade det som att priset beror mycket på om man vill ha buketten på ett handtag och blommorna sitter i oasis eller om man vill ha stjälkarna som "handtag". Det senare alternativet var billigare. Jag har en mindre bukett i mitt galleri som hänger ner lite, den ska jag ha med en bas av rosor+blandade blommor och grönt med lite häng. allt i ett ordnat kaos och den kostar 800:- hos min florist.

Vet inte om dett hjälper dig men nåt svar är bättre än inget svar tänkte jag =)  

• Malla och Mojje

Kolla med "passionsblomman" - hon är florist och brukar ha massa tips!

• Sörön10

Ja, jag får hoppas passionsblomman ramlar förbi! =)

Jag tror jag vill ha en handbundenbukett, alltså inte med plasthandtag faktiskt! Hoppas det inte är för dyrt. Alternativt ska en floristintresserad vän göra hela blomdelen! 

• bruden i skogen

Att göra en sådan bukett är lättare i en brukdhållare, dvs med plasthandtag.

Jag ränkande lite på det men är svårt för man ser inte exakt hur många blommor det är. Men skulle gissa mellan tummen och pekfingret 500-700:- Beroende på var i landet du befinner dig.

• 23maj2009

Sörön 10: Den är ju ljuvlig!

Jag skulle nog också kunna tänka mig en liknande!
    Jag skulle då ha gula rosor.. vinröda..andra blommor och vitt och grönt...

Ska fråga min kompis..tack för tipset!

• passionsblomman

Den buketten binds rent tekniskt i en hållare. men det är ingen stor bukett och inga särskilt dyrbara blommor så du bör klara dig runt tusenlappen även inklusive arbetskostnad. Jag har höftat på höga priser (jag är van vid Stockholmsområdet) och kan inte se att det borde gå över det.
    Söderöver, (Skåne, Småland) blir det antagligen bra mycket billigare, då blompriserna är lägre där.

Jag vet iofs florister som helt prissätter efter detta med handtag eller ej, men själv brukar jag se till hur lång tid det faktiskt tar. det är inte alls säkert att det går åt mer tid.  Jag vet tex en som säger "jag gör inte en bukett i handtag under 2000 kr" det tycker jag vore helt omotiverat i det här fallet.

• Loijsan

Passionsblomman jag har en fråga till dig som kan detta med blommor!
    Jag bor i Stockholm och ska gifta mig den 10:e juli och har nu börjat kolla runt lite på blombuketter på nätet för att få lite tips och ideer... Men när jag va in på typ interflora eller liknande så fanns ju mängder med superfina buketter för runt 300kr. Men vad e den stora skillnaden på en brudbukett och en vanlig bukett? Varför kostar brudbuketterna så mycket mer? Borde väl funka om jag tar en vanlig bukett med blommor jag tycker e vackra?
    Hur tänker ni andra?

• passionsblomman

Loijsan, Det är flera saker som skiljer.

*i de allra flesta fall så innehåller en traditionell brudbukett väldigt många fler blommor än de du ser i menyerna. En brudbukett med endast rosor har oftast åtminstone 25-30 rosor. Presentbuketterna är sällan så tätbundna, utan har en luftigare stil och innehåller mer grönt.

*När man jobbar med brudbinderier är det oftast noga från brudens sida med vissa sorter och färgtoner, vilket förutsätter attman förbeställer just hennes blommor. Det blir tyvärr så gott som alltid dyrare blommor än till vardags, då odlarna i de fallen kan ta mer betalt. Blommor säljs på sk. omvänd auktion i Holland. Det innebär att ju längre du som grossist väntar med att trycka på "köpknappen" desto lägre blir priset. Vet du att du MÅSTE ha en viss sort, så är du tvungen att trycka tidigare för att inte bli utan. Då får du betala mer. Hänger du med?

*arbetsinsatsen för ett brudbinderi är vida större än en rakt över disk beställning. Det är många olika saker som spelar in här, och jag lovar att de flesta tar inte ens ut arbetskostnad i den utsträckning som skulle behövas i förhållande till den tid som faktiskt läggs ner när man börjar räkna efter. Bara ren konsultation med bruden kan dra iväg enormt i tid, att jaga detaljer, blomsorter och rätta material likaså. Rent binderitekniskt jobbar man också på ett annat sätt än med "vanliga buketter". I synnerhet om det gäller mer avancerade buketter.

En bukett kan bli dyr för att den innehåller mängder av dyrbara blommor, som rosor, kkallor, Pioner; Orkidéer etc, eller för att den är tidskrävande och pillig att göra.

Men, i princip kan du ju naturligtvis kontakta din florist och peka på en meny-bukett och säga"En sådan här vill jag beställa till datum XX" och sedan gifta dig med den som brudbukett. Det är ju alldeles valfritt vad man är ute efter. Det går ju också att gå till blomsteraffären dagen innan vigseln och be dem plocka ihop där och då för si och så mycket och av vad de råkar ha hemma. Det förutsätter självklart att man själv är väldigt flexibel och öppen för att ta det som det blir.

Det mest ekonomiska om man ändå har lite önskemål och en bild av sin bukett inom sig, är att prata med floristen om vilken stil och känsla man är ute efter, vad för färger man vill ha och sedan lämna så fritt man vågar åt henne att hitta material som passar utifrån vad som finns hos leveranörerna utan att förbeställa. Faktum är att det också ofta blir det mest kreativa, mest unika och vackraste resultatet, då floristens konstnärlighet får komma till sin rätt mer än om allt är på pricken bestämt av en bild eller av brudens egna val.

Hoppsan, nu blev det aplångt igen...men hoppas det var till någon hjälp! {#lang_emotions_sunny}

• Skuggan

Kul med någon som är så kunnig som du passionsblomman, det är altid bara kul att läsa dina långa svar!

Hoppas att det inte gör något att jag ställer en fråga i din tråd TS, om passionsblomman kan/vill svara förstås.

Du skriver ofta att prisläget är olika i landet. Det kan man ju förstå. Men följer det någon typ av stigande skala, ju högre upp i landet desto dyrare blommor eller är det dyrare i stockholm och billigare i skåne och sen ungefär lika i resten av landet?

Jag bor tex i Östergötland men gifter mig i Västerbotten. Kommer jag få betala med för blommorna där än vad jag hade gjort här?

Man blir ju nyfiken.

• passionsblomman

Skuggan, tack för komplimangen! {#lang_emotions_embarassed}

Jag har inte någon detaljkoll på de olika delarna av landet och norrland är ju tex halva landet. men när det gäller tex mat, så är Jämtland nästan lika dyrt som Stockholm och jag tror det går att överföra på blommor också. Detta beror förstås på fraktkostnaderna som norra Sverige har. Stockholmspriserna beror dels på frakter men kanske allra mest ändå på de sjuka lokalkostnaderna. Det svider dubelt upp där så att säga.
    Sedan är det ju skillnad på Fina Butiken På Dyra Gatan i Stockholms innerstad och en liten kvartersbutik i förorterna.- Den skillnaden finns nor även i andra städer, men inte lika tydligt.

En viss skillnad är det nog på Östergötland och Västerbotten, men inte så som mellan Skåne och Stockholm ändå.

• Skuggan

Tack! Ja det är klart att frakten spelar in. Lite bra att ha en uppfattning ändå eftersom jag kommer ge en florist i "uppdrag" att göra som de vill med en viss summa. Då är det bra att ha ett hum när man klurar på summan.

Svar på tråden Pris, vad tror ni?