• karinda

Salongsberusning och ryggont...

I serien mystiska åkommor presenterar karinda härmed: "Salongsberusning och ryggont".

När jag dricker alkohol får jag i samband med att de första berusningssymtomen inträder vansinnigt ont i nacke/axlar/rygg, särskilt ställen där jag ofta är lite spänd. Detta medför att jag på middagar måste börja skruva på mig och fara omkring när jag druckit ett glas vin, eftersom det gör så ont.

Är det någon som hört talas eller varit med om något liknande? Vad kan det bero på? Finns det någon bot, förutom möjligen att få bort spänningarna som redan finns där?

• Svar på tråden Salongsberusning och ryggont...
  • hybris

Näe, men ofta när jag dricker rödvin börjar jag att nysa under en halvtimme ungefär... Kan vara rätt påfrestande ibland.

• TeaSpoon

Kan det inte vara så att spänningarna släpper i axlarna och innan de riktigt har slappnat av så kan muskler smärta ordentligt.

• Missy Z

Tror det TeaSpoon säger stämmer bra.
    När Du dricker alkohol så ökar blodcirkulationen, jag brukar själv känna som Du ibland.

• Isolde

Jepp, jag går också på TeaSpoons teori. Och tycker att du ska gå till massör eller naprapat och få något gjort åt dina ömmande muskler! "In vino veritas" verkar gälla för muskulaturen också

• karinda

Tack! Tur att man har er att konsultera i saker som känns lite knasigt att fråga doktorn om...

• emy

Jag har exakt samma problem. Det beror som någon skrivit ovan på att blodcirkulationen ökar och då sätter fart på tidigare dåligt "genomspolade" områden. I vårt fall nacke, axlar och rygg. Det betyder att ansamlade slaggprodukter ska forslas bort, vilket gör ONT.

Det hjälper att tänka att det faktiskt är bra! Skulle gissa att du även skulle må bra av att besöka en naprapat.

Skål, det är bra för ryggen!

• karinda

emy, då kanske man skulle börja ta sig en liten sängfösare varje kväll! Ska kolla upp naprapatbeståndet i Västerås.

• emy

Kanske det du!

Skål och Gutår

(Allvarligt så dricker jag väldigt sällan, men detta kanske är en anledning att ta sig en daglig hutt?)

• Catty

Intressant! Har sjalv brutit ryggen for nagra ar sen och aven om den skadan ar lakt numera sa far jag ofta spanda nackmuskler som foljd darav.
    Och ibland nar jag dricker lite alkohol sa far jag sk. nackhuvudvark, dvs brutal ont i huvudet och det kan kanske bero pa att spanningarna slapper. Samma huvudvark kan dock vara vidrig om jag nagon gang ar bakfull (hander ganska sallan da jag dyker varje helg, men ibland..).
    Vet inte vad jag ville saga med detta, men tror jag ska prata med nagon som kan massera har i alla fall. Finns inga naprapater eller sjukgymnaster i Osttimor...

Svar på tråden Salongsberusning och ryggont...