• Äldre 29 Mar 11:32
    17623 visningar
    18 svar
    18
    17623

    Mini-piller problem..

    Hej, jag hoppas på att jag skulle få lite tips här, jag börjar bli så trött på blödningar nu. Jag hade först minipillret cerazette och blödde nästan dagligen i 5 månader innan jag gav upp och bytte till exclutena för 2 veckor sen och det blev ÄNNU värre, jag blöder mer än jag nånsin gjort och har hemsk mensvärk så jag bestämde mig för att inte ta dom mer i förrgår och jag har ännu inte slutat blöda :/ nu vet jag inte vad jag ska prova för sort, jag har hört att Mini-pe är bra men jag kanske blöder av dom också. P-piller är uteslutet eftersom vi har så mycket blodproppar i släkten. Hjälp?

  • Svar på tråden Mini-piller problem..
  • Aureli­a
    Äldre 29 Mar 11:37
    #1

    Skippa minipillren och sätt in en spiral, tycker jag!

  • bobods
    Äldre 29 Mar 11:41
    #2

    Ring en barnmorska IDAG! Hon kan hjälpa dig!

  • Äldre 29 Mar 11:44
    #3

    Aurelia: Jag har för mig att spiral också kan ge oönskade effekter och det känns ju inte helt värt det eftersom det nog är plågsamt att sätta in den. Jag är så otroligt mesig med sånt där. Får knappt in en tampong utan att tycka det är jobbigt och skaver.

    Bobods: Ska till UM senare idag, men jag ville få lite tips här först så jag inte blir påprackad nåt som är ännu värre.

  • Äldre 29 Mar 12:12
    #4

    Jag har också haft problem med alla sorter jag testat av mini-piller. Blödde mycket och länge/ofta. depresioner m.m. För 2,5år sen satte vi in en p-stav Implanon har jag för mig den heter. Ett halvår till, sen måste jag byta. Hade lite problem i början men sen försvann mensen helt och kanske ett år senare kom en blödning som varade 1 dag, sen kunde det gå månader igen och fick blödning 1dag och mycket mindre blödning än jag brukade ha.. Den funkar jättebra på mig, kostade 1000kr när jag köpte den, men delar man per år så är inte ca 333kr/år så farligt dyrt.

  • Alexxx­i
    Äldre 29 Mar 12:13
    #5

    Cerazette är ju inget riktigt mini-piller, jag använder det och hon på UM sa att det ligger mitt emellan mini-piller och p-piller.

    Hmm, du kanske får pröva ett helt annat mini piller? Alla borde ju inte ge samma dåliga reslutat.

    Hoppas det löser sig, sånt e ju inte kul, p-spruta kanske?

  • ALLIMA
    Äldre 29 Mar 12:20
    #6

    jag hade likadant som du med minipiller carazette och även med hormonspiral. Pga. mina rikliga mensblödningar är kopparspiral uteslutet så då är det kondom eller p-piller kvar...Min BM sa att det var samma biverkningar på p-stav som övriga med låg hormondos så därför testade jag aldrig en stav.

  • asfalt­sblomm­an
    Äldre 29 Mar 17:46
    #7

    Hej

    Själv älskar jag min p-stav, Implanon. Har haft två blödningar på tre år, vilket är helt ok då jag med p-piller hade kraftiga blödningar och pms som en häxa. Har faktiskt bytt den idag, det är väl enda nackdelen med den. Känns som min arm blivit manglad eller nåt men går över på nån dag.

  • ar1005­22
    Äldre 29 Mar 19:23
    #8

    Jag hade stora bekymmer med cerazette - blödde hela tiden och hade så j-la ont. Jag bytte till Mini-Pe och har inte haft några problem alls.

  • OomphG­irl
    Äldre 14 Apr 19:46
    #9

    jag förvandlades till ett monster av cerazette, i princip manodepressiv.. har inga sådanna problem med mini-pe

    har fått minskad sexlust (gick upp massa kilon i början med de har försvunnit nu + att jag gick ner jättemycket av cerazette så det var logiskt) men annars gillar jag dem verkligen

  • metoyo­u
    Äldre 14 Apr 20:04
    #10

    Precis så där hade jag det också! Och precis som du kan jag inte ta p-piller. Men min barnmorska trodde att p-spruta skulle passa mig och den funkade jättebra, till en början. Efter andra sprutan hade jag inga blödningar överhuvudtaget och det var underbart. Men efter ett år märkte jag att min sexlust var lika med noll och vågen stod på 10 kilo extra. Så nu har jag slutat med den också men jag rekomendrar den i alla fall. Och angående stav så sa hon att stav och spruta är i princip samma sak så det är lättare att börja med sprutan och se hur man mår och efter det operera in en stav om man mår bra. Sen om det stämmer eller inte vet jag inte men så sa hon till mig i alla fall.
    Lycka till och hoppas att du hittar något som passar dig, själv så har jag mer eller mindre gett upp.

