• miablo

    Vad kalla en manlig tärna??

    Japp, jag tänkte be mina bästa kompis att vara tärna. Min bästa kompis är kille. Vad ska man kalla honom i programmet? Tärne? Brudens marskalk?
    Förslag?

  • Svar på tråden Vad kalla en manlig tärna??
  • FramtidaFruSandberg

    brudens marskalk låter bättre i sånt fall

  • fibobs

    En brud näbb kallas ju så både för kille och tjej, så det är väl inte fel att han heter Tärna.
    Eller om ni kallar alla bakom/bredvid er för brudfölje?

  • bobods
    fibobs skrev 2010-04-23 16:29:41 följande:
    En brud näbb kallas ju så både för kille och tjej, så det är väl inte fel att han heter Tärna.Eller om ni kallar alla bakom/bredvid er för brudfölje?

    Fast killar heter väl bara näbb, inte brudnäbb? 

  • fibobs

    okey, visste inte. Trodde nog att det var samma, men i slang säger man bara näbb.....men som sagt, jag vet inte.
    Nu blir det snart tacos....vi och resten av sverige{#lang_emotions_laughing}

  • kenttjej

    Jag har alltid förstått det som att man kallar de kvinnliga deltagarna i bröllopsföljet för tärnor och de manliga för marskalkar, oavsett vems bästisar det är. Men jag kan ha fel, tycker i alla fall det blir lättast så istället för att hitta på nya ord för det.

    Vår präst envisas dock med att kalla marskalkarna för marshaller...

  • passionsblomman

    Marskalk xxxx och marskalk xxxx räcker väl?

    Brudnäbbar är både småflickor och småpojkar som bildar näbbet alltså av näbb - det som är längst fram.

  • BlackWIngedAngel
    fibobs skrev 2010-04-23 16:29:41 följande:
    En brud näbb kallas ju så både för kille och tjej, så det är väl inte fel att han heter Tärna.Eller om ni kallar alla bakom/bredvid er för brudfölje?
    Jo, det är faktiskt fel, utifrån att tärna är just en kvinna i brudföljet och en man i samma position är marskalk.

    Har man istället brudöverlämning och mannen väntar i kyrkan så kallas de best men istället.

Svar på tråden Vad kalla en manlig tärna??