• TalisQualis

Dyrt att smälta ner och göra nya ringar?

När jag konfirmerade mig så fick jag en kanonfin ring av min farfar som han satt ihop utav sina föräldrars vigselringar. Denna ring är ganska stor och bred med en diamant i (eller vad det nu är för blänkande fint som sitter i den) och passar inte mig alls, samt att den är alldeles förstor. Så, jag funderar på att smälta ner/göra om den till en ny förlovningsring samt vigselring. Hade då tänkt en hel slät och en med diamanten i så att jag kan behålla det fina arvegodset och använda de istället för att det bara ska ligga (som det gjort sen jag fick den).

Utöver detta så tänkte jag smälta ner mig gamla förlovningsring ihop med sambons då hans behöver töjas och stärkas. (Vi var unga när vi förlovade oss och köpte då tunna tunna billiga ringar).

Min fråga är nu, är det någon som har en aning om vad en sånhär sak kan tänkas kosta? Är det någon som gjort något liknande själva och har "koll" =)?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Dyrt att smälta ner och göra nya ringar?
  • Lillaria

För oss var det billigare att använda eget guld men det är inte många som smälter om och använder det guldet man lämnar in utan de byter ut det mot nytt. Så ditt guld används som betalning. Var noga med att kolla det när du pratar med guldsmeden. Vår ring kostar bara för arbetet 2200:-, stenar 2400:-, fattningen 1300:- Guldet står vi själva för. Och vi använder också arveguld som vi har försökrat oss att de använder till våra ringar, de måste bara blanda om det så att det blir 18 k i stället för 23 k som det oftast är i gamla ringar. 

• TalisQualis

Tack så jätte mycket för svaret! Det låter ju inte alls så farligt dyrt. Får jag fråga till vilken guldsmed ni vände er? 

Ja för mig är det jätte viktigt att de använder just de guldet som jag lämnar in, annars kan jag lika gärna köpa nya ringar och spara mitt fina arvegods. Det har för högt värde för mig för att jag ska "panta in de"

• JeanetteoFredrik

Tänk på att det är väldigt få som smälter ner bara ditt guld och använder det igen till just dina ringar..
    Många som man lämnar guld till smälter samman stora mängder, med bland annat ditt guld, och då är det inte riktigt samma sak, kan jag känna iaf..

Jag hade mina morföräldrars vigselringar och ville göra samma sak med dem!
    Vi fick kontakt med välrldens bästa guldsmed, Bo Lennart på Selanders Guld i Hässleholm.
    Han är en av de få som gör nya ringar med enbart det guld man lämnar in, och han är fantastiskt bra i pris..
    Vi har lämnat in ganska mycket guld, det försvinner ca 15% av vikten vid smältning/rening.
    Vi kommer göra nya förlovningsringar, min 4 mm, sambons 7 mm, ca 2 mm höga. En alliansring med 10 briljanter i, 2,5 mm bred 2 mm hög, och en slät ring med en större briljant i 4 mm bred och 2 mm hög.
    Vi kommer betala för allt ca 7000:- :-O
    Att göra om förlovningsringarna bjuder han på..

Bor du i nedre halvan av Sverige så kan jag varmt rekomendera honom, och speciellt för du får dina ringar gjorda i ditt eget guld.

Oj, det blev ett långt svar. Hoppas du fick lite svar iaf..

• TalisQualis

JeanetteoFredrik

Tack för ditt svar! Ja det är som sagt viktigt för mig att det är just de guld som jag lämnar in som används och inget annat!

Oj, det låter ju som ett riktigt bra pris! Tyvärr så bor jag i höjd med sthlm så hässleholm är ju en smula långt bort tyvärr.

• Puchiko

denna tråden fick jag användning av, hade tänkt göra likadant och jag bor i Malmö så då ska jag vända mig till honom i Hässleholm. Tack!!

• Lillaria

Vi har GuldSmedjan här i Linköping som är lite närmre stockholm =) Kolla länken på min hemsida...

• Skuggan

Gå eller ring runt och fråga. Både om pris och om de använder ditt guld. Du kan säkert hitta en bra guldsmed nära där du bor!

• TalisQualis

Kul att tråden kommit till nytta för fler!

Tack för alla tips! :)

• Jakobsson85

Jag tror att ni får största nyttan av ert guld genom att lämna det i inbyte för att täcka guldkostnaderna i era ringar och betala för eventuella stenar samt arbetskostnaden separat. Dvs. ett gram guld mot ett gram guld. En guldsmed är även att rekommendera snarare än en smyckesbutik som Smycka eller Guldfynd som anlitar någon annan guldsmed för uppdraget (dvs. en fördyrande mellanhand).

• philippaG

Kolla på www.ringbutiken.se De köper in gammalt guld med de bästa priserna som jag har sett online. Kanske är nåt för er. 

p

• TalisQualis

Tack för tipset philippaG, ska kolla in sidan!

• PedroGotMyVote

Försvinner 15% vid omsmältning?? På vadå? Det låter mycket det, så mycket smuts har man inte, och om det är dåliga processer (fastnar i smältdegel etc) borde han fixa det. Nä, det låter som att det är där förklaringen till hans "bra" priser ligger.

• Sarabella

Vi ska oxå smälta ner en massa gamla smycken och använda..Kommer kosta 1500 för arbetet per ring.

Jätteduktig guldsmed i Ronneby, Blekinge

• Farytopia

Sarabella: Vi har gjort våra ringar hos guldsmeden i Ronneby och är jättenöjda. Nu hade vi ganska mycket guld så vi kom billigt undan tycker vi. Båda våra ringar kostade 5500 kr tillsammans. Men de är värda 19000. Det va mina diamanter som kostade bara.

Svar på tråden Dyrt att smälta ner och göra nya ringar?