• LisaSofia

    Hur ska vi göra...?

    Vi har sedan länge bestämt att vi ska gifta oss utan hela släkten och bekantskapskretsen, utan med våra barn, våra två vänner & deras barn. Mycket för att vi inte gillar den här grejen med att stå i centrum för allas uppmärksamhet, långa tal o så...ja jag vet, det som de flesta älskar tanken på 
    Men iaf, så är min blivande mans mamma så himla jobbig också. Hon har förstört många kalas och fester genom att styra upp allting, och bara avlsuta festen för alla bara för att hon är trött t ex! :-S Så nej tack, vi vill inte ha med henne på vårt bröllop, inte någon av oss. 

    Nu är det så att vi har berättat om bröllopet för min mamma och min syster. Min syster har svårt att gilla läget, att vi ska gifta oss utan dem. Men min mamma har  hela tiden peppat oss och sagt att ni gör PRECIS SOM NI VILL! Och det har känts så bra! För det är lite känsligt det där, jag har varit rädd att hon ska bli lessen.
    Så igår, då kläckte hon att: "Vad trevligt det hade varit om jag kunde vara en fluga på väggen på ert bröllop! Eller om jag stått utanför och kastat lite risgryn på er bara och sen försvunnit!" Och jag blev helt ställd! Hon VILL ju uppenbarligen visst vara med. Vad ska jag göra... Ska jag fråga min sambo om min mamma får vara med men inte hans? Han älskar min mamma också, men hur orättvis får man egentligen vara tycker ni? Alla eller ingen? Och jag tror han skulle bli sur om jag frågar för vi har ju redan bestämt hur det ska vara... Men jag är så lessen nu när jag vet att min mamma innerst inne visst vill vara med... Långt och svamligt, sorry  
      

  • Svar på tråden Hur ska vi göra...?
  • Rufsas

    Men ärligt talat. Det är väl klart att hon vill vara med på sin sons bröllop. Och självklart har hon sagt att det är okej att inte vara med för att inte göra er ledsna. Antingen får bådas mammor komma eller ingen tycker jag. Sorry om jag låter hård, men för mig är det självklart att hon VILL vara med.


    Kan ni inte bjuda familjerna med flagga för att ni inte vill ha några tal?

  • LisaSofia

    Det är okej att du låter hård Jag fattar hur du menar.
    Hans mamma vet ju inte ens om att vi ska gifta oss! Det är bara min mamma som vet. Jag vet att det är en skitsvår situation, och det är ju därför jag inte ens vill ta upp det med min sambo. Jag vet ju att han inte heller vill att hans mamma ska vara med!! Det är ju därför vi bestämt såhär från början, eller ja till största delen iaf. 
    Det är så synd bara att min mamma från början sagt att vi måste göra precis som vi vill och känner, och att hon inte blir besviken alls, men att hon nu visst verkar bli besviken.  

  • Rufsas

    Oj oj oj! Läste helt fel. Verkligen ledsen. Men okej, din mamma vet om bröllopet och vill vara med. Hans mamma vet inget (men vi antar att hon vill vara med).


    Betydligt svårare än vad jag tänkte från början.

  • Sörön10

    Oj.. svårt! För hur kommer hans mamma reagera om hon får reda på att din mamma varit med på ert bröllop i efterhand?? 


    Det går inte att ta ett snack med henne då? Eller bjuda in dem till vigsel bara och sedan åka nån annanstans! Då får hon ju ingen chans att styra upp nånting! Säga tack o hej och dra med de vänner ni ville umgås med! 

  • Sebastiána

    Ska ni gifta er borgeligt eller i kyrka? Vid en kyrklig vigsel är alla som vill välkomna. En förutsättning är såklart att de vet om att det är vigsel just då. Dvs om ni gifter er kykligt är det bara för de som känner till vigseln, som din mamma, att traska in i kyrkan. De som sitter och är med på vigselgudstjänsten behöver inte nödvändigtvis vara med på middag/fest efteråt.


