• FruKlasson

    Budget tips!!

    Jag efterlyser tips och ideér som spar pengar till bröllopet, allt är välkommet!!

  • Svar på tråden Budget tips!!
  • brudeniskrudenijuli

    Inbjudningskort: ark från scrapbookingaffär, som man delar i två delar. Billigt, personligt och snyggt!

  • brudeniskrudenijuli

    Köpa enkla pumps och pimpa dom själv!

  • Zia 20090618

    Allt kanske inte behöver matcha.. Låna ihop lite olika karaffer eller olika ljuslyktor eller vad det nu kan vara. Allt behöver varken vara nytt eller likadant!


  • Therese142

    Superstarfia: smart tips om blommorna :) Hade jag inte ens en tanke på..

  • Påfågeln

    Kolla vilka du har runt dig i din bekantskapskrets och släkten. Har de talanger? En kanske kan sjunga så då har ni en solist till kyrkan... en kanske är en höjdare på att göra tårtor... en kanske håller på med håruppsättningar... på det viset kan ni spara många slantar!

    Och var väldigt diskret med att nämna ordet bröllop för de som inte behöver höra det...

  • Eriane

    Om du letar nogrant är det möjligt att hitta ny klänning billigare än hyra. När jag kollade på att hyra klänning först skulle det kosta från 2000:- och uppåt. Nu har jag köpt en klänning ny och kommer få betala 1900:-

  • bobods

    * Laga maten och tårtan själva


    * Ha bar till självkostnadspris, köp alhokol från tyskland som ni säljer


    * Hyr klänningen eller köp begagnat, låt någon sy eller köp en billigare, tex Nixa


    * Låt tärnan och marskalk ha på sig vad som vill - då kan de själva betala sina kläder.


    * Köp det mesta på tradera!! Huuuur bra som helst. Blocket fungerar också om säljaren är i närheten 


    * Leta efter gäster som vill hjälpa till - kanske någon tycker om att fixa ditt hår, en hejare på att sminka, en hobbyfotograf, en sångare till ceremonin mm, mm. Bara fantasin sätter stopp, och var INTE rädd att fråga!


    * Om ni inte hittar någon som kan göra något - leta på skolor! T.ex. restaurangskolor för servering, musikklass för musik, frisörskola, fotografstudent, manikyrskola mm. De tar ofta halva priset eller mindre!


    * För musik på kvällen: ta med datorn och kör spotify! Kostar 100 kr om ni köper bara för månaden, då hinner ni förbereda spellistan innan och ladda ner den så att ni kan köra offline. 


    * Strunta i allt som är onödigt. Inte behöver ni köpa såpbubblor, gästerna tar garanterat med sig ris själva. Inte behöver ni en massa blommor som pynt om ni har en fin lokal, mm.


    * Önska er pengar till smekmånaden så kan ni vänta med den budgeten.


    * Skicka elektroniska inbjudningskort till de som har mail, gör hemmagjorda till de som inte har mail, lämna dem personligen istället för att skicka med post. Köp inte papper på panduro, det är dyrt!


    ÄN EN GÅNG: Second hand is the shit! ta en titt på tradera, finns faktiskt otroligt mycket som tex smycken, skor, bordsdekorationer, servetter, dukar mm. Gå gärna i second hand-butiker också, jag köpte mina skor jag hade på min stundet på en liten butik för TIO ynka kronor, huuur fina och söta som helst.


  • Cazz

    presentkort på tex ikea där du kanske vill köpa in diverse dekoration

  • LyckligJ
    Superstarfia skrev 2010-04-27 21:21:24 följande:
    utnytja rabatter på guldsmedsbutiker för ringar, säg inte att blommorna ska vara till bröllop, ta självkostnadspris i eventuell bar.
    brukar det vara stor prisskillnad om man säger att blommorna är till ett bröllop istället för en vanlig fest? 
  • KatjaB

     


    LyckligJ skrev 2010-05-16 17:39:01 följande:

    som florist själv så måste jag faktiskt säga att det där inte stämmer. Om du beställer en vanlig bukett så får du ju en vanlig bukett, dvs handbunden och mycket högre än vad en brudbukett är. Däremot så kan man säga vad man tänkt sig i pris och se vad vad man får för pengarna. att beställa något större tärnbukett som förstås är enklare än en brudbukett drar ner priset. Eller ta blommor som finns i butiken, när man specialbeställer blommor så blir det dyrare.


  • KatjaB

    Bestäm budgeten och håll er till den. När man börjar tumma på saker så drar det lätt iväg.

    bygdegårdar eller föreningslokaler brukar vara billiga att hyra, dessutom finns för det mesta allt som behövs i porslinsväg, kanske tom ljuslyktor o sånt så ni slipper tänka på det.

    ikeas billigaste lakan som dukar (om det inte redan finns i lokalen)

    laga maten själva, om ni inte har möjlighet att varmhålla går det alldeles utmärkt med en kall buffé. Dessutom kan man förbereda i princip allt utom salladen som kanske ska göras samma dag.

    kolla bland vänner o bekanta, kanske har ni fotokunniga vänner, florister, frisörer eller någon som är duktig på att sjunga eller nåt annat. Här kan ni spara mycket pengar.

    Skippa tjusig skjuts från kyrkan. Det duger gott och väl med en vanlig bil som är nytvättad för dagen. Pimpa bilen med sidenband från motorhuven till backspeglarna och fäst lite burkar eller nygiftaskylt på tex

    Gör ALLA papperssaker själva. Inbjudan, festprogram, placeringskort. Här spar ni massor.
    Ha bara festprogram till varannan gäst.

    Köp vanliga tårtor i olika storlek på ica maxi istället för en bröllopstårta.

    handla alkoholen i tyskland.

    kolla reor på brudklänningar och framförallt annonser. Det finns mängder med fint bra mycket billigare än nytt.

    köp saker på ebay, så som dekorationer, såpbubblor (om ni vill ha det) eller rosblad i siden mm. Här kan ni spara pengar. Vi köpte bla m2b:s manchettknappar för 35 kr inkl. frakt från Kina. Hans initialer i silver. Jättefina!

    Köp skor till er båda tex på skopunkten. De har köp 3 för 2 året om.

    Sminka dig själv.

    Köp baginbox istället för vinflaskor.

    ta säsongsblommor i buketten, kanske vill du bara ha en viss färg och ge fria händer till din florist.


  • brudeniskrudenijuli

    Köp detaljer, kanske t o m klänning på Tradera! Jag har gjort riktiga bröllopsfynd där.


    Eller köp en bröllopsklänning som är poppis så går den alltid att sälja vidare sedan.

Svar på tråden Budget tips!!