• JBB

Vilke viner har ni valt?

Vi kommer ha vitt vin till fisken och rött vin till köttet. Dessutom kommer vi ha dessertvin till efterrätten. Jag känner mig dock rejält vilsen i vindjungeln iomed att jag själv INTE dricker vin.

Så jag vill gärna höra vad ni andra ska ha för vin till maten?

• Svar på tråden Vilke viner har ni valt?
  • Superstarfia

Vin är en vetenskap...

Vi kommer prova ett antal viner till maten nästa vecka för att bestämma vilket vin vi ska ha. Alla viner passar inte till all mat. Fråga på systembolaget om vilka viner dem rekomenderar..

• Superstarfia

Det beror mycket på vilken sorts kött man ska ha, och vilken sorts fisk..

• Eriane

Om vi ska ha alkohol kommer vi köpa på låda. Vi har buffé så det blir lättare för folk att ta själva. Har inte kollat upp så noga men kommer antagligen köra på Chill out som har både rött och vitt vin båda lättdruckna och passar till det mesta.

Ett tips är att har ni mycket blandad mat kör på lite lättare viner eftersom tunga viner lätt tar över vissa smaker. Medans lätta viner funkar till det mesta även om det inte är det ultimata

• JBB

Vår buffé kommer se ut såhär:

- Potatisgratäng (vitlök och vanlig)
    - Fläskfile
    - Grädd sås
    - Smörslungade kantareller/champinjoner
    - Smörslungade grönsaker

- Stekt potatis med örter
    - Ugnsbakad lax
    - Romsås

Jag har hört gott om Chardonnay och då framför allt om vinet Lindemans Bin 65 och om Merlot men där har jag inte fått några förslag på viner.

Det lättaste vore självklart att gå till systembolaget för att där i sin tur få hjälp med viner. Men som sagt jag är relativt okunnig på smaker när det kommer till vin så då skulle jag behöva någon som är duktig och har druckit olika sorters vin tidigare för att veta vad personalen pratar om.

• Superstarfia

Till köttet skulle jag rekomendera
    www.systembolaget.se/SokDrycker/Produkt&Butik=0&SokStrangar=
    den har jag serverat till just den rätten.

Jag är inget större fan av vitt vin, så där kan jag tyvär inte komma med något förslag.. men ska de vara ett torrt eller sött vin?

• Sebastiána
    JBB skrev 2010-04-20 10:27:52 följande:
    Vi kommer ha vitt vin till fisken och rött vin till köttet. Dessutom kommer vi ha dessertvin till efterrätten. Jag känner mig dock rejält vilsen i vindjungeln iomed att jag själv INTE dricker vin. Så jag vill gärna höra vad ni andra ska ha för vin till maten?
    Jag är också helt novis när det gäller vin. drcker väldigt lite själv. Vi kommer att fråga Systembolaget. De är suveräna på det! Har frågat förut med jättebra resultat.
  • FiaLottaoälsklingen

chardonnay eller reisling är gott vitt vin som passar till fisk men även kött, chardonnay har mer sötma än reisling men båda är frisk och passar de flesta

jag skulle rekomender:

chill out
    jacobs creek
    lindemans
    chapel hill (mkt gott)

rött vin tycker jag att cabernbet sauvingon är godast, merlot blir ganska kraftigt och mustigt och shiraz lite syrligare och strävare.

samma här på rekomendation
    lindemans
    jacobs creek
    opel spring (mkt gott)

lyckla till

• miaik

Det är väl ändå tvärtom, att riesling som druva har en grundsötma som kommer igen delvis även i torra riesling viner. Chardonnay har ju väldigt lite sötma..

FiaLottaoälsklingen skrev 2010-04-20 11:37:00 följande:
    chardonnay eller reisling är gott vitt vin som passar till fisk men även kött, chardonnay har mer sötma än reisling men båda är frisk och passar de flestajag skulle rekomender:chill outjacobs creeklindemanschapel hill (mkt gott)rött vin tycker jag att cabernbet sauvingon är godast, merlot blir ganska kraftigt och mustigt och shiraz lite syrligare och strävare.samma här på rekomendationlindemansjacobs creekopel spring (mkt gott)lyckla till
  • Superstarfia
    miaik skrev 2010-04-20 11:42:17 följande:
    Det är väl ändå tvärtom, att riesling som druva har en grundsötma som kommer igen delvis även i torra riesling viner. Chardonnay har ju väldigt lite sötma..
    reagerade över samma sak..

Eftersom chapel hills vita vin är sött.. och det är ju en riesling..
  • miaik

Det är inte ett sött vin, men halvtorrt (och enligt mig bland det värsta någon skulle kunna bjuda på... Men smaken är som baken)
    Även om man själv tycker att något är gott är det nog viktigt att höra sig för vad som är "rätt" också för det kan bli vääääldigt fel för såna som kan lite eller mycket om vin.

• Superstarfia
    miaik skrev 2010-04-20 11:46:45 följande:
    Det är inte ett sött vin, men halvtorrt (och enligt mig bland det värsta någon skulle kunna bjuda på... Men smaken är som baken)Även om man själv tycker att något är gott är det nog viktigt att höra sig för vad som är "rätt" också för det kan bli vääääldigt fel för såna som kan lite eller mycket om vin.
    jag skulle aldrig heller bjuda på det.. smakar pyton, men mormor gillar det.. ;)
  • Eriane

Gillar inte heller Chapel Hills. Lindemans har jag inte testat men dom andra vinerna Fialottaoälskling rekomenderade tycker jag är bra.

Min sambo och jag ska testa vin i kväll hör av mig om det är bra

• FiaLottaoälsklingen

japp, det blev lite fel! hade lite bråttom när jag skrev så lyckades röra ihop chardonnay och reisling =) sorry

chapel hill är dock en riktig favvo hos oss!
    tur att man har olika smak ;)

• miaik

Du rörde ihop det lite om cabarnet sauvignon, merlot och shiraz också
    Men som sagt, det är tur att smaken är olika, annars skulle inte bolaget ha ett så stort sortiment!

FiaLottaoälsklingen skrev 2010-04-20 11:37:00 följande:
    chardonnay eller reisling är gott vitt vin som passar till fisk men även kött, chardonnay har mer sötma än reisling men båda är frisk och passar de flestajag skulle rekomender:chill outjacobs creeklindemanschapel hill (mkt gott)rött vin tycker jag att cabernbet sauvingon är godast, merlot blir ganska kraftigt och mustigt och shiraz lite syrligare och strävare.samma här på rekomendationlindemansjacobs creekopel spring (mkt gott)lyckla till
  • Rapsbrud

Mitt bästa tips är att maila systembolagets kundtjänst på kundtjanst@systembolaget.se

Skriv ner er meny och hur mycket vinerna får kosta, jag mailade dem igår kväll och fick svar idag med flera förslag som verkade bra. Nu har vi bestämt vad vi ska ha så i helgen blir det vinprovning hemma.

• Nordiskbrud

Håller med, maila kundtjänst eller gå in på Systemet och be om råd samt lägg in beställning på plats så det inte blir missförstånd. De brukar vara jättebra på att ge råd bara de vet vilken mat det gäller, om det är buffé samt ta fram i den prisklass man söker.

Lycka till!

Svar på tråden Vilke viner har ni valt?