• nicenettis

    hur mycket går detta på

    hur mycket måste man spara om man ska kläder bjuda på mat och sprit och någon form av musik kommer vara ungefär 30 pers

  • Svar på tråden hur mycket går detta på
  • rottizz1

    Lite svårt att svara på då man inte vet vad du vill ha för sorts kläder, ska ni ha catering eller göra mat själva, buffé eller 3 rätters osv osv

  • nicenettis

    kommer ha brudklänning från kina mannen ska ha varlig kostym maten kommer kosta ungefär 300/ person om vi ta kall buffe men det lät inte så roligt så vi får nog tänka om. har nu sparat i hop 10000 tänkte gifta oss om sommaren 2011 så om vi sparar 30 skulle det räcka

  • Nove

    Så svår fråga, för allt är ju relativt. Men om jag ska ta mitt egna bröllop som ex. Vi ska i och för sig ha ett ganska enkelt och litet bröllop.
    Vi ska ha ett partytält hemma i trädgården för 36 gäster. Champange, jordgubbar och snittar efter vigseln (som också sker hemma) därefter catering mat med buffe + hyra av porslin, rött vin alt. öl/ cider till maten. Riktig bröllopstårta med kaffe och tre olika sorters avec. Ostbricka och kex.
    Öl, cider och vin som dricka efter maten dock ej helt obegränsat.
    Stolar och bord lånas från bygdegården här intill, musik dj in a box tror jag att det blir, ganska bra koncept.

    Ja sen är det blommor och pynt dvs. linnedukar som jag köper på lösmeter, färska blommor i glasvaser, ljuslycktor.
    Kläder till mig och sambon och hår /make up och skor.
    Allt som allt hamnar vi på ca 30 000 kr
    Sen är ju alla olika vad gäller lyx och budget. Hoppas du fått lite svar på din fråga.

  • Aleta

    Man kan spara mycket om man lånar och köper second hand.
    Brudkänningar finns ju hur många som helst på Blocket, Tradera, eBay, Köp&Sälj på BT osv.
    Ett av de senaste bröllopen jag var på hade bruden köpt en begagnad klänning från eBay, 1000:- och jättesnygg.
    Risken med en Kinaklänning är att du måste göra ändringar för att justera, så räkna in en liten kostnad för det ifall du inte kan sy själv.
    Lånar du en brudklänning av någon så kostar det ju ingenting.

    Om ni t ex har buffé och lagar maten själva så kan ni göra riktigt god, lyxig mat billigt.
    Jag skulle överväga det eftersom ni bara har 30 gäster.
    Man får kolla upp vad som går att förbereda och sedan ordna några som hjälper till med servering så att man inte behöver göra det.

    Vi hade tårtbuffé istället för bröllopstårta. Det var mycket uppskattat. Några släktingar gjorde varsin tårta och så köpte vi till några goda från ett konditori. (Det finns bilder i mitt galleri på tårtorna.)

    Smink gjorde jag själv, håret fick jag hjälp av min systerdotter. Blommorna plockade jag i mammas rabatt.

    Mannens ring var arvegods, men min kostade. Man kan titta på auktioner t ex Kaplans och hitta begagnade ringar till riktigt bra priser.

    Hitta en bygdegård eller liknande till lokal som knappt kostar alls i hyra.

    Jag tror att ni skulle komma undan med 10000:- om ni vill och skippar allt lullull.

    Inbjudningarna, festhäfte osv. kan ni göra själva på datorn och skriva ut.

    Med 30000:- blir det förstås lättare.

  • KatjaB

    kläder till honom från tex dressman, kanske äger han redan en kostym som bara behöver kemtvättas eller att ni köper från tex suitopia.se (kostar 2000 kr)

    Din klänning från kina kanske går på 3000 kr med underkjol?

    underkläder behöver inte vara dyra, kanske har du redan något att ha under.

    ringar går att hitta billigt på kaplans, eller köp titanringar.

    tårtan går att köpa i vit marsipan på ica, deras vanliga tårtor i olika storlekar är mkt billigare än bröllopstårtor. Ställning har de ibland, annars kan ni bygga upp i olika höjder på bordet med hjälp av tex böcker under en duk, så att det blir som en "trappa". 

    gör alla trycksaker själva, ni sparar massor! 

    alkohol från tyskland eller från nätsajt. 

    maten går ju att göra själv också om ni inte är fler än 30 pers. En kall buffé går att förberede bra innan, vill ni ha nåt varmt också kanske värmeskåp/väskor funkar och ni kan ha potatisgratänger eller pajer tex. Kolla även runt på fler caterings och säg vad ni tänkt er för pris, de flesta  är villiga att göra något utefter er budget.

    Bygdegårdar är billigt att hyra och har oftast allt i porslinsväg.

    Kyrkan är ju gratis att gifta sig i.

    Skor kan du hitta billigt på skopunkten, på pernillasbrudofest som säljer ut en del skor till rea nu.


  • KatjaB

    musik är ju väldigt olika, har ni bekanta som kan spela/sjunga för en billig peng? Annars så finns dj in a box som inte är så dyrt, eller spotify vilket många kör med.

    fotograf som ni känner? annars räcker ju de minsta paketen på 1,5-2 timmars fotande till att få fina bilder av en professionell fotograf.

    blommor, säg till floristen vad du har för budget så ordnar de säkert något efter er budget. Tex som en lite större tärnbukett eller att du får en handbunden bukett av det de har inne för dagen.. Det drar ner priset en hel del.


  • nicenettis

    nu när jag tänkter efter så har vi både en smikös och en som kan ta våra bilder bland vänner/ bekanta. om jag köper en kina så är svärmor sömmerska så hon kan nog fixa det åt mej. Kommer få långa folketshus i byn där jag bor för 500 kr för en helg. om vi behöver peronal så skulle evt några tjejer och killar som går resturang utbildningen ställa upp. men vad ska man batala för en kväll? Jag ska binda mina egna och tänras blommor har just gått en utbildning.

  • rottizz1

    Vi hade ca 56-60 gäster.
    Gjorde det mesta själv och betalade väl ca 30-35000. Så era pengar borde räcka tycker man.

Svar på tråden hur mycket går detta på