• Sundance

Någon som pysslar med scrapbooking och sånt som kan tipsa?

Jag håller på med våra inbjudningskort och ska nu sätta fast ett lite tjockare, vitt papper med ett präglat mönster på en tapet. Pappret ska alltså fästa på den glansiga sidan på tapeten. Den är lite åt siden-hållet, alltså ganska glansig. Panduro sa att jag skulle ha en dubbelhäftande tejp, men nu märker jag att den inte riktigt fäster. Kan delvis bero på att tapeten ju vill rulla sig lite. Jag la ett kort i press och visst, då fäste tejpen lite bättre men inte helt perfekt. Vill ju inte att det vita pappret ska lossna från tapeten i posten. Vad ska jag ha för lim? Det får ju inte vara ett lim som tränger igenom det vita pappret och ger fläckar på det.

Tacksam för tips.

• Svar på tråden Någon som pysslar med scrapbooking och sånt som kan tipsa?
  • FramtidaFruSandberg

Vi köpte en supebra lim från Pritt (röd och grön kartong). Det är en roller som man trycker och drar samtidigt mot pappret. Sitter som berg men gav inga fläckar eller buckligheter

• Bluebride

jag skulle inte rekommendera lim faktiskt, för det kan bli knöligt. Utan jag använder häftkuddar som man använder till vanliga kort istället, kan du köpa antingen på panduro eller där de säljer fotohörn och liknande som bokhandeln eller en fotobutik, jag tycker det blir mycket snyggare. Dubbelhäftande tejp är svårt, det här är ungefär samma princip men lite enklare.

• flopsy32

Jag använder alltid RX-lim till såna saker, grå flaska med röd kork. Blir aldrig buckligt för mig. Dessutom stadgar det lite när det stelnar.

• Sundance

Fick tips om ett limstift på Panduro som hette Extra Strong. Det verkade fästa jättebra men igår såg jag att vissa kort blivit bubbliga. man såg det bara på baksidan och där ska jag ju sätta tapet också så det kanske inte syns men när jag försökte släta ut dem så lät det som limmet släppte lite. Vad gör jag nu? Har ju satt på band och så så det blir svårt att ta bort det vita pappret och börja om.

• FramtidaFruSandberg
    FramtidaFruSandberg skrev 2010-04-11 21:25:12 följande:
    Vi köpte en supebra lim från Pritt (röd och grön kartong). Det är en roller som man trycker och drar samtidigt mot pappret. Sitter som berg men gav inga fläckar eller buckligheter
    måste bara tipsa att om man ska köpa detta lim så ska man köpa många rullar. Vår första rulle räckte till 8 kort (och där satt vi med 40 till kvar) så det är kanske inte det billigaste alternativet
  • Sundance

Tack för alla tips. Har handlat hem lim i mängder nu och ska prova mig fram. Nu handlar det ju dock om att rädda dem som är buckliga på ett snyggt sätt. Att göra om dem går ju inte tyvärr

Svar på tråden Någon som pysslar med scrapbooking och sånt som kan tipsa?