• 1 Grevinnan

Gäster som tackar nej - bjuda i efterhand??

Enligt alla vett och etikettregler står det att man ska räkna med att alla man bjuder kommer på bröllopet. Vi kunde max ha 60 gäster och bjöd 58 st så det blev totalt 60 st tillsammans med oss. Sista anmälan är idag och 3 personer har tacket nej, en äldre dam som inte vågade åka så långt (typ 5 mil) och ett par som ska ha sitt första barn veckan efter bröllopet, vi vet även att ett annat par precis fått barn alltså ca 7 v innan bröllopet, så de är ju tveksamma, sen så kan ev. en inte komma från England och en bonde måste förmodligen så på vårt bröllop, så ev kommer 7 pers att tacka nej??
    Hur ska man göra då, då blir det ju så lite folk, kan man bjuda in folk nu i efterhand som man skulle velat bjuda, men inte fick plats med?
    Eller är det helt knäppt? Ska man låtsas som ingenting och skicka ut injbjudningarna nu till dem eller ska man säga som det är att vi ville bjuda dig, men fick inte plats, men att några tackat nej, så nu finns det plats, men då kanske man känner sig som ett andrahandsval?
    Hur ska man göra?
    Kanske bara skita i det och köra på, de som kommer kommer, vi sparar ju iaf pengar!
    Någon som har några smarta ideér, hur gjorde ni?

• Svar på tråden Gäster som tackar nej - bjuda i efterhand??
  • KatjaB

jag tycker inte att det är nåt fel att bjuda i efterhand dem ni inte hade plats/råd med först. Så länge det inte är så att ni bjuder in 2 veckor innan bröllopet, då skulle jag nog själv känna mig lite som ett andrahandsval.

• Aleta

Det är faktiskt helt rätt enligt etiketten att bjuda in fler om man får nej. Det är faktiskt anledningen till att man även enligt etiketten ska svara på en inbjudan inom en vecka! (O.S.A.-datumet är bara en riktlinje, en del har kanske inte möjlighet att svara på en gång.)

Om man vet att någon har väldigt stort ego så får man kanske prata lite försiktigt med dem och förklara läget först, men annars är det bara att skicka inbjudningarna. (Tyvärr finns det alltför många människor idag som bara tänker på sig själva och inte ser sig i ett stort sammanhang, dessa brukar rynka på näsan och tala om andrahandsinbjudningar osv.)

• Sandrina

Jag vet inte om ni själva fått en sådan inbjudan någon gång. Men jag har iaf fått det personligen, och man känner sig faktiskt som ett andrahandsval, det är svårt att komma ifrån. Dock fick jag inbjudan samma dag som bröllopet ägde rum, och från en kompis och inte från brudparet själva, vilket kanske fick det att kännas ännu mer konstigt.
    Dom man verkligen vill ha med på sitt bröllop bjuder man från början, enligt mig. Men det är ju min åsikt! :)
    Jag tycker du ska göra de du själv tycker känns rätt!

• Duchess

Vi fick några återbud, vilket gav oss möjlighet att bjuda med två nytillkomna pojk/flickvänner. Det kändes jättebra, och faktiskt är båda de paren gifta idag

Vi bjöd också med några kompisar som vi inte hade möjlighet att bjuda i första omgången, men det var sådana som vi med säkerhet visste att de tyckte att det var OK.

• Moirie

Bjud fler om det är personer som ni hade velat bjuda från början men inte kunde om alla andra tackat ja. Annars kan ni lika gärna spara pengarna, tycker jag.

Vi bjöd in några efter OSA. I ett fall (återbud samma vecka som bröllopet) fick en gäst ta med sig en väldigt ny romans och den personen tyckte bara det var skoj att få gå på bröllop. När det gällde de som fick inbjudningar direkt efter OSA gått ut så låtsades vi som ingenting ifall gästen inte hade kontakt med någon annan som fått inbjudan tidigare, annars så sa vi att "tack och lov har några släktingar tackat nej så vi kan bjuda fler av de som vi verkligen ville ha med". Ingen har verkat ta illa upp.

Personligen skulle jag nog inte bry mig så mycket om jag fick en sen inbjudan. Efter att ha slitit mitt hår över vår gästlista och ekonomi så kommer jag aldrig räkna med att bli bjuden på något bröllop om det inte är typ min syster eller närmaste vänner som gifter sig. Jag menar att står man riktigt nära brudparet så blir man förmodligen bjuden från början. Om inte så är det bara skoj att få gå på ett bröllop jag inte räknat med att bli bjuden på.

• Aleta

Det ÄR faktiskt en massa personer som man MÅSTE bjuda på sitt bröllop. Ett syskon med respektive t ex. Klart att man vill ha dem med, men man kanske lika gärna hade haft med en av sina kompisar om man verkligen fick välja.
    Är man en normal person så har man inte råd att bjuda alla man tycker om så att säga att man bjuder dem man verkligen vill ha med från början tycker jag är larvigt.
    Återigen, vad är man för en kompis som inte blir glad av en inbjudan även om man inte fick plats i första omgången?
    Kan man inte tycka om fler människor än plånboken tillåter?

