• millonet

Jag förstår inte - kan vi inte ta samma namn som vår dotter?

Är det någon som kan klargöra för oss, är det så att Sverige hindrar vår familj att ha samma namn?

Vi har gett vår dotter båda våra namn och vi vill nu alla ha detta dubbelnamn.

Men som vi alla har hört, är det omöjligt? Får vi inte välja vad vi vill heta?

Jag har letat på gamla trådar men inte riktigt funnit ett svar..

Någon skrev att det finns en väg runt lagen, men att då nästa barn ej kan få dubbelnamn.

Snälla vet någon vad vi kan göra, eller måste vi hitta på ett nytt namn, och byta hennes också?

SNurrigt.

Väldigt tacksam för råd och hjälp.

• Svar på tråden Jag förstår inte - kan vi inte ta samma namn som vår dotter?
  • Mörk Ängel

Jag tror inte att man får ha två efternamn, däremot att man får lägga till ett av efternamnen som mellannamn.

• nikkan68

Tycker att du ska höra med folkbokföringen men vad jag tror så ska väll alla i familjen kunna ha dubbel namn

• sms å fotboll

Från skatteverkets hemsida: 

Vid födelsen

Ett barn till föräldrar med gemensamt efternamn får vid födelsen samma efternamn som dem.   Har föräldrarna olika efternamn finns det däremot två alternativ:

Om föräldrarna sedan tidigare har ett eller flera gemensamma barn, som de också tillsammans har vårdnaden om, får det nyfödda barnet samma efternamn som det senast födda syskonet. Är föräldrarna inte gifta med varandra, måste faderskapet fastställas innan faderns efternamn kan registreras för barnet. Finns det inte några syskon får barnet det efternamn som föräldrarna anmäler till Skatteverket. Gör inte föräldrarna någon anmälan inom tre månader från barnets födelse, får barnet moderns efternamn.

Vid äktenskap

Ni som gifter er ska, enligt namnlagen, senast i samband med vigseln anmäla vilket efternamn ni vill ha i äktenskapet. Anmälan gör ni till Skatteverket eller till vigselförrättaren på blanketten SKV 7831.

Ni kan välja mellan

antingen ha den enes eller den andres efternamn som gemensamt efternamn eller att var och en behåller sitt efternamn från tiden närmast före äktenskapet.

Som gemensamt efternamn får ni inte välja ett efternamn som en av er har förvärvat genom ett tidigare äktenskap eller registrerat partnerskap.

Mellannamn är ett namn som du kan bära för att visa din samhörighet med en förälder eller en make som bär detta namn som efternamn. Det kan också vara ett eget tidigare efternamn för dig som bytt till din makes eller registrerade partners efternamn. Mellannamnet bär du mellan för- och efternamnet. I folkbokföringen får inga bindestreck mellan mellannamn och efternamn förekomma. Där  markeras vilket namn som är ditt mellannamn. I andra register är det vanligt att mellannamnet anges tillsammans med efternamnet utan särskild markering.

Mellannamn för barn

Barn till föräldrar med olika efternamn kan ha den enes efternamn som efternamn och den andres efternamn som mellannamn. Anmälan om mellannamn för ett nyfött barn kan göras på den blankett för namnanmälan som skickas hem till föräldrarna. Vill ni anmäla mellannamn senare gör ni det på blanketten SKV 7630.

Anmälan ska göras av barnets vårdnadshavare. Har barnet fyllt 12 år men inte 18 år ska även barnet samtycka till anmälan.

Reglerna om mellannamn gäller även vuxna personer i förhållande till sina föräldrar.

Mellannamn för make

Den av er som antagit den andres efternamn får ha ett tidigare efternamn som mellannamn. Har ni anmält att ni behåller de efternamn som ni hade före vigseln, får en av er, med den andres samtycke, ha den andres efternamn som mellannamn. En förutsättning är dock att den andres efternamn inte har förvärvats genom ett tidigare äktenskap eller registrerat partnerskap. Det är bara en av er som kan ha den andres namn som mellannamn.

Anmälan om mellannamn gör du till Skatteverket eller till vigselförrättaren på blanketten SKV 7831. Anmäler du om mellannamn senare under äktenskapet, använder du blanketten SKV 7630. Du som är registrerad partner enligt tidigare lag kan på samma sätt anmäla din partners efternamn som mellannamn.

• Lyckliga013bruden

Det är inte två efternmn men har om man lägger till ett utan det ena blir ett mellannamn. Du får läsa namnlagen och fråga skatteverket. Jag tror att iom att det ena namnet är efternamn och det andra mellannamn som ställer till det.

• fibobs

Jag heter låt säga örn
    Han heter klo
    Våra barn (som är våra gemensamma) heter i dagens läge örn-klo

när vi gifter oss så kommer vi alla heta örn-klo

Lite struligt är det dock att få till det så, men jag fick en förklaring (invecklad) från skatteverket.
    ring dit och hör.

Hejhej

Svar på tråden Jag förstår inte - kan vi inte ta samma namn som vår dotter?