• NoCh

    Ändrad budget

    Jag vet inte om detta kommer att låta förståeligt eller bortskämt, men jag mår verkligen dåligt av situationen och känner tat jag int ehar ngn att prata med om detta.
    Jag har från början av planeringen tänkt anpassa vårt bröllop tills vår lilla budget, då jag jobbar och min M2b pluggar och mina föräldrar har begränsad ekonomi så jag har aldrig frågat eller förväntat mig ngt därifrån. samtidigt började M2B's föräldrar som har det mkt bättre ställt att säga att de hjälper till och att vi ska planera vårt "drömbröllop" och att det "fixar sig". Detta kändes konstigt men efter ett tag dras man ju med i planeringen och lilltjejen inom en börjar få liv. (Måste lägga till att vi inte gått överstyr men tillåtit oss att utöver 50-60 fmailjemedlemmar, räkna med 30-35 kompisar.) Nu när de börjar närma sig preliminär bokningar (gifter oss i aug 2011) och vi ville få bekräftelse av "exakt summa" så skönk den helt plötsligt med ca 25%, vilket innebär att alla planer och gästlist nu måste planeras om.
    På ett sätt känns det som att vi ska vara glad över den hjälp vi får, för utan dem skulle vi inte ha ngn fest alls... men jag kan inte låta bli att känna mig ledsen och dum för att de låtit oss planera och drömma om vår dag och nu känna oss som att vi velat för mkt. Jag har alltid klarat mig själv ekeonomiskt och det känns hemskt att sitta i denna situation där det verkar som att vi planerat utöver våra tillgångar, men vem skulle inte gjort det om man blev uppmuntrad..?
    Just nu känner jag mig kluven och ledsen och har nästan lust att bara köra en enkel vigsel med fika till för tat ens slippa prata pengar med ngn...Är ngt av det jag skriver förståeligt?

  • Svar på tråden Ändrad budget
  • Martinaa

    Jag kan förstå att du blir besviken nu när du fått veta att ni får mindre stöd än du först uppfattat, men låt det vila ett tag och vänj dig vid tanken vid ett mindre bröllop än du precis tänkt dig. Precis som du vande tankarna vid större än du först räknat med, så kan du vänja dig tillbaka, det gäller och ge sig lite tid bara.
    Räkna på hur mycket ni kan spara ihop (det är ju trots allt över ett år kvar) och försök lägga er där. Får ni ekonomisk hjälp är det ju självklart ett plus, men saker och ting tenderar ofta att bli lite dyrare än man först räknat med, så planerar ni ett bröllop efter ERA pengar så går det kanske ihop ganska lagom till slut?

  • xaniara

    Absolut förståeligt, jag känner igen det där, men för mig är det mer en stress i hur man behöver börja tänka om.

    Jag får inte känslan att det handlar om pengarna för dig, utan mer att just som du säger, ni blivit uppmuntrade till en sak och nu måste planera för en annan.

    Ta det lugnt ett tag, ni har ju ändå mer än ett år på er. Eftersom vi inte vet er budget så är det svårt att ge konkreta tips, men jag rekommenderar dig att ta semester från bröllopstänk ett tag, och sedan ge dig in i smeten på nytt med de nya förutsättningarna. Det finns mycket roligt man kan göra själv för att få bröllopet vackert och personligt.

    Lycka till!

Svar på tråden Ändrad budget