• MrsPin­gla
    Äldre 20 Apr 11:50
    2810 visningar
    12 svar
    12
    2810

    Hur ta gästerna till/från vigseln?

    Åh suck! Vi har hittat den perfekta platsen för vår vigsel samt bröllopsfest. Problemet är att det inte finns ett hotell eller vandrarhem i närheten, och platsen befinner sig åtminstone 40 minuters körväg från närmsta, större stad.

    Så min fråga är alltså; är det någon som har något tips på hur vi kan transportera gästerna till/från vigseln på något bra sätt. Vi har funderat på att hyra en buss, men gillar inte riktigt den idén eftersom vi då måste bestämma en tid då festen tar slut...

  • Svar på tråden Hur ta gästerna till/från vigseln?
  • ElinDa­niel
    Äldre 20 Apr 12:32
    #1

    Just pga. det problemet valde vi att ha festen närmare kyrkan. Vi hittade också en fin festlokal som låg långt ute i ingenstans. Problemet i det fallet var var gästerna skulle sova.

    Om det nu är så att ni vill vara på det stället, där ni även kunde övernatta, så ser jag tre lösningar.

    1. Alla åker i egen bil och ni skriver ut detta i inbjudan. Alla får transportera sig på egen hand.

    2. Buss

    3. Taxi eller lokaltrafik då gästerna ska hem igen.

    Lycka till!

  • Morfru­matte
    Äldre 20 Apr 13:34
    #2

    Vi abonnerade en buss som tog hem gästerna då lokalen stängde. Ni kan ju erbjuda gästerna transport till lokalen och sedan hem en viss tid. Vill vissa stanna kortare/längre kan ni ge dem telnr till taxi.

  • bobods
    Äldre 20 Apr 13:38
    #3

    Vi har bokat en buss som tar gästerna till lokalen (gifter oss i trädgården utanför) och sen hem kl 02.15. Vill folk åka tidigare får de ha egen bil eller taxi.

    Jag tror det kommer räcka gott att avsluta festen då, annars är risken att några vill partaja till sju på morgonen... Faktiskt sällan roligt för någon inblandad, särskilt inte när partyt har startat kl 16.

  • MrsPin­gla
    Äldre 20 Apr 13:48
    #4

    Tack alla för bra svar! Vi får nog klura lite till. Det finns bra parkeringsplatser där, och eftersom vi ska ha ett rätt litet bröllop där alla känner alla funderar vi på att höra om folk kan tänka sig att samåka. Problemet då är ju om det uppstår diskussioner när alla andra vill åka hem, osv. Åh vilket jobbigt problem, vi vill ju verkligen gifta oss på den här platsen :/

    Någon annan med tips?

  • Sanna2­010
    Äldre 20 Apr 13:52
    #5

    Jag hade bokat en buss! Ring olika bussbolag och fråga om de kan vara lite flexibla med tiden! Jag har ringt runt till flera bolag och det kan skilja flera 1000kr i pris! Så ring runt innan och fråga!

    Lycka till!

  • SnuGry
    Äldre 20 Apr 14:40
    #6

    håller med dig sanna, viktigt att kolla runt med bussbolagen. Vi har bokat buss till city till gästerna när lokalen stänger, det skiljde som sagt många tusenlappar för samma rutt hos dom olika bolagen

  • Supers­tarfia
    Äldre 20 Apr 14:42
    #7

    Våra gäster får ta sig själv.. det är ca 3 mil mellan kyrka och festlokal.. och till närmsta stad är det väl också ca 3 mil..

  • Eriane
    Äldre 20 Apr 16:27
    #8

    En bekant till mig hade hyrt en buss för att frakta gästerna till lokalen. Sen från ca 2 timmar efter maten hade dom ordnat så att om någon ville åka hem gick bussen varje hel timme. En annan (som hade lite kortare bit) Bad några som dom visste hade bil att köra skytteltrafik också varge timme, om någon ville åka hem. Alltså om någon ville åka hen fem över åtta fick dom vänta till kl nio och ville ingen åka hem kl åtta åkte varken bil eller buss. Brudparet betalade i sista fallet bensin pengar samt en liten extra slant (vet inte hur stor) till dom som ställde upp och körde

  • Grodfr­un
    Äldre 21 Apr 01:04
    #9

    Hur garna vill ni att gasterna kommer?

    Vi valde kyrka och 'festplats' efter bade hur ratt det kandes for oss och hur latt det skulle bli for vara gaster.

    Han ar fransk och jag ar svensk, och vi bor i England sa det betyder gaster fran flera olika stallen som maste flyga for att kunna komma. Vi valde att gifta oss i centrala Stockholm just darfor.

    Valj vad som kanns ratt for er, och om det kanns aktuellt (som for oss) ha i atanke att folk kan komma att tacka nej om det blir for komplicerat (=for dyrt) att ta sig till/mellan/fran).

  • Flotte­n
    Äldre 21 Apr 23:13
    #10

    Ja hade det gällt här på landet där vi bor så hade bussning inte kommit på fråga. Om man som gäst blir bjuden så är det väl upp till gästen att ta sig fram och tillbaka??? Taxi finns väl hos er också?
    Ibland tror jag att dagens brudpar tänker för mycket på saker som man inte behöver. Hade festen varit här så hade våra vänner samåkt till vigsel och till festlokalen. På natten hade de med all sannolikhet beställt taxi tillsammans eller bett någon av deras barnvakter(om man har två, typ mor/farföräldrar) att hämta dem. Inte en chans att vi hade stått med buss OCH ingen hade trott att vi skulle stå för det i heller.

  • bobods
    Äldre 22 Apr 03:42
    #11

    Vem har sagt att vi står för bussen? Våra gäster betalar 50 kr om de vill åka med bussen, tur och retur. En taxi kostar ca 500 kr enkel resa för samma sträcka. Alla får självklart göra som de själva vill och vill de åka innan bussen går får de ta egen bil eller taxi. Tycker dock att det är trevligt att erbjuda ett billigare alternativ för de som vill dricka vin på festen, det finns ingen kollektivtrafik som går till festlokalen...

  • Flotte­n
    Äldre 22 Apr 16:53
    #12

    Jag skrev att bussning INTE hade förekommit och då kan jag tillägga gratis eller ej!

Svar på tråden Hur ta gästerna till/från vigseln?