Indiska bröllopsseder oavsett tro
Hej!
Är det någon som har tips på vilka olika bröllopsseder som finns i Indien?
Finns det några Indiska/halvindiska par här???
/T
Hej!
Är det någon som har tips på vilka olika bröllopsseder som finns i Indien?
Finns det några Indiska/halvindiska par här???
/T
Jag är inte indisk, men jag har varit på ett indiskt bröllop i Tamil Nadu. Brudens familj bjöd in till indisk frukost, det var sju (?) indiska rätter serverat på palmblad. Sedan gick brudföjet upp på en scen och gjorde upp en eld mitt på scenen, ja, det är sant. De slängde i diverse olika blommor och eldade rökelser. Sedan försvann bruden för en stund, hon gick för att byta om till den sari som hon fick av sin man i present, en sari i guld. Efter det gick alla ut, då satte sig paret i en stor gunga som var blombeklädd. De drack en olja, tror jag, sedan kastade vi, gästerna, "köttbullar" som var gjorda av pressade blommor, på brudparet. Vi fick med oss en påse med brudparet på och en cocosnöt, som present.
Var kanske inte riktigt vad du ville veta. Men är du intresserad av något särskilt, kanske jag till och med har ett kort eller två.
hej!
min bästis som är halvindisk gifte sig förra veckan i Indien, så jag har lite koll på de traditioner som de använde sig av iaf. Ganska många roliga småsaker som helt klart kan funka på vilket bröllop som helst, men såklart blir lite roligare om man har nån indisk anknytning.
har inte jättekoll på symboliken i alla seder, men kan försöka förklara det jag såg iaf.
dagen innan bröllopet hade vi mehndi-lunch, då fick alla tjejer hennamålningar på händerna, och bruden fick på fötterna ocksåm(ända upp till knäna och armvecken). enligt traditionen sägs det att ju mörkare hennan sätter sig på insidan av brudens händer, desto bättre relation har man med sin svärmor.
på själva bröllopsdagen ledde brudens morbror (som är norsk!) en armringscermoni, där bruden fick många röda armringar på varje arm. detta är väldigt klassiskt på indiska bröllop, och bruden ska egentligen gå runt med dessa armringar i fyrtio dagar efter bröllopet, eller egentligen så länge som möjligt för att det ska bli ett lyckligt äktenskap. där vi var ledde två indiska präster den här cermonien, så jag var är inte helt på det klara på exakt vad som sades men jag gissar att de välsignade armringarna. dessutom trädde morbrodern på två smala metallringar ytterst på händerna, där sedan alla familjer/familjemedlemmar knöt fast guld-metall-tingel-tangelhängen( vet inte hur jag ska förklara det riktigt, men går säkert att se om man googlar indian bride). dessa hade sedan bruden på sig resten av dagen, och föll någon av på någon ogift tjej var det nästkommande brud.
både bruden och brudgummen fick även ett armband knytit runt handleden, som de sedan skulle knyta upp på varandra (men den seden missades helt på det här bröllopet, men låter som en rolig grej att göra tycker jag).
själva bröllopsceremonin fick vi skandinaver ett infoblad om, om du är intresserad kan jag skriva av det?
det verkade även vara roliga seder gällande brudgummen och brudens släkt, där alla hälsade varandra med blomgirlanger och kramades och lyfte upp varandra (en kraftmätning i vilken släkt som var starkast tror jag) men det kan jag fråga min pojkvän mer om, själv fick jag sitta och vänta på brudgummens ankomst med bruden, eftersom traditionen bjuder att bruden ska vänta och se brudgummens ankomst med sina vänner.
låter som en jätterolig grej att ha indiska seder med, bröllopet jag var på var verkligen ett minne för livet.
lycka till!
www.ladybazar.com/images/bridal_necklace/kl1.jpg
hittade en bild på såna där tingeltangelsaker man knyter fast på brudens armband
Vi kan ockspå ge er lite tips om ni vill ha bröllopet i indiskttema.
