• Pärlis

Usch, nu är jag förvirrad =P

Nu har jag suttit och läst om namnbyte, pass och resor hit o dit. Och jag har frågat innan...men jag känner mig lite förvirrad ändå =P

Pratade precis med skatteverket och blev inte ett dugg klokare av det. Hon gav liksom olika svar..

Men vi ska alltså gifta oss den 22 maj och resa den 26 juni. Resan är bokad i mitt nuvarande namn, alltså samma namn som står i mitt pass. Vad jag har förstått av andra här så kan jag använda mig att mitt nuvarande pass.
    Har också läst att det tar ca 4-5 veckor för det nya namnet att träda i kraft. Men om det hinner bli fixat innan vi åker då? Hur gör jag då?
    Kan jag "ignorera" det och ändå åka med mitt gamla pass? Jag kommer ju inte hinna fixa nytt pass på bara typ en vecka.
    Ska tillägga att vi inte ska flyga utan åka på bussresa och då kanske de inte kontrollerar passen så noga som på flygplatsen?

Långt inlägg...men jag hoppas verkligen att någon kan svara på mina frågor bättre än vad skatteverket kunde.

Tacksam för svar! =)

• Svar på tråden Usch, nu är jag förvirrad =P
  • bobods

Om du har bokat i ditt nuvarande namn måste ditt pass vara i ditt nuvarande namn. Vänta med att fixa nytt pass tills ni kommer hem, det är inte bråttom!

• Pärlis

Tack för svaret!
    Okej, men då gör jag så. Det är så jag ville göra från början. =P

• BrideBecks

Vi ringde polisen och fick svar att min m2b som byter namn ska boka i sitt nya namn och skaffa nytt pass till avresa då det är det nya namnet som gäller från vigseln. Vi gifter oss 5 juni och åke 14 juli. Det tar ca 1-2 veckor att få nytt pass. Om inte passet hinner fram ska han ta med sig sitt gamla pass samt vigselbeviset etc.
    Detta var alltså svaret vi fick från polisen, kan ju vara bra att kolla med dem för säkerhets skull.

Svar på tråden Usch, nu är jag förvirrad =P