• Jennifer E

Ömma bröst, p-stav, graviditet?

De senaste veckorna har mina bröst ömmat och varit klart större än normalt, även bröstvårtorna är svullna och lite mörkare än vanligt.

Jag har p-staven Implanon sedan 1,5 år och är helnöjd, har aldrig ens haft mens. Tills för en dryg vecka sedan, sedan dess har det varit lite blod varje dag. Har även haft lätt mensvärk.

Ni med bättre koll än jag; kan detta vara tecken på graviditet trots p-staven (som jag trott är väldigt säker)? Förstår att det låter konstigt men undrar massor! Det är framförallt brösten jag hängt upp mig på, har aldrig kännt detta tidigare, inte så kraftigt iaf. Och att det sammanfaller med "mensen".

Ska köpa gravtest imorgon, det är först de senare dagarna som jag börjat tänka i dessa banor och allra mest ikväll efter att min sambo kommenterat min "enorma" bröst...

Jenni (puckot!)

• Svar på tråden Ömma bröst, p-stav, graviditet?
  • cookie

Jag har också Implanon, och om du vill, så får du gärna tala om hur det gick. Jag har haft min i 6 mån, och i ett par veckor har jag märkt samma symptom som du. Fast jag har inte varit så orolig, för blödningarna har slutat, men det där med brösten bekymrar mig lite...

• TeaSpoon

Tror du inte p-staven ger positivt utslag på gravtestet?? prata med din BM först så att du inte blir lurad att tro att du kanske är gravid när du inte är det...

• Jj?

Ring och prata med er gyn. Tror att det är en biverkning på p-staven. (Hormoniella preventivmedel brukar inbilla kropen att den är gravid)

• Jennifer E

Tack för svaren tjejer! Ska ringa och kolla om de har öppet. Går ju fortfarande på ungdomsmottagningen, suck! Har nu fyllt 23 och den är till för "upp till 22". Dags att börja leta gyn!

Tror ni att det inte är nån idé att köpa ett gravtest då?

Jenni

• Mrs C to be

Jag äter minipiller och det är ju samma hormon som i p-stav. Jag vill ha stav, men eftersom jag har haft biverkningar av pillrena vile min barnmorska att jag inte sätter in en.
    Är illamående, har större bröst och har blöder "spottblödningar" ofta mellan mensen. Dessa biverkningar kommer av att man lurar kroppen med minipiller-p-stav att man är gravid.

Rekommenderar dig i alla fall att köpa ett test...!

• Jennifer E

Ska ner på stan snart så jag köper ett iaf, men menar ni att man ej kan lita riktigt på resultatet? Stängt på UM, frågar på apoteket, de borde veta lite!

• Jennifer E

Flyttar upp! Vill veta hur pålitligt ni tror att resultatet blir. Svårt att svara på iofs...

• Jennifer E

Flyttar upp sista gången för nu ska jag ut i sommaren snart!

• PennyroyalTea

Jag har haft p-stav sedan den 28 maj i år, och har haft mens i 92 dagar nu.. Har även känt av biverkningarna gråtmildhet (otrolig! jag gråter åt ALLT) och håravfall. Plus lite mera finnar, men det är inte så allvarligt. Men jag blir så deprimerad av att gå runt med mens hela tiden, även om det inte är lika stor mängd som förr, men ni vet ju hur vi mår under mensen.. =( Tänkte ringa barnmorskan för uttagning imorgon, men jag är ännu inte säker på om jag vill ta ut den. Vad hade ni gjort?

• nina.t

PennyroyalTea
    De säger ju att det kan ta 3 månader innan kroppen har bott in sig med staven, men allt ditt mensande tyder ju inte på att det börjar bli bättre, eller hur? Det är inga dåliga biverkningar du har, så det låter som att du och staven inte ska leva tillsammans.
    Om du ändå känner att du vill ge den ett försök, så vänta 1 månad till då, för om du satte in den 28 maj, så är det 3 månader 28 aug. och det är ju inte så länge sedan.
    Men, jag personligen tycker det låter som du ska ta ut den!

• Ananas

P-stavarna ska inte ge utslag på ett graviditetstest. Det är ju motsvarande hormoner som i p-piller och det ger inte utslag.
    Enligt FASS-texten för Norplant (en sorts p-stav) står det "om blödningarna blir täta och oregelbundna måste annan preventivmetod övervägas."
    På biverkningssidan står det: "under första året rapporterar 50-60% av vinnorna någon form av blödningsrubbning.Vanligen innebär rubbningen långdragna, oregelbundna eller täta blödningar, men även glesa blödningar förekommer"

Nu vet jag ju inte om det är Norplant ni har men blödningstrassel är inte ovanligt. Även humörpåverkan, hudproblem och de andra biverkningarna ni nämner är förekommer.

Kram till er och hoppas att ni får rätsida på era problem!

• Lorelei

Har implanon sedan drygt ett år. Gravtesten skall inte visa "falskt positivt" pga staven inte. Har testat en gång i sommar då jag misstänkte att något inte var rätt... men det var neg som det skulle vara. Blödningarna är inte ovanliga, inte bröstömhet heller. Har haft det så i ett år nu. Ska visserligen ta bort staven då jag inte orkar gå runt och känna mig skengravid längre. Men som sagt, det är nog inget ovanligt inte.

• Empa

hur gick det? Var du gravid, samma är med mig min mens är 1 vecka för senad, jag är bara 18 år, ska testa mig imorgon...tror jag

Svar på tråden Ömma bröst, p-stav, graviditet?