Sandrina skrev 2010-04-07 10:01:40 följande:
    Jag vet inte om ni själva fått en sådan inbjudan någon gång. Men jag har iaf fått det personligen, och man känner sig faktiskt som ett andrahandsval, det är svårt att komma ifrån. Dock fick jag inbjudan samma dag som bröllopet ägde rum, och från en kompis och inte från brudparet själva, vilket kanske fick det att kännas ännu mer konstigt. Dom man verkligen vill ha med på sitt bröllop bjuder man från början, enligt mig. Men det är ju min åsikt! :)Jag tycker du ska göra de du själv tycker känns rätt!
  • passionsblomman

Jag har varit med om att verkligen bli sista-minuten-inbjuden en gång. Min allra bästa väns bror gifte sig och jag -som så många andra åkte till kyrkan för att få se vigseln. Efteråt kom hans mamma fram till mig och sa "passion, XXX har fått sitt flyg inställt och kan inte komma, så hennes plats står tom. Jag känner att du liksom hör till vår familj och vore jätteglad ifall du ville komma med på festen" VA??? Jag hade ju ingen present eller nånting, men när jag försäkrat mig om att hon menade allvar och att brudparet också tyckte det, så hakade jag på och blev jätteglad! Och kände mig rätt lättad över att jag haft sinnesnärvaro nog att göra mig lite vettigt i ordning inför kyrkan. Jag hamnade på värsta festen helt pötsligt. Det var hur kul som helst!

Klart ni ska bjuda in fler om ni har lust och möjlighet!

• Sandrina

Jag vet att det finns personer man BÖR bjuda, jag håller själv på att planera ett bröllop. Dock håller jag inte med dig om att det finns några måste, inte på mitt bröllop iaf.
    Själv drar jag hellre ner på vissa kostnader så att jag får möjlighet att bjuda dom jag verkligen vill. Då vi som dom flesta andra inte har någon obegränsad budget på något sätt. Men alla väljer ju att göra olika, vissa kanske vill ha dyrare mat eller en viss lokal där man bara får en x antal gäster och måste då begränsa sig. Det handlar mycket om att prioritera.
    I mitt fall var det ingen nära vän till mig, utan bara en bekant, jag bodde 15 mil i från där bröllopet skulle hållas, och dom bjöd som sagt inte ens in mig personligen utan via en gemensam vän.
    Som sagt, det är bara min åsikt, alla tycker vi olika, och det finns inga rätt eller fel, erat bröllop = ni bestämmer hur det ska vara.

Aleta skrev 2010-04-07 11:12:01 följande:
    Det ÄR faktiskt en massa personer som man MÅSTE bjuda på sitt bröllop. Ett syskon med respektive t ex. Klart att man vill ha dem med, men man kanske lika gärna hade haft med en av sina kompisar om man verkligen fick välja. Är man en normal person så har man inte råd att bjuda alla man tycker om så att säga att man bjuder dem man verkligen vill ha med från början tycker jag är larvigt.Återigen, vad är man för en kompis som inte blir glad av en inbjudan även om man inte fick plats i första omgången?Kan man inte tycka om fler människor än plånboken tillåter?
  • Uppsalabrud2010

Vi fick veta att det var 5 st som inte skulle kunna komma redan inna vi hade skickat ut inbjudningarna, väldigt smidigt! För då kunde vi skicka dem till andra som vi hade fått plats med från början.
    Så länge det inte är alldeles inpå bröllopet så tycker jag att det är helt ok att efterbjuda!

• Varmiz

Jag har ett par vänner som hittills fått stå över inbjudan och det har jag redan nu informerat dem om. Vi har 40 gäster + 4 barn så det är ett ganska litet bröllop men om vi får något återbud (mest troligt inte) så har jag även informerat dem om att då vill jag ge dessa platserna till dem.
    Vi har däremot räknat med att alla har respektive med sig vilket jag däremot inte tror att de har, så ev har vi några "reservplatser" där. Vi får se vad det blir.

• Hjartafró

Vi bjöd in några jobbarkompisar samma vecka som vårt bröllopet, när vi fick några sena avhopp. Ser inga problem med det.

Själv blev jag bjuden till en annan jobbarkompis bröllop dagen innan hennes stora dag. Och jag blev bara glad för det.

• Svanboet

Jag tycker det är helt ok att bjuda efter när man får platser "tomma". Jag hoppas på att de som vi eventuellt utökar gästlistan med inte känner sig som ett andrahandsval. Alla våra närmaste kommer vara med i första utskicket men någonstans dras ju gränsen och det är det ju vanligt att kollegor och andra mer lösa kontakter får stå över.

Håller dock med om att vi ss framförhållning kan man ju hoppas på om man blir bjuden i efterhand. Har dock aldrig hänt mig, att jag blivit bjuden i efterhand vill säga. Vad jag vet...

Svar på tråden Gäster som tackar nej - bjuda i efterhand??