• Tunsji

Present eller inte....?

Om man väljer att gifta sig i hemlighet måste man som anhörig köpa present då?
    Min bror kommer att gifta sig inom kort och dom väljer bort hela sin familj och vänner utom två vittnen. Jag anser att man i det läget väljer bort all uppvakning oxå men vet att min svägerska kommer att förvänta sig presenter....
    Jag känner inte för att ge saker när vi allihopa är bortvalda, jag respekterar deras val det är helt upp till dom att välja detta....

• Svar på tråden Present eller inte....?
  • Sanna2010

Nej, jag hade inte gjort det. Om de däremot kanske väljer att ha en middag för närmaste familjen i efterhand tycker jag att du ska köpa nåt.

• Casmel

Jag tycker inte man behöver ge present om paret valt att gifta sig i hemlighet!!!

• Aleta

Presenter är ingen betalning för att man får gå på fest!

Jag skulle absolut uppvakta på något sätt om det var ett av mina syskon. Åtminstone med blommor och telegram. Man ger väl ändå presenter för att det är någon man tycker om som man vill fira på något sätt?

Å andra sidan så ska man aldrig förvänta sig att få presenter heller.

• NiVi

Nja "behöver" gör man väll inte men jag tycker det är konstigt att man inte vill köpa något när ens egna bror gifter sig.

• Tunsji

Finns flera anledningar till att jag inte vet om jag känner för att uppvakta, men jag har ingen lust att gå in på dom.

Nej dom kommer inte att ha något i efterhand...

NiVi skrev 2010-04-03 21:02:15 följande:
    Nja "behöver" gör man väll inte men jag tycker det är konstigt att man inte vill köpa något när ens egna bror gifter sig.
  • Nordiskbrud

Svårt. Jag skulle personligen köpt något litet eller lite festligt (typ en fin choklad och bubbel som dekan fira lite med själva) oavsett om man bjöds till fest eller ej. För mig hör det till allmänt "hyfs". Men alla känner olika och har ni orsaker att inte uppvata så vill jag ändå råda er att vara försiktiga och mer storsinta i det här läget när de ändå gifter sig. Att inte uppvakta är en stor markering som tyvärr sätter spår och kan skapa en konflikt eller försämra en relation. (Tro mig, jag vet).

• passionsblomman

Det är nästan jämt så i den här typen av trådar, vilket gör svaren på själva trådstarten rätt meningslösa. Egentligen klämmer ju skon någon helt annan stans och det klämmet vill/kan/bör du inte prata om...

...men när det allmänt gäller att uppvakta så håller jag med Aleta. Jag kan absolut vilja uppvakta någon trots att jag inte är bjuden pånågon tillställning. Det handlar om MIN tillgivenhet/kälek/uppskattning av den personen. Likaväl kan jag ju ge en gåva helt utan någon högtid som orsak.

Däremot tycker jag inte det på något vis är självklart att man skulle hanågon "rätt" att förvänta sig gåvor öht, och särskilt inte ifall man firar sin högtid medvetet ensam.
    Att komma till en fest helt tomhänt känns nog rätt avigt för de allra flesta.

Tunsji skrev 2010-04-03 21:28:20 följande:
    Finns flera anledningar till att jag inte vet om jag känner för att uppvakta, men jag har ingen lust att gå in på dom.Nej dom kommer inte att ha något i efterhand...
  • Ananias

jag skulle inte göra det. de har ju valt bort det.
    en kompis till mig gjorde så men fick en massa presenter ändå o hon sa att do ville ju inte ha något och gjorde just hemligt för att slippa sånna saker so uppvaktning/presenter.

har ja en svägerska som förväntar sig det skulle ja än mindre köpa något..
    ja tycker inte ens man sak förvänta sig något på ett trad bröllop om ja säger så

• Tjena

Min kusin gifte sig utan fest. Vi ville ge något litet så alla la 100 kr per vuxen och 50 per barn, mormor och morfar la såklart mer. På det viset fick de nästan 2500 kr från oss. Visst vi var absolut inte tvungna men vi ville ju som sagt ge något och lägger man ihop så blir det ju en slant.

• hella82

Jag skulle absolut köpt en fin present om min bror gifte sig, oavsett om han höll det hemligt och inte bjöd mig eller ej! För mig är det en självklarhet att ge en present för att visa min glädje över något sådant.

• Mörk Ängel

Om det hade varit min närmsta familj så hade jag gjort det. Kanske inte lika stort som om jag hade varit bjuden på bröllopet men något skulle jag ändå vilja ge.

• Maxiander

Jag skulle köpa present, men sedan älskar jag presenter, både att ge och att få! Jag vill ge presenter för att göra folk glada inte för att jag måste! Det ska vara något som känns rätt! De kan ju gärna inte skriva en önskelista då de valt att gifta sig på det sättet så nu får du ju verkligen möjlighet att ge dem något du verkligen vill ge dem som du tror gör dem extra glada :)

www.maxiander.se/

• bruden i skogen

Jag älskar att ge bort presenter oavsett hur litet eller stort det är. Så för mej är den ännu en orsak att ge bort något fint och önska dem båda lycka till.
    Att de inte vill ha fest, eller bjuda en massa folk förstå jag. Och ni/du kan ju åka till dem en helt vanlig vardag och gratta. Sådant hade nog de flesta uppskattat.
    Lycka till med vad du än beslutar...

• Tunsji

Saken är den att jag har inga som helst problem att ge min bror något för han uppskattar det han får. Min svägerska däremot kräver dyra saker och ger skit till alla andra runt sig. Och då menar jag skit, min pappa har flera ggr fått saker som från start varit trasiga tex. Det är inte speciellt kul att ge bort saker lägga ner tid på att hitta den perfekta saken som oftast är långt från gratis till födelsedagar och sen inte ens få tack. Att sen bli bortvald helt och hållet när det gäller både bröllop och dop känns inte helt hundra. Allt sker utan oss anhöriga, på hennes sida vet alla om men är inte bjudna på hans sida får ingen utom jag ens veta vad som sker.

• Ananias

tunsji- men att din bror accepterar det ...är han hjärntvättad? han måste ju vilja ha med sina nära på dop o högtider som hennes är närvarande vid

• Sebastiána

Om man väljer att inte ha mottagning eller om man gifter sig hemligt tycker jag inte att man ska förvänta sig presenter. Sedan kanske man får några ändå. Vi ska ha fest, men vi förväntar oss inte presenter för det, vi är bara glada om folk vill dela vår dag!

Svar på tråden Present eller inte....?