• Sundance

Någon som kan viner???

Jag är själv urdålig på viner och står ju nu inför det projektet att det är dax att bestämma vin till maten. Så snälla hjälp mig! Tipsa gärna om både vita och röda då där är några som får migrän av rött t ex.

Här är vår meny:

Förrätt: Apelsinmarinerat ankbröst med honungsglacerade valnötter och waldorfsallad.
    Huvudrätt: Helstekt ryggbiff med potatisgratäng och rödvinssås samt ugnsrostade rotfrukter.
    Efterrätt: Citronsorbet med hallonsås.

Det får inte vara jättedyra viner och det är ju ett klart plus i kanten om de finns att köpa ännu billigare i Tyskland.

Tusen tack!

• Svar på tråden Någon som kan viner???
  • SofieochJamie

Vi har nästan exakt samma huvudrätt som er och köpte Castillo del Baron Reserva 1999, från Calles i tyskland. Det var ett mycket lent vin, inte det mest fylliga vinet men när man har en stor fest så är det nog ganska viktigt att hitta ett vin som är lättomtyckt. Kan rekomendera detta.

Vi köpte sen Danie de Wet från sydafrika till förrätt och det var ett mycket gott torrst vitt vin. Om mna nu vill ha ett vitt till förrätten. Men med din meny skulle man med fördel kunna servera rött till förrätten också.

• Tokstolla

Det är bra om du talar om vilken budget du har till varje liter vin. 
    Jag t.ex tycker det är billigt med 30kr flaskan (ca 40kr liter) medan andra kanske bara tänker 3litare BiB för 70kr... altså ca 23kr/liter. Om det är den sistnämnda kan jag rekommendera Santa Babera (merlot druva tror jag det är) som finns i Flensburgs shoppar för just ca 70kr. Den brukar vara väldigt uppskattad för priset. 

• Sundance

SofieochJamie: Tack för tipset. Har skrivit ner det. Handlar kanske en flaska till middagen imorn

Tokstolla: Oj, det var ju en väldigt bra och befogad fråga. Jag har en total alkoholbudget men inser nu att jag kanske skulle sätta mig stycka upp den lite... Men Jag har faktiskt dålig koll på vad vin kostar i Tyskland. Jag tycker dock att ca 60-70 kronor för en flaska i sverige är ett ok pris.

• happytoaster

Ett tips är att ringa ert närmaste systembolag och boka en gratis dryckesrådgivning. Ni får då hjälp med lite olika tips på vilka viner som kan passa till er mat. Självklart behöver man inte handla vinet på systemet sedan utan kollar om något av alternativen finns i tyskland.

Det som man kan tänka på är att om man handlar på systemet så får man lämna tillbaka oöppnade flaskor som inte gått åt så är man orolig om det skall räcka kan man köpa lite extra i sverige och sedan lämna tillbaka om det skulle vara så.

• Pokaloo

Till huvudrätten kan jag rekomendera röd vin Campoletti kostar mellan 70-80 kr/flaska..

Det är vad jag tycker men jag skulle än dock rekomendera er att köpa en flaska o smaka innan ni slår till. Med det vinet kan ni aldrig misslyckas.

• nu gifter vi oss
    Tokstolla skrev 2010-04-29 16:24:11 följande:
    Det är bra om du talar om vilken budget du har till varje liter vin. Jag t.ex tycker det är billigt med 30kr flaskan (ca 40kr liter) medan andra kanske bara tänker 3litare BiB för 70kr... altså ca 23kr/liter. Om det är den sistnämnda kan jag rekommendera Santa Babera (merlot druva tror jag det är) som finns i Flensburgs shoppar för just ca 70kr. Den brukar vara väldigt uppskattad för priset. 
    Nu ska vi bestämma vitt & rött vin till maten o efterföljande fest, gud så svårt det är!

Jag gillar spanska riojaviner med ganska mkt smak, men det vågar jag mig inte på till 75 pers. Det får inte vara blaskigt men heller inte så hälften får halsbränna. Har hittat vinet du tipsar om på Calles för 74 kr för en 3 L bib. Grymt pris, men vågar man köpa det? Brukar inte Merlot ofta vara rätt blaskigt? 

Svar på tråden Någon som kan viner???