• NocturneAngel

Somaliskt bröllop?

Jag är inbjuden till en somalisk väns bröllop, och efter vad jag har hört av henne verkar det som att det kommer att bli en relativt traditionell vigsel. Vet någon vad jag har att vänta mig när jag går dit, hur jag bör klä mig, vilka bröllopspresenter jag inte bör ge bort, om det är själva vigseln jag ska till, eller kanske bara festen..?

• Svar på tråden Somaliskt bröllop?
  • FramtidaFruSandberg

Kan du inte fråga din vän?

• MallaA

Jag jobbar tillsammans med flera somalier och har fått lite berättat för mig.

De somaliska bröllopen är oftast stora med flera hundra gäster. Då de flesta är muslimer och vigseln hålls då oftast i en moské med bara några få närvarande. Efter vigseln bjuds det till fest och då ofta männen och kvinnorna för sig. På kvinnans fest är det ofta mycket dans, mat, prat och lyckönskningar och ofta målar de händer och fötter med henna. 

Men som sagt, det bästa är väl om du frågar din vän.

• NocturneAngel

Tack så mycket, MallaA, det verkar som att det stämmer en del på vad hon har sagt. Det har känts som att det i allmänhet är en mycket glad tillställning som är rätt casual, så jag borde nog inte oroa mig för hur jag ska uppfattas. {#lang_emotions_smile}

Svar på tråden Somaliskt bröllop?