• Sebast­iána
    Äldre 26 Mar 08:46
    7406 visningar
    54 svar
    54
    7406

    Ska man ta med sig barnen i mataffären?

    Jaha, ytterligare en tur till mataffären som var fylld av barnskrik och tjatande och trötta föräldrar.

    Det stör inte mig, men jag undrar varje gång varför föräldrarna alltid måste ha barnen med sig när de handlar? Min BM:s ex ville till exempel alltid att de skulle handla tillsammans hela familjen. Det resulterade i trötta och ledsna barn och sura föräldrar. Han hade hellre sett att någon av dem var hemma med barnen medan den andre handlade.

    Hur gör ni? Om båda föräldrarna är "lediga" åker ni och handlar båda två och tar barnen med er eller låter ni den ene vara kvar hemma med barnen medan den andra handlar?

  • Svar på tråden Ska man ta med sig barnen i mataffären?
  • Ida F
    Äldre 26 Mar 09:04
    #1

    Lite olika men om vi har barnen med oss så ser vi till att de får äta först om det är runt middagstid. Oftast åker en av oss iväg och handlar och en är hemma med barnen. Det är så skönt att få gå runt i butiken i lugn och ro.

    I

  • Cylt
    Äldre 26 Mar 09:10
    #2

    Går det att lösa, så får kidden gärna vara hemma!
    Det är inte så ballt som förälder heller att ha en tjatande unge med sig. (skrik och golvliggande har han bara testat en gång, han lärde sig snabbt att det inte var så kul och inte lönade sig ett dugg)

  • fibobs
    Äldre 26 Mar 09:27
    #3

    Oftast så är våra barn med mig när jag handlar, då det är det enda sättet att få mat till hushållet.
    Försöker dock att se till att de inte är hungriga eller trötta, och jag har haft tur med snälla barn,nästan jämt.
    Vissa har ju inte något alternativ tyvärr, om man inte har snälla vänner eller grannar att lämpa dem hos ;o)

  • Sebast­iána
    Äldre 26 Mar 09:48
    #4
    fibobs skrev 2010-03-26 09:27:00 följande:
    Oftast så är våra barn med mig när jag handlar, då det är det enda sättet att få mat till hushållet.Försöker dock att se till att de inte är hungriga eller trötta, och jag har haft tur med snälla barn,nästan jämt.Vissa har ju inte något alternativ tyvärr, om man inte har snälla vänner eller grannar att lämpa dem hos ;o)
    Fast jag menar då om man är två och båda är lediga. Om man är ensamstående eller om den ena måste vara kvar på jobbet finns ju inget alternativ.
  • fibobs
    Äldre 26 Mar 09:55
    #5

    Okey, ja - skulle det vara jag då, så skulle jag nog vilja ha barnen hemma. Roligast för både dom och en annan, eller?
    Tycker sjäv inte att det är så roligt att handla....framför allt mat, bara nåt nödvädigt ont man måste ha :oD
    Hur löser ni det?
    xxxx

  • Kattpo­et
    Äldre 26 Mar 10:14
    #6

    Mätta barn, pigga föräldrar som tar tid på sig att förklara varför.

    Det funkade kanon när jag var styvmamma, hade inga problem med en skrikande unge i matbutiken.

    Regeln var det han tog tag i som vi inte skulle ha, det fick han som lördags godis.... första 3 gångerna blev potatis, räkor och ljus innan han lärde sig.

    Så han höll sina tassar till sig själv.

    Och tog han godis någon dag som inte var fredag blev det inget lördags godis. Så han försökte inte ens grabba det.

    Men så fick han ju hjälpa till, så som att välja potatisorter, smörgåspålägg, ost och annat.

    Vi brukade ha kul i matbutiken och jag tror jag var den enda mamman på bussen som hade unge som pratade om vilken prickig korv vi borde köpa.... Det var ju ett svårt val, Annas prickig korv var god men små slantar och scans var stora och inte så goda och så fanns det ju tre sorter till....

  • Sebast­iána
    Äldre 26 Mar 10:26
    #7
    fibobs skrev 2010-03-26 09:55:52 följande:
    Okey, ja - skulle det vara jag då, så skulle jag nog vilja ha barnen hemma. Roligast för både dom och en annan, eller?Tycker sjäv inte att det är så roligt att handla....framför allt mat, bara nåt nödvädigt ont man måste ha :oDHur löser ni det?xxxx
    Ja nu är "våra" barn nästan vuxna så de stannar hemma själva. Ibland handlar vi båda två och ibland bara min sambo.
  • Sebast­iána
    Äldre 26 Mar 10:27
    #8
    Kattpoet skrev 2010-03-26 10:14:48 följande:
    Regeln var det han tog tag i som vi inte skulle ha, det fick han som lördags godis.... första 3 gångerna blev potatis, räkor och ljus innan han lärde sig.Så han höll sina tassar till sig själv.
    Det var ju verkligen ett bra knep!!!
  • Sebast­iána
    Äldre 26 Mar 10:29
    #9
    Kattpoet skrev 2010-03-26 10:14:48 följande:
    Men så fick han ju hjälpa till, så som att välja potatisorter, smörgåspålägg, ost och annat.Vi brukade ha kul i matbutiken och jag tror jag var den enda mamman på bussen som hade unge som pratade om vilken prickig korv vi borde köpa.... Det var ju ett svårt val, Annas prickig korv var god men små slantar och scans var stora och inte så goda och så fanns det ju tre sorter till....
    Också bra! De vill gärna vara stora och hjälpa till och det tycker jag att det ska få göra då - till exempel när man lagar mat. Kanske finns det något de kan hjälpa till med då.
  • Kattpo­et
    Äldre 26 Mar 10:33
    #10

    Man måste sätta regler och hålla dem, så enkelt är det.

    Ja vissa mina vänner har klagat på mig att jag benhård med mina regler och att jag inte kompis med barnen jag ahr uppfostrat.

    Nej jag är förälder och vän, kompisar har de nog av.

    Och jag inte en kall diktator, reglerna finns där utav kärlek och något jag visar ofta.

    Min nya styvdotter 18 år gammal får höra vare gången när vi avslutar ett samtal Hugs I love you, för det menar jag.

Svar på tråden Ska man ta med sig barnen i mataffären?