• Linn sommar­en 2010
    Äldre 2 May 04:07
    56472 visningar
    7 svar
    7
    56472

    Tips mot hemsk hosta!

    Blir snart galen! Har fått en jättejobbig hosta. Det går ganska bra på dagen men på natten hostar jag nästan hela tiden. Till slut säger min sambo till mig att jag får gå upp och kolla på TV för han kan ju inte sova heller. Inga mediciner hjälper heller, inte på natten i alla fall. Cocillana-etyfin är nästan verkningslöst på natten och Mollipect hjälper bara lite. Det enda som hjälper lite är att sitta uppe och koncentrera sig på något annat och suga på halstabletter. Men jag vill ju sova. Detta är andra natten som jag sitter uppe...

  • Svar på tråden Tips mot hemsk hosta!
  • Bride in leathe­r
    Äldre 2 May 06:44
    #1

    Jag har haft samma och jag fick astmamedicin utskrivet av min läkare.Samma med cocillanan,den hjälpte inte mig heller.Jag höll på i en månad,Skitjobbigt.


     


    Prata med en läkare om det imorgon.


     


    Lycka till

  • SnuGry
    Äldre 2 May 17:47
    #2

    kan vara nåt som kallas hundradagars hosta, vet inte riktigt vad det är men tror inte så mycket hjälper mer än att vänta ut det. Har haft liknande och hostade hela nätterna men inte annars, satt i ett tag och försvann sen lika snabbt som det kom.  Hoppas du får hjälp.

  • Evilli­na
    Äldre 2 May 21:08
    #3

    Jag har också haft mycket hosta på sista tiden. I samband med förkylningar. Är det så för dig också? Så fort man lägger sig ner så håller man på att hosta ihjäl sig. Jag hade hosta både i Jan och Feb i år. Jag var vaken 3 dygn i sträck nästan (man känner som ett fyllo efter dessa dygn). Jag läste på internet att mörk choklad skulle vara bra. Jag testade men vettetusan om det hjälpte. Har du varit hos doktorn? Det ska tydligen finnas en jätte bra medicin som man sover rejält på. Jag vet dock inte vad den heter. Jag lyckades aldrig gå till doktorn så jag vet inte. Min hosta gick över eller dämpades efter 3 sömnlösa nätter. Men usch jag förstår dig verkligen. Gå till doktorn är mitt hetaste tips! Du kan ju även prova att sitta i sängen och sova. Gör ett kuddberg. Jag fick även ett tips från apoteket att inte ta medicin innan man gick och la sig för då skulle det bli ännu värre.


    Hoppas du får sova!


     

  • Linn sommar­en 2010
    Äldre 2 May 22:38
    #4

    Tack för era råd. Har varit hos doktorn två gånger nu. I fredags och nu ikväll. Har nu fått ännu en hostmedicin utskriven. Lepheton. Ska bli intressant att se om den hjälper. Hoppas det för nu är jag verkligen trött.

  • grisbj­örnen
    Äldre 2 May 22:57
    #5

    Hej. Jag har ett tips som jag tycker fungerar iaf. Jag köpte på hälsokost butiken en liten plaska med Pepparmints olja eller essens som jag kunde dricka utspätt i vatten. Då kokade du vatten och hällde i någon droppe eller två å sen kunde man lukta på det, tänk bara på att det kan sticka i ögonen om man stoppar ner ansiktet direkt i den varma koppen. Och när det svalnat något så ska man dricka det så varmt som möjligt utan att bränna sig. Det hjälpte jätte bra emot rethosta, det dämpade det jätte skönt på kvällen innan man gick och la sig eller om du behövde något på natten.


    Nu vet jag inte vart man kan få tag på det längre då de slutade sälja dessa flaskorna där jag handlade men jag hittade detta på nätet som jag tror skulle kunna vara samma sak.


    ebutik.halsokraft.se/templates/product.aspx


    Peppar mint i olika sätt dämpar nog hostan ganska bra iaf. Gillar man sån olja man har över ett ljus så att det luktar skulle det nog också fungera.


    Hoppas du fårsova lite ikväll/inatt iaf.

  • Bride in leathe­r
    Äldre 3 May 05:36
    #6

    Hoppas den hjälper.Jag testade den med o nada.


     


     

  • Silver­tärnan
    Äldre 20 Jun 22:56
    #7

    Hostade hur länge som helst. Kunde aldrig sova, hostade så jag kräktes. Tar nu sen två år Pulmicort varje dag, fast jag inte har astma. När jag blev sjuk igen så förvärrades hostan och jag tog cocilana etyfin och Pulmicort morgon och kväll. Men helvete. Kunde inte prata i telefon ens, bara hostade. Och hu magen. Helt slut i musklerna.


    De trodde jag haft Mycoplasma, och att det läkt med hostan liksom blev kvar...


    Dessutom har jag blivit pruttinkontinent när jag hostar, dubbelt pinsamt.

Svar på tråden Tips mot hemsk hosta!