Mvh
Sandhya
Det här ovanståendde måste vara bland de mest soklara fallen av otillåten reklam ever i forumet. Man får verkligen inte vare sig heta sitt företagsnamn eller länka till hemsidor, ge ut mailadresser eller ha världens reklam för sitt företag i sin presentation. Det finns reklamplatser och dem betalar man för. Diskussionsfolrumets trådar ska vara reklamfria.
Jmms & Duckling ,
TACK SÅ OTROLIGT MKT!!!!!!!!!
Jag trodde faktiskt inte att jag skulle få ett enda svar. Det var helt rätt förslag. Jag vet ju inget om indiska seder så jag letar bara info precis på det sätt ni nu har gett mig. Så får vi se vilka delar som vi kan och vill använda oss av.
Eftersom jag inte vet om bruden kommer att befinna sig på den här sidan eller inte vill jag inte skriva vad vi funderar på att använda oss av. ;)
Duckling du får gärna skriva av infobladet.
här kommer infohäftet; jag har ändrat lite så att namnen istället blir deras roll i spelet så att säga.
A Glipse into the Hindu Wedding Cermony
Milni
Under uppsikt av Panditji (prästerna/de visa) möts de båda familjerna och hänger blomstergirlander på varandra.
Kanyadaan
Brudens far lägger brudens hand i brudgummens.
Vastra Dharaan
Två sjalar (dupattas) hängs över parets axlar och knyts sedan samman. Knuten är en symbol för en oupplösligt band mellan paret.
Shapth Grahan (Bröllopslöften)
Paret håller varandras händer och säger ja till varandra.
Havan
Paret tänder tillsammans den heliga elden och alla i Mandap (motsvarande altaret i svensk kyrka, de som var där var prästerna, brudparet och deras föräldrar) offrar/kastar in en blandning av örter och gröder (saamagri) i elden. Panditji reciterar verser på sanskrit och brudparet upprepar det.
Laja Homa
Alla brudens bröder (här dök inte bara brudens bror upp, utan även hennes manliga kusiner och en tremänning, eftersom man på många håll i indien även ser kusiner som "syskon".) kommer upp till Mandap och lägger ris i brudparets händer, som i sin tur häller riset i elden.
Parikrama
Brudparet går sedan fyra varv kring elden, och detta symboliserar
att uppfylla moraliska, sociala, religiösa samt hushållets plikter (Dharmam)
för ekonomiskt och fysiskt välstånd (Artha)
uppfyllande av önskningar (Kaam)
Guds välsignelse ( Moksha)
Bruden leder brudgummen tre gånger och det fjärde varvet är det brudgummen som leder bruden. Mellan varje varv fick brudparet nytt ris av bröderna och kastade detta i elden.
Saptapadi (sju steg)
Brudparet tar sedan sju steg runt elden, och varje steg symboliserar
Rikligt med mat
God hälsa
Rikedom och framgång
Lycka
Barn
Välsignelse
Starkt band mellan varandra
Sindooran and Mangal Sutra
Brudgummen stryker Sindoor (ett rött pulver) i benan på brudens hår för att symbolisera lycka och välgång. Han fäster även ett speciellt halsband (mangal sutra) runt hennes hals för att visa att hon nu är en gift kvinna.
Aashirvaad (välsignelser) och Shanti Paath (fredssånger)
Panditiji ber de som samlats att resa sig upp och kasta blommor på de nygifta samtidigt som de lyckönskar paret. Brudparet rör sedan vid Dadima (farmors) fötter för att visa respekt och för att få välsignelse.
Ursäkta märkliga formuleringar, jag har översatt den engelska texten som i sin tur förmodligen är översatt från hindi, så det låter kanske lite konstigt ibland, men jag hoppas du förstår iaf. Roligt att kunna hjälpa till och stort lycka till!
Tack