• Pilvi

    Malaysia eller Dominikanska Republiken?

    Frågar vidare, lite mer specifikt...

    Om man ska åka på resa i juli, rekommenderar ni då Malaysia eller Dominikanska republiken? Hur är prisnivån på dessa ställen?

    Tacksam för hjälp!!

  • Svar på tråden Malaysia eller Dominikanska Republiken?
  • Rufsas

    Malaysia är betydligt billigare än Dominikanska. Gillar dock båda lika mycket. Satsa på att bo bra så spelar det ingen roll var ni åker.

    Dominikanska är mer för musik och alla invånarna går ständigt runt med ett leende på läpparna. Malaysia går att kombinera med några dagar i KL om man vill ha lite puls också.

    Kan du beskriva kort vad ni helst vill att er bröllopsresa ska innehålla?

  • Pilvi

    Tack för svaret!!! :)

    Vi önskar följande:

    - sol, värme, bad i klara vatten
    - boende hellre i en avskild bungalow än på ett stort lyxhotell
    - vacker natur, gärna rikt djurliv
    - god och billig mat
    - avskildhet och romantik, inte så mycket turister/barnfamiljer
    - i huvudsak mest en avslappnande resa, men nog får det finnas möjlighet till något med lite action om man trättnar på att bara slappa :D

  • Rufsas

    Då säger jag: Malaysia.

    I Dominikanska är det svårare att hitta små mysiga bungalows utan oftast har de större hotellkomplex med All Inclusivekoncept.

    Jag har skrivit lite om Malaysia i en annan tråd som jag inte riktigt hittar just nu. Min favoritö heter Perhenthian och är helt fantastisk! Den består egentligen av två öar där en lockar till sig yngre partysugna människor (Kecil) och den andra är betydligt lugnare (Besar).

  • Pilvi

    Tack, dina svar är guld värda, hoppades att någon som varit på något eller bägge ställena skulle svara! :)

    Ska kolla upp Perhenthian!! Reste ni med någon resebyrå, eller fixade ni allt själva?

  • Rufsas

    Det är bara kul att hjälpa till.

    Vi var iväg två månader i Asien, jag och min dåvarande, så vi fixade allt själva. Men Malaysia är verkligen superlätt att resa i. Alla kan engelska och är trevliga.

    Satsa på en reguljärbiljett till Kuala Lumpur och åk direkt till östsidan. Det är hur enkelt som helst att resa med exempelvis buss. Ta en båt ut till någon av öarna och njut! Du måste ju liksom inte välja Perhenthian. Vad är era preferenser när det gäller boende? Vi bodde ju i bungalow men det var på den tiden vi backpackade så vi ville mest betala så lite som möjligt. Jag är säker på att det finns finare hotell. Det kan du säkert googla dig fram. Sedan när ni ska hem igen kan ni lägga typ två dagar i KL för att shoppa loss. Det finns MASSOR att shoppa!

    Lägger upp en bild i mitt galleri på Perhenthian så du kan se vad fin stranden är.

    OM ni nu mot förmodan skulle vilja åka till Dominikanska så föreslår jag följande hotell:
    www.fritidsresor.se/resa/dominikanska-republiken/samana/hotell-gran-bahia-principe-cayo-levantado/

    Men det är ju ett stort hotell. Men den lyxen är en helt annan än den man får i Malaysia.

    Så vill ni ha mys åk till Malaysia och vill ni ha lyx, satsa på något bra i Dominikanska.

  • Pilvi

    Tittade på bilden, det ser helt underbart ut!!!

    Vi vill inte bo överlyxigt på något sätt, då vi rest tidigare har vi alltid försökt hitta så billigt som möjligt. Men kanske vi kunde satsa lite lite mer nu, då det är vår bröllopsresa :D

    Tror nog det blir mys i Malayisa!!! Ska gå hem fårn jobbet nu och diskutera med sambon. Nätet funkar inte hemma, så jag hänger kvar här och surfar på resesidor.

    Jag återkommer säkert med fler frågor inom några dagar, om det är ok med dej!

    :D

  • Rufsas

    Självklart är det okej! Jag skickar min privata mejladress så kan vi mejla istället.

  • fibobs

    Vi har varit på 3 veckors all inclusive på Dominikanska Riu Merengue, heeeelt fantastiskt!!
    images.google.se/images&q=riu%20merengue%20all%20inclusive%20puerto%20plata&rlz=1R2ADSA_svSE371&um=1&ie=UTF-8&sa=N&tab=wi

Svar på tråden Malaysia eller Dominikanska Republiken?