• Bettina2

Tal på min mammas bröllop!?!

Åh jag behöver verkligen hjälp.
    Min mamma ska gifta sig. Hon har inga föräldrar i livet och inga äldre släktingar, det är i stort sätt jag och min lillebror.
    Jag hatar att hålla tal, men inser att det kommer hamna på min lott.

Vad ska jag säga? Vad bör finnas med?
    Hur ska jag lägga upp det?
    Vad bör jag tänka på?

Det har kommit till en punkt då jag inte längre kan glädja mig för bröllopet bara för att jag har sån ångest över detta. :(

Help please!

• Svar på tråden Tal på min mammas bröllop!?!
  • MrsCoverdale

Jag tror att huvudsaken är att det du säger kommer från hjärtat. En lyckönskan är väl det som är obligatoriskt :)

Jag var på ett bröllop där brudparets vän skrivit ett helt fantastiskt tal. Paret är mycket intresserade av dykning och han hade med sig en instruktionsbok för nybörjare om ämnet där han plockat ut vissa delar och knutit ihop det med äktenskapet. Mycket finurligt och uppskattat. Jag minns bara ett exempel där man som dykare tydligen använder sig av någon slags lina som man knyter om varandra och att man under inga omständigheter får ta av sig den linan om man inte mycket tydligt har kommunicerat detta. Det handlar då om att det är fara för den enes liv, han/hon kanske sitter fast och den andra måste ta lös linan för att kunna hämta hjälp och detsamma tyckte han då skulle gälla i ett äktenskap..

Äsch, det blev lite långt men jag ville bara ge ett exempel. Tycker hon tex om trädgård, konst, djur eller något annat skulle man säkert kunna finna sådana liknelser.

Lycka till!

• roodeberg

Du kan ju börja med att säga ngt i stil med (typ), för jag gissar att hon ör upp över öronen förälskad och allt det där:

"Jag minns när du träffade XX och hur din blick förändrades från glad till sprudlande och kär som en tonåring.
    Bla bla bla
    Jag och lillebror önskar XX hjärtligt välkommen in i vår familj *vänder dig mot honom* och hoppas att era dagar tillsammans blir lika underbara som den vackraste av sommardagar. Vi önskar er all lycka i framtiden *skålar*"

Du kan ju citera Khalil Gibran:

"Sjung och dansa tillsammans och var glada. Men låt var och en av er få vara ensam, Liksom strängarna på en luta är ensamma även när de vibrerar av samma musik.
    Ge era hjärtan, men inte i varandras förvar. Ty endast livets hand förmår rymma era hjärtan.
    Och stå vid varandras sida, men inte för nära. Ty templets pelare står åtskilda, Och eken och cypressen växer inte i varandras skugga"

Men som MrsCoverdale säger - bara det kommer från hjärtat!

• Kramilikram

Jag tycker att de räcker gott o väl med

"Grattis o du X välkommen in i familjen!"

de är tanken som räknas
    Lycka till! =)

• Jeez

Gör dig inte till! Om du inte gillar att hålla tal är det säkert ingen som kommer förvänta sig långa tal. Var kort och hjärtlig. Tex som kramelikram föreslår. Eller om det är just innehållet: läs en dikt. Man måste inte använda sina egna ord om någon annan formulerat något man tycker är fint.

• Rufsas

Nu älskar jag att hålla låda (tal) men annars hade jag gjort ett filmklipp. Mycket roligare och lättare för dig om du inte vill stå framför massor av människor. Dessutom har hon alltid filmklippet kvar och kan titta på det.

Du skulle ju kunna göra ett filmcollage av er ihop och av din mamma (bilder som speglar henne) och inleda genom att säga: "Jag är inte så förtjust i att hålla tal så jag gjorde en annan grej istället..." Jag tror att det skulle vara uppskattat av både din mamma och av gästerna!

Lycka till!

• Angelila

När jag för ett par år sedan gifte mig så höll min dotter ett kort men tårdrypande tal. Hon var rörd till tårar och gjorde oss andra tårögda med.
    Hon avslutade med att läsa "Fotspår i sanden" (googla om du inte känner till den) och jag kände att det var en perfekt dikt från henne den dagen. Lycka till!

• bobods

Jag håller med Jeez, gör dig inte till! Om ni inte är vana att vara sliskande "jag minns hur din blick förändrades från glad till sprudlande och kär" välj ett helt annat stuk. Om ni är sånna människor som säger sånt, så kör på! Men jag skulle iallafall känna att det var konstigt.

Ett tal behöver inte alls vara något att oroa sig över, vad du än säger kommer din mamma vara såååå glad att du sa något och hon kommer aldrig i världen att fundera på vad du skulla ha sagt istället. Kanske berätta något roligt som du minns om din mamma från när du var liten?

Det finns tips på en del hemsidor, bl.a. här på BT:
    www.brollopstorget.se/Festen/tal.php

• Svanboet

Det finns bara en enda sak jag måste få säga... det liksom säger sig själv kanske men ibland måste man påpeka detta. Det är INTE ok att ta upp gamla ex den dagen. Nu vet jag ju inte hur din familjekonstellation har varit men den dagen handlar bara om att han nu är mannen som din mamma valt som livskamrat och han ska respekteras som den han är och inte jämföras med andra (ex).

Sen vill jag också passa på att säga att det blir oftast bäst om man inte gör sig till och försöker använda ord som man normalt inte skulle använda, speciellt om man inte tycker om att hålla tal. Min bror höll talet på min mammas bröllop och han var väldigt kort och koncis men hjärtlig och väldigt nervös. Han inledde talet med något i stil med... "Idag firar vi kärleken mellan XX och XX och det är ..." Sedan berättade han om hur glad han kunde se att X gjorde vår mamma och att han därmed var lyckligt lottad att få välkomna X in i familjen.

• roodeberg

Nä, inte heller jag menar att du på något sätt ska göra dig till. Så på dina frågor som du ändå ställer blir svaret att
    det finns inga regler.
    Jag tror att man får det om bakfoten, att jag försöker ge dig ett givet svar. Det exempel jag skrev i mitt inlägg är bara ett av ett par miljoner sätt att framföra någon som jag är övertygad om att du kommer göra med bravur.
    Även jag ställer mig till skaran som menar på att ett tal från hjärtat blir det allra bästa. Forma talet utefter hur du är, vilka ord du vanligen skulle använda och vad du tror kommer passa mamma med make.

• JollyO

Jag vill säga emot roodeberg. Det finns en sak man inte får göra.
    Vad du än gör, börja inte med att ursäkta dig! Typ "jag är ju ingen talare men" eller "jag är så dålig på att hålla tal men...", då skapar du ett tal som åhörarna tänker negativt om direkt från början.

Mina tips är dessa:
    Förbered dig med punkter du vill få med eller skriv ut hela talet i text. Vill du berätta anekdoter/historier så välj helst inte fler än tre. Då blir det lagom långt och inte så rörigt.

Runda av med att säga att "till slut vill jag..." Då fångar du åhörarnas uppmärksamhet igen och kan göra ett bra avslut.

Lycka till!

Svar på tråden Tal på min mammas bröllop!?!