  • Alexxx­i
    Äldre 14 Apr 22:12
    #11

    Hejj... har skrivit här innan och då hade jag inte använt cerazette än... nu har jag gjort det i över en månad och gissa vad, det sööög!

    Har haft blödningar sen förra torsdagen... verkar avta idag men vi får se. Tänker sluta med dem iafl men väntar på svar från min barnmorska imorgon.

    Riktigt tråkigt alltså! =(

    Några tips om "skjuta upp mens-tabletter"? Kommer nämligen ha mens på bröllopsdagen, inte så värst kul =(

  • Malung­86
    Äldre 14 Apr 23:19
    #12

    Jag använde Cerazette ett tag, hade knappt några blödningar men ett jädra humör.

    Eftersom jag inte får "äta" hormoner blev det kopparspiral.
    Gjorde inte så ont att sätta in som jag trodde.
    Kändes lite konstigt i en vecka (vilket är naturligt).

    Nu har jag haft den i ca ett halvår och har haft tre rikliga blödningar och lite smått då och då.
    Jag är van vid jobbig mensvärk, men det är rätt så lugnt nu på den fronten.
    Kan rekommendera spiralen.

  • sun moon
    Äldre 15 Apr 03:34
    #13

    Är det säkert att du har kopparspiral och inte hormonspiral? Kopparspiralen minskar inte blödningarna och ändrar inte på ens blödningsmönster, de biverkningar man kan få är ökade blödningar.

    Hormonspiralen ger varje dag blödning i en månad ca och sedan nästan ingen blödning alls. Fast den är ganska dyr :P Kopparspiralen är gratis.

    Jag tycker att de gör ont att sätta in och ta ut.. tänker varje gång när det är dax att jag borde sterilisera mig istället Efter någon dag känns inget och man glömmer bort att den finns där.

  • Påfåge­ln
    Äldre 15 Apr 09:53
    #14

    Du kan ju också höra med barnmorskan om det finns något manligt p-piller aktigt som din kille kan ta istället.

  • miaik
    Äldre 15 Apr 10:00
    #15

    Jag har testat typ allt, p-stav, p-piller, hormonspiral... och ingenting har funkat.
    P-stav har jag haft två gånger, först ingen mens i ett halvår och sen mens varje dag i flera månader. P-piller tyckte jag var bra, men jag fick högt blodtryck och fick inte fortsätta med det.
    Då satte jag in p-stav igen och fick blödningar direkt.
    Bytte till hormonspiral som jag tyckte var toppen till en början, gjorde inte så ont att sätta in och normala blödningar varje månad. Men sen fick jag superdålig hy vilket tydligen kan kopplas ihop med spiralen så nu är den ute och min hy blir sakta men säkert bättre... Äntligen. Inte så kul men tonårshy när man är 25 och snart ska gifta sig

    Vi använder kondom, det är tyvärr det enda som funkar för mig

  • kapell­ösa
    Äldre 15 Apr 10:12
    #16

    Jag har provat kopparspiral, cerazette och p-stav med varierande biverkningar: konstanta blödningar i 9 månader, viktuppgång, noll sexlust, humörförändringar osvosv. Nu har jag skippat allt med hormoner för att istället använda pessar vilket är helt jäkla underbart!
    Om vi dessutom skulle vilja få barn så har jag dessutom inte någon "startsträcka" utan det är bara att strunta i att använda pessaret(det kanske ska tilläggas att det tog 7 månader för mig att få min första mens sen jag tagit ut p-staven - vilket tydligen inte är helt ovanligt).
    Så jag slår helt klart ett slag för det något bortglömda preventivmedlet pessar!

  • Äldre 4 May 21:11
    #17

    Jag var hos läkaren idag. Jag har ätit minipiller i 4 år och nu börjat få blödningar. Efter en undersökning rekommenderade läkaren mig en hormonfri metod. Kanske kan det vara något för dig med?

  • PanneP­ann
    Äldre 13 Jun 18:18
    #18

    Alexxxi: Du frågade efter "skjuta-på-mensen-piller"... Primolut-Nor kan du be din läkare skriva ut till dig.

Svar på tråden Mini-piller problem..