• arontorp

Vin till ostbuffe??

Vi ska ha ostbuffe till dessert. Den kommer innehålla brie, gorgonzola och nån hård lagrad ost samt pepparkakor, tunna knäckebröd, päronskivor, fikonmarmelad mm. Vad ska man dricka till? Funderar på nått vitt vin men vet inte om man ska ha sött eller torrt eller ska man rent av ha ett portvin att smutta på?? Tacksam för tips!

• Svar på tråden Vin till ostbuffe??
  • Sebastiána

Hör med systemet, det gjorde jag när jag skulle ha ost och vin förra året. Tyvärr kommer jag inte ihåg vad vinerna hette, men olika sorters ost kräver olika typer av viner. Vi hade ett rött vin som gifte sig perfekt till kittosten och den hårda osten. Den skar sig dessvärre helt med getosten - där skulle vi nog haft ett torrt vitt vin. Men som sagt, fråga på Systemet. Det vet en hel del!

• miaik

Åååh jag älskar ost, och jobbar på företaget som nämns ovan
    Det är olika viner som passar till olika ostar, men jag tycker personligen att madeira eller portvin (eller allesverloren port, som inte är från portugal men har portvinskaraktär) är det som passar till det mesta.

Till en riktigt lagrad hårt ost passar rött vin, men det är överlag ganska svårt. Söta viner passar också, men personligen tycker jag som sagt att ett port är godare till. Brie är svårt, då skulle jag nog ta en fransk cider.. Mmmm, det vattnas i munnen

• Sebastiána

Passar port också till getost och liknande? Eller blir det bättre med något vitt till det?

• miaik

Getost och druvan sauvignon blanc är en PERFEKT kombination, det "gifter sig" som man säger och höjer smakerna hos både vinet och osten. Den druvan hittar man i torra vita viner, gärna från Nya Zeeland.

Svar på tråden Vin till ostbuffe??