    På sätt och vis borde man tycka att det ska vara båda eller ingen, å andra sidan varför ska din mamma lida för att hans mamma inte kan bete sig som folk?!

  • födelsedagsbrud

    Vi gifter oss oxå hemligt....med våra barn och varsin bästa vän med deras respektive familjer. Vi gifter oss i kyrkan..allt är så påkostat som det skulle vara om det satt folk på varenda rad...Tycker nog att ni skall vara rättvisa när det gäller era mammor!!

    Kan de inte få närvara vid vigseln och så tar ni middagen efter själva som planerat??
    Skicka typ en inbjudan två dagar innan...så förblir det hemligt oxå!!!

  • Sebastiána

    Precis. Vigseln kan väl inte din svärmor styra upp utan hon får lugnt sitta i bänken. Berätta inte för tidigt heller utan få klart allt med klänning och så så att hon inte kan lägga sig i det om hon nu skulle vilja det.


    Middagen kan ni ju ha som ni planerat. Jag tror att det svåraste för mödrarna att missa är just vigseln så låt dem båda vara med på den, men bara den!

  • ZemraBullen
    Sebastiána skrev 2010-05-06 13:44:56 följande:
    Precis. Vigseln kan väl inte din svärmor styra upp utan hon får lugnt sitta i bänken. Berätta inte för tidigt heller utan få klart allt med klänning och så så att hon inte kan lägga sig i det om hon nu skulle vilja det. Middagen kan ni ju ha som ni planerat. Jag tror att det svåraste för mödrarna att missa är just vigseln så låt dem båda vara med på den, men bara den!
    Jag håller helt med. OM ni vill ha med din mamma, klart att hon blir ledssen men det är erat bröllop. Men vill ni det så tycker jag att det är en bra lösning att bjuda dem till vigseln men inte mer än så. Och bara nån dag innan.

    Lycka till

  • cityalven

    Jag tycker mig förstå situationen men vill komma med en ny vinkling...


    Det är väll självklart att alla mammor drömmer om den dagen hennes son eller dotter ska skrida till altaret. Det är ju faktiskt en utav de stora händelserna i livet. Hur skulle du känna om du inte fick vara med på dina barns bröllop i framtiden?


     


    Kan du acceptera att du inte får vara med på dina barns bröllopdet så är det ju inga problem.. men annars kanke du kan förstå de känslorna som din mamma bär på.


     


    vill inte låta som en himla taskmört nu bara...


     


    Lycka till

  • adrianasbröllop

    Blev faktiskt lite ledsen när jag läste alla inlägg....

    Jag kan förstå att man inte tycker om uppmärksamhet och vill ha ett litet bröllop men att inte bjuda sin egen mamma.....

    Lycka till!

  • Fyrtiotvå

    Det är en svår avvägning det där....
    Handlar väl till slut om vad man är beredd att ta för fighter och vilka man inte är beredd att ta...

    En sak jag inte förstår...
    Varför tycker alla att det är en rättighet att få gå på sitt barns bröllop? Att barnen minsann förstör mammans/pappans dröm om bröllopet osv??? Que??? Man ska inte bygga upp sina drömmar så att någon annan måste göra något för att drömmen ska uppfyllas... 
    Man ska vara lycklig för sitt barn och dess lycka.. Men man kan aldrig kräva att få gå på bröllopet bara för att man vill...
    Jag ska gifta mig utan min mamma på mitt bröllop och då står vi varandra ändå väldigt nära..
    Hans mamma kommer inte heller vara med.. Hon vet iofs inte ens när vi gifter oss..
    Det är så VI har valt att göra...
    Min mamma tycker det är hur kul som helst att jag ska gifta mig och skulle aldrig någonsin missunna mig ett bröllop precis så som jag vill ha det...
    Därav kommer bröllopet vara precis det vi vill... Borta på en herrgård med två av mina närmaste vänner och två av hans närmaste vänner och en borgerlig vigsel....

Svar på tråden Hur ska vi göra...?