• Kiviksbrud

    Malaysia

    Hej,
    Är det någon mer än vi som funderar på att åka till Malaysia på bröllopsresa i sommar? Tips? Någon som varit där? Någon som redan har en resa bokad dit?

  • Svar på tråden Malaysia
  • Rufsas

    Malaysia är ett av mina favoritresmål och då har jag ändå rest ganska mycket.

    Om ni ska åka under sommarhalvåret är mitt tips Perhentian Besar (stora av de två öarna). HELT fantastiskt! Närmare paradiset är svårt att komma. Kombinera detta med prisvärdhet och god mat och du har en fantastisk bröllopsresa!

  • Gnistra mera

    Vi funderar på Malaysia.

    FUnderar på att vara på den västra sidan (östra är mer konservativ) och kanske en viss tid i KL.
    Vi har inte bestämt oss exakt än men följer gärna denna tråd på bra tips

  • Rufsas

    Alltså, det är egentligen inte superkonservativt på så många ställen i Malaysia. Och där det är det så är det i små byar på landsbygden.

    Östkusten är verkligen SÅ mycket finare än västkusten och åker ni sommartid så åker de inte ens ut med båtarna på västkusten eftersom det är monsunregn under den tiden.

  • Gnistra mera

    Jassåååå?? Har du tips på flera orter? Gärna någon "lyx resort" och med möjlighet att spela golf?? Tack!


    Rufsas skrev 2010-04-07 17:06:10 följande:
    Alltså, det är egentligen inte superkonservativt på så många ställen i Malaysia. Och där det är det så är det i små byar på landsbygden. Östkusten är verkligen SÅ mycket finare än västkusten och åker ni sommartid så åker de inte ens ut med båtarna på västkusten eftersom det är monsunregn under den tiden.
  • Kiviksbrud

    Vår preliminära plan är att åka till KL i ett par dagar, sen vidare till nationalparken Taman Negara några dagar, slappa på en beach i en vecka och sen åka via Singapore hem. På det sättet för man två storstäder, lite djungel och en massa avslappning i solen. Vad tror ni om den kombon?

  • sockerr

    Gnistra mera: Kolla Borneo och staden Kota Kinabalu och hotellet Nexus Resort. Är till för golfare!

  • Rufsas

    Gnistra mera skrev 2010-04-08 08:59:48 följande:


    Jassåååå?? Har du tips på flera orter? Gärna någon "lyx resort" och med möjlighet att spela golf?? Tack!
    Jag har dessvärre inte varit på några resorts (där de ofta har golf) utan jag har bara varit på de pyttesmå öarna utanför kusten (båten går från Mersing). Det är öar som har typ två-tre hotell och lika många restauranger. Inte alls lyx på det sättet. Mest bara helt fantastiskt. Det finns inga transportmedeln på öarna utan tanken är att du bara latar dig alternativt dyker eller snorklar. jag tog mitt dykcert där vilket var helt fantastiskt.
  • Rufsas

    Vad ni än gör. Åk inte till Langkawi på västkusten. Vi blev SÅ besvikna. Paridisstränder pyttsan. Skrea strand i Falkenberg är finare.

  • Dsy04

    rufsas
    tack för tipsen
    jag bor i sg sedan 7 mån men har inte åkt dit tagit mig till andra delar ..så nu ska jag undersöka mig hur jag tar mig dit

  • Rufsas
    Dsy04 skrev 2010-04-08 16:36:48 följande:
    rufsas tack för tipsen jag bor i sg sedan 7 mån men har inte åkt dit tagit mig till andra delar ..så nu ska jag undersöka mig hur jag tar mig dit
    Bara kul att kunna hjälpa till. Jag har rest till en del ställen som utmålas som "paradisorter" och blivit så besviken. Vill inte att andra ska lägga massa pengar och bli lika besvikna.

    Hittade en bra sida för er som är nyfikna:

    www.perhentianguide.com/

    I vänsterspalten hittar ni de andra öarna.
  • Cltsp

    Jag håller inte med om Langkawi, vi var där nu i mars och det superfint! Den mest omtalade stranden är inget att ha men stränderna på nordväst och nordsidan är super =)

  • Rufsas

    Vi bodde på Sheraton på nordvästra sidan och stranden där var inte direkt upphetsande.

    Åkte även upp till norra sidan när vi hyrde bil några dagar och det jag såg var helt okej stränder men inga paradisvarianter som jag varit på tidigare på andra ställen.

    Smaken är väl som baken.

  • Cltsp

    Ja så är det nog vart man än åker, en del är nöjda andra inte.
    Det kan ju dock vara bra att få höra från båda sidor så man inte blir avskräckt från att åka bara därför. Jag tyckte som sagt att det fanns paradisstränder.

    Men som du redan har påpekat är det ju ändå inte säsong att åka dit på sommaren :)

    Ett annat tips är Tioman island på östsidan. Jag har bara hört positivt om den ön och det ska vara jättefint där.

    Kiviksbrud, om ni har planer på att åka till Singapore innan hemresan så kan jag rekommendera golf där. Det finns en ö utanför Singapore, Sentosa island, med en vacker golfbana. Det går tåg in till Singapore därifrån så det är lätt att ta sig in till staden. Det finns stränder och annat att göra också eftersom hela ön är en stor turistattraktion.

    Om jag var er skulle jag även vara i KL sist då det är ett shoppingparadis! Jobbigt att släpa runt på alla grejer resten av semestern :)

  • Rufsas

    Cltsp: Det är jättebra att få höra olika abkgrunder, absolut!

    Jag har varit på Tioman och gillade det. Just den stranden vi var på (man måste typ välja strand när man ska åka dit eftersom det inte finns gångvägar till de andra stränderna) var lite stenig. Men jag har hört att några av de andra stränderna ska vara helt fantastiska.

    Tycker också om Sentosa och shoppingen i KL så vår smak är inte sååå olik ändå.

Svar på tråden Malaysia