Det går inte att leta dåliga fotografer och anse att man fotar bättre och sedan bara bli bröllopsfotograf :)
Först måste man kunna fota vara en fotograf, alltså ha plåtat i studio, ute, inne, kyrka alla konstiga miljöer, det är inte samma sak att sätta ljus helt själv och sedan lita på solen.
Veta hur man ska hantera saker, som regn, tidspress kunderna kommer "alltid" sent ofta blir det inte som planerat och man måste hålla sig lugn för att hålla paret lugn = bra bröllopsbilder, man måste kunna prestera på kort tid.
Om du gillar att fota för det första vad har du för utrustning? jag vet att den inte är viktigast men man måste fortfarande kunna prestera bra tekniska bilder, man behöver en BRA systemkamera, hantera det manuella läget, ha lite olika objektiv vidvinkel är bra speciellt i kyrkan, tele också bra i kyrkan för att få med detaljer, ett fast objektiv med stor bländaröppning, (1,4).
Sånt kostar.... en bröllopsfotografs väska innehåller MYCKET Exempel:
* Duglig kamera (ny runt 25 000 beg runt 10 - 15 000)
* BRA objektiv inga kitobjektiv nu är jag mest hemma på canon så vi tar de i exempel.
* 70-200 optik canons egna 8000-25 000 med IS
* Vidvinkel 16-35 eller 17 - 40 men L optik. 9000 - 17 000
* 24-70 alltid användbar och ljuskänslig zoom. 11 000
* 50 mm eller 85 1,2 6000-18000
* Blixt 580EX eller 430 EX 3500-6000
* reflexskärm 500:-
* ALLTID FOTA MED RAW
Det är användbart okej man behöver inte ALLT men det jag menar är att man måste ha en bra grund man klarar sig inte med bara normaloptik, en vigsel går snabbt och man måste veta vinklar, och ljus hur man ställer in kameran. hur bruskänslig kameran är vid höga ISO.
Man måste ha en backup vid ösregn t.ex.
Bröllop är svårare än vad man tror och det är mycket på spel för att det är ingen fotografering man kan göra om därför gäller det att veta vad kunderna vill ha så man kan möta deras förväntningar.
Man måste ha goda kunskaper i photoshop och fotografera i RAW.
man får räkna med timmar framför datan o redigera alla bilderna det tar flera dagar.
Jag vill inte krossa dina drömmar på nåt sätt men du kan inte jämföra dig med de oseriösa bröllopsfotograferna och tro att du själv kan bli bröllopsfotograf på en dag du ska kolla de BÄSTA få inspiration, lära dig mer om foto i allmänhet.